پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

شنبه , ۷ مهر ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=45095

ماشین پژو ۲۰۶ تیپ ۲

بررسی پژو ۲۰۶ تیپ ۲

پژو ۲۰۶ را به جرات می توان یکی از محبوب ‌ترین و پرفروش‌ ترین خودروهای بازار معرفی کرد که فعالیت خود را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرد و هنوز هم طرفداران زیادی در بازار کشور دارد. این درحالیست که هاچ ‌بک فرانسوی محبوب بازار ایران برای نخستین بار در سال ۱۹۹۸ میلادی راهی بازارهای جهانی شد. پژو ۲۰۶ در زمان معرفی به خاطر داشتن طراحی جذاب و بروز و همچنین امکانات رفاهی نسبتا خوبی که داشت، توانست سهم فروش قابل توجهی از بازار خودروهای اقتصادی و ارزان قیمت اروپا و برخی کشورهای به خود اختصاص دهد، هرچند در سال ۲۰۱۰ میلادی تولید آن در بسیاری از کشورهای جهان به پایان رسید و بازنشسته شد. در ایران هم خودروی پژو ۲۰۶ خودرویی بدون رقیب بود که سال ‌ها در بازار خودروهای اقتصادی عنوان پرفروش ‌ترین محصول تولید داخل را به خود اختصاص داده بود. اما کم کم با روی کار آمدن خودروهای جدید چینی در بازار کشور، به یکه تازی پژو ۲۰۶ هم در کشور پایان داده شد، هرچند پس از گذشت تقریبا ۲۰ سال از ورود این خودرو به بازار کشور، هنوز هم یکی از گزینه‌ های جذاب و محبوب جوانان بوده و از تقاضای بالایی در بازار برخوردار است. خوب است بدانید که پژو ۲۰۶ در ابتدای ورود به بازار ایران در ۶ تیپ متنوع عرضه شد، اما به مرور زمان ایران خودرو برخی از تیپ‌ های ۲۰۶ را از رده خارج کرد و تنها به تولید نسخه صندوقدار و دو نسخه هاچ‌ بک در تیپ‌ های ۲ و ۵ بسنده کرد.

داخل پژو ۲۰۶ تیپ ۲

پژو ۲۰۶ در زمان معرفی و یا حتی ورود به بازار ایران، به خاطر طراحی جذاب و مدرن داخل کابینش بود که توانست به محبوبیت و موفقیت چشمگیری دست پیدا کند، اما امروزه طراحی فضای کابین پژو ۲۰۶ مناسب و قابل قبول ارزیابی می شود و همچنان از دید بسیاری از خریداران و علاقه‌ مندان جذاب و گیرا به نظر می ‌رسد. همچنین ارگونومی و کاربری آسان برای راننده و سرنشینان از دیگر مواردی است که تاثیر زیادی در جلب توجه مخاطبان خود داشته است. پژو ۲۰۶ در ابتدای عرضه به بازار ایران دارای کابینی به نسبت با کیفیت بود که از اجزا و متریال فرانسوی با سطح کیفی قابل قبول استفاده می کرد، اما به تدریج با شروع تحریم های بین المللی و افزایش میزان داخلی ‌سازی قطعات، از کیفیت متریال مصرفی داخل کابین آن کاسته شد، بویژه در سال ۹۱ و با آغاز تحریم های بین المللی صنعت خودروسازی و نرسیدن قطعات اصلی پژو به کشور، کاهش کیفیت قطعات داخل کابین شدت گرفت و قطعات چینی و ایرانی جایگزین قطعات با کیفیت فرانسوی شد. پژو ۲۰۶ در ابتدا با ۶ تیپ متنوع راهی بازار ایران شد که هر یک از آن ‌ها ویژگی ‌های منحصربه ‌فرد خود را داشتند. تیپ ۱ ساده ‌ترین و کم آپشن ‌ترین نسخه از این خودرو بود، اما بعدها با عرضه تیپ ۲ از مدار تولید خارج شد. در واقع پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مجهز به سیستم برق مالتی‌ پلکس بود که از نظر سیستم برقی پیشرفت چشمگیری به حساب می آمد و شیوه نوینی برای اجرای فرامین راننده بود.

