به گزارش قطعات خودرو به نقل از پدال، پس از سالها آمادهسازی و انتظار، خودروسازان چینی آماده ورود به بازار خودروهای برقی آمریکا هستند و این کار را با تولید محصولات باکیفیت که قیمت مناسبی دارند انجام خواهند داد.
کارشناسان صنعت خودرو میگویند تنها مساله موجود در زمینه تولید خودروهای مهم، ارزانقیمت و برقی برای بازارهای خارجی به زمان مربوط میشود. پس از سالها تهدید صنعت خودروی آمریکا، چینیها از هر زمان دیگری به خاک این کشور نزدیک هستند. چینیها قبلاً در خاک خود خودروسازان آمریکایی را شکست داده و سهم شرکتهایی همچون فورد و جنرال موتورز از بازار چین را با ارائه محصولاتی باکیفیت و ارزانقیمت گرفتهاند.
آنها هماکنون در حال رخنه به بازارهای اروپایی نیز هستند. پیشتازان صنعت خودروی چین همچون نیو و جیلی به دنبال حضور در آمریکا هستند و سؤال این است که آیا آنها میتوانند به تنشهای سیاسی موجود غلبه کنند یا خیر؟ همچنین پاسخ به این سؤال که آیا خریداران آمریکایی از چنین محصولاتی استقبال خواهند کرد یا خیر ضروری خواهد بود. مارتین فرنچ مدیر شرکت مشاوره بریلز میگوید:
سالهای پیش رو برای ما جالب خواهد بود چراکه باید دید فورد و جنرال موتورز خواهند توانست با رقبای چینی سرشاخ شوند یا خیر. با توجه به آن چیزی که در نمایشگاه شانگهای امسال دیدیم، رقابت چینیها بسیار بسیار واقعی است
صنعت خودروی چین در بخش خودروهای برقی طی سالهای اخیر بسیار رشد کرده است. فروش خودروهای برقی بازار آمریکا در سال ۲۰۲۲ با ثبت رکوردی جدید به ۸۰۰ هزار دستگاه رسید درحالیکه چینیها سال قبل حدود ۵ میلیون خودروی برقی خریداری کردهاند. تسلا پس از سالها یکهتازی در آستانه از دست دادن پیشتازی خود به عنوان بزرگترین سازنده خودروهای برقی است و سایه بی وای دی را روی سر خود حس میکند.
در دهه ۷۰ میلادی بود که کمپانیهای ژاپنی همچون تویوتا و هوندا با تولید خودروهای ارزانقیمت و کممصرف باعث شدند آمریکاییها شوک بزرگی را تجربه کنند. اخیراً نیز برندهای کرهای همچون هیوندای و کیا در حال به دست آوردن سهم فورد و جنرال موتورز از بازار شاسی بلندها بودهاند. شاید تاریخ دوباره تکرار شود. برقی سازان چینی میتوانند با عرضه محصولاتی ارزانقیمت در آمریکا باعث شکست برندهای داخلی شوند. بیل روسو مدیر اسبق کرایسلر و مدیرعامل اتوموبیلیتی میگوید:
آیا امکان دارد که شرکتهای چینی آنچه را که قبلاً دیدهایم در زمینه خودروهای برقی تکرار کنند؟ چه کسی خواهان خودروهای ارزانقیمت نیست؟
اما تنشهای سیاسی بین چین و آمریکا میتواند ورود چینیها به خاک این کشور را سختتر از برندهای ژاپنی یا کرهای کند. علاوه بر نگرانیهای عمومی درباره عدم استقبال مشتریان از برندهای چینی، تحلیلگران میگویند قانونگذاران آمریکایی نیز دراینباره دقت بیشتری به خرج خواهند داد.
تعرفه وارداتی ۲۷.۵ درصدی زمان ترامپ همچنان روی خودروهای چینی اعمال میشود درحالیکه مشوقهای مالیاتی جدید دولت بایدن برای خرید خودروهای برقی نیز شامل محصولاتی میشود که در آمریکای شمالی ساخته میشوند و باتری آنها نیز از چین وارد نمیشود.
برندهای آمریکایی از جمله تسلا قولهای زیادی درباره تولید خودروهای بدون آلایندگی برد بلند با قیمت زیر ۳۰ هزار دلار دادهاند اما پیشرفتهای رخ داده سرعت زیادی نداشتهاند و گاهی اوقات نیز به در بسته خوردهاند. جنرال موتورز به دنبال لغو تولید بولت برقی به عنوان ارزانترین خودروی برقی آمریکاست و میخواهد از کارخانه آن برای تولید وانت پیکاپ های گرانقیمت استفاده کند. در همین اثنا برندهای چینی نیز به خاطر محصولاتی ارزانقیمت در کشور خود و اروپا به پیش میروند.
یکی از محبوبترین خودروهای برقی چین وولینگ هونگ گوانگ مینی است که محصولی کوچک و شهری با قیمت معادل ۵ هزار دلار بوده و فروش زیادی داشته است. در نمایشگاه شانگهای امسال نیز بی وای دی هاچبکی کوچک و شیک با نام سی گل را معرفی کرد که قیمت پایه آن کمتر از ۱۱ هزار دلار است و میتواند با یکبار شارژ مسافت ۳۰۶ کیلومتری را بپیماید. یکی از کارشناسان صنعت خودروی چین میگوید برندهای این کشور کیفیت را فدای قیمت نمیکنند. او خاطرنشان میسازد:
چینیها محصولات خوبی تولید میکنند. من برخی از خودروهای برقی چینی را راندهام و باید بگویم اروپاییها به دردسر افتادهاند.
البته تسلط چینیها بر بازارهای جهانی یکشبه اتفاق نخواهد افتاد. حتی با حضور این شرکتها در آمریکا نیز شرایط متفاوتی وجود خواهد داشت. چینیها احتمالاً با عرضه محدود محصولاتشان به دنبال بررسی ذائقه بازار خواهند بود و قبل از حضوری همهجانبه به بررسی کامل بازار آمریکا خواهند پرداخت. از میان برندهای متنوعی که شاید خواهان سهمی از بازار باشند فقط تعداد معدودی توانایی فروش بالا در آمریکا را خواهند داشت.
محتملترین گزینههای چینی برای بازار آمریکا همانهایی خواهند بود که قبلاً در بازارهای جهانی خودی نشان دادهاند. روسو میگوید جیلی و بی وای دی جزو این برندها هستند. البته مدیرعامل بی وای دی قبلاً گفته بود این برند به دنبال حضور در بازار خودروهای سواری آمریکا نیست هرچند قبلاً با تعداد محدودی خودروی تجاری در این کشور حضور داشته است.
پولستار که در تملک جیلی است قبلاً از چین به آمریکا خودرو صادر کرده و نیو نیز برنامههای خود برای حضور در این کشور تا سال ۲۰۲۵ را اعلام کرده است. قدم بعدی هم احداث کارخانه در آمریکا خواهد بود که طبق انتظارات کارشناسان سرانجام رخ خواهد داد. بزرگی بازار خودروی آمریکا باعث میشود تازهواردها به دنبال احداث کارخانههای جدید باشند تا در درازمدت رقابت بهتری داشته باشند. لی میگوید:
آمریکاییها فکر میکنند موج جدیدی از سمت سیلیکون ولی میآید اما اینطور نیست. این موج از هر دو جهت (سیلیکون ولی و چین) در راه است.
نوشته خودروهای برقی چینی با قیمت ارزان در راه ورود به بازار آمریکا! اولین بار در قطعات خودرو. پدیدار شد.