محمدحسن علیزاده گفت: تولیدکننده ایرانی توان تولید هر قطعهای را که بخواهد دارد. خلاقیت و پشتکار دو عنصر اصلی در تولیدکنندگان ایرانی است، البته موانعی نیز بر سر راه تولید هست که از جمله آن میتوان به مواد اولیه مرغوب اشاره کرد اما متاسفانه مواد اولیه مناسب همیشه و به راحتی در اختیار تولیدکنندگان نیست. تولیدکنندگان باید بتوانند با دانشگاههای صنعتی ایران و تولیدکنندگان بزرگ دنیا ارتباط مستمر داشته باشند. به نظر من اگر از تولید حمایت شود میتوانیم بیشتر قطعات را درکشور تولید کنیم و حتی صادرات هم داشته باشیم.
عضو کمیسیون حل اختلاف اتحادیه ادامه داد: تولید اگر بخواهد موفق باشد باید رقیب داشته باشد و بهترین رقیب برای تولیدکننده ایرانی، واردات است، البته واردات از تولیدکنندگان سطح اول جهان و با کیفیت عالی که مزیت رقابتی آنها کیفیت باشد، طبیعی است در آن شرایط مزیت تولیدکننده ایرانی نیز قیمت خواهد بود. این رقابت به رشد کیفیت کالای ایرانی با استفاده از فنآوری های جدید منجر خواهد شد که برای صنعت قطعات خودرو امری حیاتی است.
علیزاده پیش کسوت صنف لوازم یدکی در گفتگو با خبرنگار قطعات خودرو با اشاره به موضوع تولیدکنندگان صنفی گفت: هریک از فعالان بازار وارد عرصه تولید شدهاند، موفقتر بودند زیرا اطلاعات مصرف و بازخورد عینی قطعه را داشته و در شرایط بهتری کالا را تولید و به بازار عرضه میکنند.
این فعال بازار لوازم یدکی در خصوص ورود خودروسازان به بازار لوازم یدکی گفت: در ابتدا ورود خودروسازان به بازار امری مثبت بود زیرا اهتمام ویژهای به کیفیت قطعاتی که بازار عرضه میشد؛ وجود داشت و معیارهای مشخص و سختگیرانهای برای اعطای نمایندگی به بازار داشتند به شخصیت و سابقه افراد توجه میکردند و خوشنامی و تخصص وی را ملاک قرار میدادند اما بعدا برای آن که بتوانند سهم بیشتری از بازار را تصاحب کنند ملاک و دقت خود را کاهش دادند حتی به دو معیار فاصله بین دو نمایندگی و حداقل متراژ نیز اهمیت ندادند. خودروسازان در ابتدای ورودشان باعث شکل گرفتن مغازههای منظم و زیبا شدند که موجب شد بازار هم برای رقابت به همین سمت سوق پیدا کند اما این معیارها بعدها در نظر گرفته نشد و عملا به هرکسی نمایندگی داده شد و مزیتها از بین رفت. هماکنون دقت لازم روی کیفیت کالا نیز وجود ندارد.
محمد علیزاده مدیرعامل شرکت ” تداوم گستر داریوش یدک” با اشاره به انتخابات اتحادیه گفت: در اتحادیه لوازم یدکی همواره هیات مدیرههای خوب و دلسوزی بودهاند که جای تشکر دارد اما این هیات مدیره که در آستانه یکسالگی فعالیتهای خود قرار گرفته است به صورت جدی پای کار است. اعضای هیئت مدیره و خصوصا آقای دکتر حسینی فعالیتهای سازنده و ساختاری را پیگیری میکنند. مزیت امروز اتحادیه حضور ۶۰ فعال صنفی معتمد در کنار هیات مدیره است که در کمیسیونهای ده گانه حضور دارند و در امر اداره جمعی اتحادیه و با استفاده از خرد جمعی کار را پیش میبرند.
علیزاده درباره پروندههایی که به کمیسیون حل اختلاف ارجاع می شود گفت: یکی از مشکلات این است که بین شرکاء و همکاران قرارداد، توافقنامه و حتی یک نوشته دستی وجود ندارد. بدون آن که به این مسئله توجه کنند کار را شروع میکنند وقتی کار پیشرفت و به قول معروف به پول میرسند اختلاف آغاز میشود. مسئله دیگر نا آگاهی و کم تجربه بودن است باید برای دادن پروانه کسب افراد از نظر قطعه شناسی، بازارشناسی و مردمداری آموزش ببینند. مشتری باید احساس کند فروشنده کاملا معتهد است. به نظر من در آموزش اتحادیه باید روی آموختن مکاسب تاکید شود. البته یک مشکل دیگر بوجود آمده و آن هم معلامات ربوی است. گاهی می بینیم شخص نزول دهنده دام پهن کرده است و ظاهر کارش را طوری انجام داده است که بتواند در محکمه حرفش پیش بیفتد من تاکنون ندیده بودم که پای فاکتور از کسی علاوه بر امضا اثر انگشت بگیرند. این یعنی طرف از اول برنامه ریزی کرده است و متاسفانه کاسب تازه کار یا گرفتار هم بی توجهی کرده است.
نوشته محمدحسن علیزاده: شناخت بازار لازمه موفیقت در تولید + ویدیو اولین بار در قطعات خودرو. پدیدار شد.