طراحی پژو ۲۰۶ تیپ ۲

یکی از اصلی‌ ترین دلایل موفقیت پژو ۲۰۶ در بازارهای جهانی، بدون شک طراحی پویا و تطبیق‌ پذیری بالای آن با سلیقه های مشتری است که پس از گذشت حدودا دو دهه همچنان مقبولیت خود را در میان خریداران حفظ کرده است. ظاهر امروزی و جوان ‌پسند این خودرو که پتانسیل بالایی جهت انجام تغییرات ظاهری و تیونینگ دارد، یکی از مواردی است که موجب شده پژو ۲۰۶ همواره در جدول پرفروش‌ ترین خودروهای داخلی جایگاه قابل قبولی داشته باشد و خودروی اول جوانان برای خرید یک خودروی شخصی باشد. پژو ۲۰۶ به خاطر طراحی ظاهری متفاوت خود، به عنوان یک خودروی سنت ‌شکن وارد بازار ایران شد، زیرا پیش از این در بازار خودروهای هاچ ‌بک گزینه جذابی وجود نداشت و این خودرو با طراحی جذاب تخم مرغی خود به نوعی توانست انقلابی در خودروهای هاچ بک عرضه شده در بازار کشور ایجاد کند. خطوط سیال و روان روی بدنه این خودرو که در نهایت موجب حجیم ‌تر شدن درها و گلگیرها شده است، از نکاتی به شمار می رود که در جذابیت ظاهر آن نقش به سزایی ایفا کرده و همچنین چراغ ‌های بزرگ و کشیده در قسمت جلوی خودرو، ظاهری تهاجمی و اسپرت به آن بخشیده است. البته طی سال‌ های گذشته تغییرات بسیار جزئی در ظاهر این خودرو ایجاد شده است که می ‌توان به تغییر گرافیک داخلی چراغ ‌های عقب، طرح کریستالی چراغ‌ های جلو و طراحی سپر عقب این خودرو اشاره کرد.

مشخصات پژو ۲۰۶ تیپ ۲

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ طبق اعلام شرکت سازنده، طول کلی ۳۸۲۲ میلی متر، عرض ۱۶۵۲ میلی متر، ارتفاع ۱۴۳۲ میلی متر و فاصله بین دو محور ۲۴۴۱ میلی متر دارد که با تمامی تجهیزات خود به وزن خشک حدودا ۱۰۲۴ کیلوگرمی رسیده است. برای تامین نیروی مورد نیاز این خودروی بیش از ۱ تنی، پیشرانه چهار سیلندر ۱٫۴ لیتری بنزینی تنفس طبیعی مورد استفاده قرار گرفته است که در محدوده ۵۵۰۰ دور بر دقیقه توانایی تولید ۷۵ اسب بخار قدرت و در محدوده ۳۴۰۰ دور بر دقیقه می تواند خروجی گشتاور ۱۱۸ نیوتن متری تولید کند. حاصل ارسال این نیرو با استفاده از یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ های جلو، ثبت حداقل شتاب صفر تا صد ۱۴٫۱ ثانیه و حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر برساعت خواهد بود. به صورت ترکیبی، پیشرانه تنفس طبیعی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ می تواند مصرف سوخت ۶٫۳ لیتری به ازای کارکرد ۱۰۰ کیلومتری طبق اعلام شرکت سازنده داشته باشد، این درحالیست که میزان سوخت مصرفی برای پیشرانه یورو ۴ بوده و در شرایط کاملا استاندارد خودرو و جاده بدست آمده است که در استفاده های واقعی مصرف سوخت بالاتری خواهد داشت. به طور جداگانه، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با استانداردهای آلایندگی یورو ۴، مصرف سوخت ۵ لیتری برای استفاده های خارج از شهر و همچنین مصرف سوخت ۸٫۴ لیتری برای استفاده های شهری دارد.

مشخصات فنی پژو ۲۰۶ تیپ ۲

نام خودرو
پژو ۲۰۶ تیپ ۲
کشور سازنده
فرانسه
سال (طراحی)
۲۰۰۳
موتور
۴ سیلندر ۸ سوپاپه
حجم موتور
۱۳۶۰ سی سی
تنفس موتور
تنفس طبیعی
انتقال نیرو
دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت
۷۵ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور
۱۱۸ نیوتن متر در ۳۴۰۰ دور در دقیقه
جعبه دنده
۵ دنده دستی
شتاب ۰ تا ۱۰۰
۱۴٫۱ ثانیه
حداکثر سرعت
۱۷۰ کیلومتر در ساعت
وزن
۱۰۲۴ کیلوگرم
اندازه (میلیمتر)
۳۸۲۲ طول – ۱۶۵۲ عرض – ۱۴۳۲ ارتفاع
فاصله بین دو محور
۲۴۴۱ میلیمتر

