به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، برای اولینبار، سری ۵ بیامو با انواع پیشرانههای بنزینی، هیبریدی و تمام برقی تولید میشود. آستانه قیمت مدل الکتریکی، ۶۸ هزار دلار است و ارزانترین نسخهی احتراقی، ۵۸ هزار دلار خواهد بود.
در باور عمومی، سری ۳ و سری ۵ مهمترین محصولات بیامو هستند. از سال ۱۹۷۲ تا امروز، ۷ نسل سری ۵ تولید شده و همگی موفقیت تجاری داشتهاند. حال با رونمایی نسل هشتم نیز میتوان نسبت به آیندهی درخشان این خودرو، امیدوار بود؛ چراکه بهینهسازی فنی و تغییرات در طراحی سری ۵ جدید برای طرفداران بیامو، رضایت بخش هستند. این موارد برای سری ۷ نسل هفتم که سال ۲۰۲۲ رونمایی شد، اعتراضات گسترده به دنبال داشت.
سری ۵ جدید نسبت به گذشته، حالت اسپرت و تهاجمی بیشتری دارد. پهنای جلوپنجره افزایش یافته و حالت چند ضلعی را نشان میدهد که برای این خودرو تاکنون دیده نشده است. فرم بال پرنده در چراغهای اصلی، سری ۵ نسل پنجم (تولید ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰) را تداعی میکند و طراحی سپر از نمای جانبی، حالت آروارهای دارد.
دیگر نکتهی مهم در بدنهی سری ۵ جدید، افزایش ابعاد است. این خودرو با طول ۵۰۶۰ میلیمتر، عرض ۱۹۰۰ میلیمتر، ارتفاع ۱۵۱۵ میلیمتر و فاصله محوری ۲۹۹۵ میلیمتر تولید میشود. حدود ۹ سانتیمتر افزایش طول، ۳/۵ سانتیمتر افزایش عرض و ۴ سانتیمتر افزایش ارتفاع سقف وجود دارد؛ اما فاصله محوری فقط یک سانتیمتر بیشتر شده است.
در نمای پشت، چراغهای باریک برای سری ۵ جدید، بیشباهت به مرسدس بنز کلاس S نیست؛ اما در عوض، حالت مشبک و طراح برجسته ارائه میکند. صندوق عقب، شیب ملایم و نزدیک به سبک بدنهی فستبک دارد تا حس اسپرت خودرو تقویت شود. مدلهای بنزینی و هیبریدی، ۵۲۰ لیتر فضای بار خواهند داشت اما سری ۵ برقی، صندوق ۴۹۰ لیتری دارد.
مطابق انتظار، برای کابین سری ۵ جدید سبک طراحی مشابه سری ۷ و سری ۴ استفاده شده است. نمایشگر لمسی ۱۴/۹ اینچ و پنل دیجیتال ۱۲/۳ اینچ برای این خودرو وجود دارد. جدیدترین نسخه از رابط نرمافزار بیامو iDrive 7 که تاکنون فقط برای سری ۷ استفاده شده بود؛ روی سری ۵ هم نصب خواهد شد.
ارزانترین مدل سری ۵، موتور ۲ لیتر ۴ سیلندر توربوشارژ با قدرت ۲۵۵ اسب بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتنمتر ارائه میکند. این مدل با کد ۵۳۰i، افزایش ۷ اسب بخار و ۱۱۲ نیوتنمتر خواهد داشت که بهبود فنی بسیار مهم محسوب میشود. بیامو ۵۳۰i جدید، در زمان ۶ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و صرفا دیفرانسیل عقب است. خریدار میتواند این مدل را با سیستم دو دیفرانسیل و تجهیزات xDrive سفارش دهد تا ضمن بهبود کیفیت رانندگی، یکدهم ثانیه زودتر به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد.
۶ سیلندر دوستداشتنی بیامو با ساختار خطی و حجم ۳ لیتر، برای ۵۴۰i نصب میشود. این مدل ۳۷۵ اسب بخار قدرت و ۵۲۰ نیوتنمتر گشتاور خواهد داشت تا افزایش ۴۰ اسب بخار و ۷۰ نیوتنمتر فراهم شود. بیامو ۵۴۰i یک سدان دو دیفرانسیل با سیستم هیبرید ساده (mild-hybrid) خواهد بود که میتواند به لطف موتور برقی، گشتاور ۵۴۰ نیوتنمتر را برای مدتی کوتاه در اختیار راننده بگذارد و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۴/۵ ثانیه را ممکن کند.
دو مدل سری ۵ برقی برای سال ۲۰۲۴ وجود خواهد داشت. نسخهی ارزانتر مجهز به سیستم eDrive40، تکموتوره با قدرت ۳۳۵ اسب بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتنمتر است که هنگام نیاز، گشتاور لحظهای ۴۳۰ نیوتنمتر تولید میکند. این مدل، در زمان ۵/۷ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد و نهایت سرعت محدودشده به ۱۹۵ کیلومتر برساعت دارد. توان پیمایش ارزانترین سری ۵ برقی با یک شارژ، ۴۷۰ کیلومتر اعلام شده است.
بیامو i5 M60 از دو موتور برقی، ۵۹۰ اسب بخار قدرت و ۷۴۳ نیوتنمتر گشتاور میگیرد. این خودروی چهار چرخ محرک، در حالت رانندگی M Sport Boost یا فعالسازی سیستم لانچ، ۸۱۹ نیوتنمتر گشتاور دارد و میتواند ۳/۷ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد. نهایت سرعت i5 M60 محدود به ۲۳۰ کیلومتر برساعت است و با یک شارژ، ۴۱۰ کیلومتر را طی میکند.
نوشته نسل جدید بی ام و سری ۵ و i5 برقی معرفی شد؛ بهود فنی با طراحی اسپرت اولین بار در قطعات خودرو. پدیدار شد.