امکانات و تجهیزات پژو ۲۰۶ تیپ ۲

یکی از راه‌ های تشخیص تیپ های مختلف پژو ۲۰۶ در ایران را می توان بررسی لیست امکانات رفاهی و آپشن‌ های آنان دانست. در واقع پژو ۲۰۶ تیپ ۵ را می ‌توان فول‌ ترین نسخه موجود در بازار ایران دانست که نسبت به سایر تیپ ‌ها از امکانات رفاهی بیشتری برخوردار است و در حال حاضر تیپ ۲ را می توان کم آپشن ترین ۲۰۶ تولید شده در ایران معرفی کرد. در حال حاضر گروه صنعتی ایران ‌خودرو پژو ۲۰۶ را تنها در دو تیپ ۲ و ۵ به بازار عرضه می‌ کند. همچنین نسخه صندوقدار آن هم تنها با تیپ V8 به بازار عرضه می‌ شود که به لحاظ فنی و امکانات رفاهی، مشابه با نسخه هاچ ‌بک تیپ ۵ است. اگر بخواهیم تیپ ۲ را از نظر امکانات رفاهی مورد ارزیابی قرار دهیم، باید به مواردی همچون ۲ عدد کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سيستم ترمز ضد قفل ABS، EBD و EBA، فرمان هیدرولیک، سیستم تنظیم سرعت برف پاک ‌کن با سرعت خودرو، چراغ مه‌ شكن جلو و عقب، قابليت تنظيم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل کابین، قفل مرکزی با سوییچ کنترل از راه دور رادیویی، چراغ همراهی تا درب منزل در محيط ‌های تاریک، سیستم کنترل بخار بنزین، آینه ‌های جانبی دستی، شیشه بالابر برقی درهای جلو و کنترل سیستم صوتی از پشت فرمان اشاره کرد.

امکانات پژو ۲۰۶ تیپ ۲

کیسه هوا
كيسه هواي راننده و سرنشين جلو
سیستم صوتی
بلندگوي درهاي جلو،پخش CD با كنترل پشت فرمان
ترمز و پایداری
ترمز ضدقفل ABS و EBD و EBA (چهاركاناله) – ترمز جلو دیسکی و ترمز عقب کاسه ای
دیگر امکانات
چراغ مه شكن جلو و عقب – چراغ نقشه‌خوان – قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل خودرو – آیینه‌های جانبی دستی – قفل مركزی با سوییچ كنترل از راه دور رادیویی – سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر) – كمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع – سیستم كنترل بخار بنزین – سیستم تهویه با تنظیم دستی – فرمان هیدرولیك – صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع – پشت سری جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع – شیشه بالابر برقی درهای جلو – صندلی عقب با قابلیت تاشوندگی – چراغ همراهی تا درب منزل در محیط های تاریك – سیستم تنظیم سرعت برف پاك كن با سرعت خودرو

رقبای پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در بازار

یکی از رقبای پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در بازار را می توان محصول هاچ بک سایپا، یعنی خودروی کوییک اتوماتیک پلاس معرفی کرد که در بازار قیمتی نزدیک به یکدیگر دارند، اما باتوجه به مشخصات فنی، طراحی ظاهری و بسیاری از فاکتورهای دیگر می توان خودروی کوییک پلاس اتوماتیک را محصولی مقرون به صرفه تر نسبت به خودروی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ معرفی کرد. مزیت بزرگ کوییک پلاس اتوماتیک نسبت به پژو ۲۰۶ تیپ ۲، همین جعبه دنده اتوماتیک آن خواهد بود که در استفاده های شهری می تواند کمک بزرگی برای رانندگان باشد و در ترافیک های سنگین زحمت راننده را برای گرفتن کلاچ و تعویض مداوم دنده کم کند. علاوه بر این، خودروی کوییک پلاس اتوماتیک را می توان یک خودروی جدید معرفی کرد که از طراحی خوب و امکانات ارزشمندی برخوردار است، درحالی که حدود ۲۰ سالی از معرفی و عرضه پژو ۲۰۶ در بازار کشور می گذرد و در سطح دنیا به عنوان یک خودروی تاریخ مصرف گذشته شناخته می شود، هرچند هنوز در ایران مشتریان زیادی دارد و در نبود رقیب خارجی، جذابیت بالایی برای مشتریان جوان دارد. در بخش فنی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ پیشرانه تنفس طبیعی ۱٫۴ لیتری با خروجی قدرت ۷۵ اسب بخاری و گشتاور ۱۱۸ نیوتن متری دارد، اما کوییک پلاس اتوماتیک با بهره مندی از یک پیشرانه ۱٫۵ لیتری می تواند خروجی قدرت ۸۷ اسب بخاری و گشتاور ۱۲۸ نیوتن متری تولید کند. با این حال اگر کوییک پلاس اتوماتیک را رقیب این خودرو ندانیم، گزینه بعدی کوییک R پلاس با جعبه دنده دستی خواهد بود که علاوه بر پیشرانه خوب و مزیت های دیگر، قیمت کمتری هم نسبت به خودروی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در بازار آزاد دارد که می تواند انتخابی جذاب برای مشتریان جوان باشد.

نوشته ماشین پژو ۲۰۶ تیپ ۲ اولین بار در قطعات خودرو. پدیدار شد.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992