بررسی آریزو ۵ اسپرت
چری برای دو سری از محصولات خود، نامهای متفاوتی را برگزیده است. سری شاسیبلندها و کراساوورهای این خودروساز با پسوند تیگو عرضه میشوند، در حالی که سدانهای این شرکت آریزو نام دارند. نسل نخست سدان میان رده چری نیز با همین نشان به بازار ایران عرضه شد. چری آریزو ۵ یکی از محصولات جدید مدیران خودرو برای مشتریان ایرانی در دهه ۱۳۹۰ خورشیدی بود که به همراه چری تیگو ۵، خودروهای نیمه لوکس این برند را تشکیل میدادند.
نسل اول آریزو ۵ با موتور ۱٫۵ لیتری تنفس طبیعی به همراه گیربکس پنج سرعته دستی یا اتوماتیک CVT به بازار عرضه شد. با این حال مدتی بعد نسخه قویتر آن با نام آریزو ۵ توربو را در بازار شاهد بودیم. این خودرو از همان ظاهر بهره میبرد اما موتور آن به ۱٫۵ لیتری توربوشارژر تبدیل شده بود. فروش آریزو ۵ پس از تغییر پیشرانه آن به توربوشارژر به صورت چشمگیری افزایش یافت و این خودرو به یکی از محبوبترین انتخابها برای خریداران مختلف تبدیل شد. پس از بازنگری مدیران خودرو در سبد محصولاتش، آریزو ۵ به زیرشاخه ام وی ام منتقل شد و ام وی ام آریزو ۵ لقب گرفت. مدتی کوتاه پس از عرضه نسخه فیسلیفت آریزو ۵ در چین، این خودرو در ایران نیز معرفی شد و ام وی ام آریزو ۵ اسپرت نام گرفت. آریزو ۵ اس تغییرات ظاهری مختلفی را در نمای خارج و داخل تجربه کرده است و از نظر قوای فنی نیز شاهد به روز رسانیهایی در مجموعه موتور و گیربکس هستیم. با این حال آریزو ۵ اسپرت از مزیت بزرگی بهره میبرد که نسل پیشین فاقد آن بوده است. این مزیت عدم حضور دیگر رقبای چینی در این بخش است. بنابراین آریزو ۵ اس به راحتی میتواند نظر مشتریان را نسبت به خود جلب کند.
داخل آریزو ۵ اسپرت
برخلاف ظاهر خارجی، کابین آریزو ۵ اسپرت میزبان تغییرات بیشتری بوده است. طرح کلی کابین همانند آریزو ۵ توربو معمولی است اما تغییراتی را میتوان در فضای داخلی این سدان اسپرت مشاهده کرد. برای مثال تریم رنگی کابین اکنون تیرهتر از قبل شده است. طراحی قسمت میانی کنسول یعنی بخشی که میزبان دسته دنده و دکمههای کنترلی است، به کلی تغییر کرده است و اکنون این بخش شباهت بسیار زیادی به کنسول میانی آریزو ۶ پرو و ام وی ام X55 پرو دارد.
مهمترین تغییر برای رانندگان در کابین آریزو ۵ اسپرت، تفاوت فرمان این خودرو است. در آریزو ۵S فرمان خودرو به نوع دیکات تغییر کرده است. این نوع فرمان حس بهتری را موقع رانندگی منتقل میکند و راندن خودرو با آن لذت بخش است. خوشبختانه کنترلر شبه لمسی سیستم تهویه در آریزو ۵ توربو حذف شده است و به جای آن در آریزو ۵ اسپرت کنترلرهای فیزیکی معمول را برای سیستم تهویه میبینیم. استفاده از این نوع کنترلر هنگام رانندگی آسانتر است و ایمنی بیشتری را به همراه دارد. در نهایت بایستی به طرح نامتقارن کنسول بین صندلیهای جلو اشاره کرد. این طراحی در اکثر خودروهای جدید فونیکس و ام وی ام مشاهده میشود که در آریزو ۵ اسپرت نیز لحاظ شده است. از نظر ابعاد و اندازه، هیچ تفاوتی میان آریزو ۵ اسپرت و آریزو ۵ توربو معمولی وجود ندارد. حتی صندلیها نیز از همان نوع قبلی هستند و تنها دوخت آنها نسبت به گذشته تفاوت دارد. بنابراین با یک سدان کوچک مواجه هستیم که برای سفرهای خانوادگی کوتاه مدت مناسب خواهد بود.
طراحی آریزو ۵ اسپرت
در نخستین ارتباط ظاهری با آریزو ۵ اسپرت، متوجه عضلانی شدن این خودرو خواهید شد. جلوپنجره خودرو در مقایسه با نسل اول آریزو ۵ حجیمتر شده است و به خودروهای گرندتور یا GT شباهت دارد. این جلوپنجره جدید از نوارهای عمودی بهره میبرد و حجم زیادی از نمای جلو را به آن اختصاص یافته است. این جلوپنجره برای هوا رسانی بهتر به سیستم خنک کننده طراحی شده است و به راحتی میتوان رادیاتور خودرو را پشت آن مشاهده کرد. با وجود تغییر جلوپنجره، گرافیک چراغها تغییری نداشته است و همچنان همان کاسه چراغ مرسوم آریزو ۵ به همراه نوارهای دیلایت را در این خودرو شاهد هستیم. البته طراحی سپرهای خودرو در نمای جلو و عقب تغییر کرده است.
نمای جانبی و پشتی آریزو ۵ اسپرت تفاوت خاصی را نسبت به آریزو ۵ توربو معمولی تجربه نکردهاند و تنها لوگو S در برخی قسمتها اضافه شده است تا متفاوت بودن خودرو را نمایان کند. رینگهای خودرو نیز از نوع آلیاژی پنج پر هستند که تناسب خوبی با ابعاد خودرو دارند و حس ماجراجویی خودرو را تقویت میکنند.
عکس آریزو ۵ اسپرت
مشخصات آریزو ۵ اسپرت
در زمینه مشخصات فنی، همچنان تغییرات ملایم را در آریزو ۵ اسپرت شاهد هستیم. پیشرانه این خودرو از نوع ۱٫۵ لیتری توربوشارژر است که در حال حاضر روی طیف وسیعی از محصولات فونیکس و ام وی ام مورد استفاده قرار میگیرد. این پیشرانه حداکثر ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. گستردگی استفاده از این موتور در محصولات فونیکس و ام وی ام، باعث میشود تا خریداران با اطمینان خاطر نسبت به خرید آریزو ۵ اس اقدام کنند. این پیشرانه به دلیل سیستم توربوشارژر به سوخت باکیفیت نیاز دارد و البته بایستی دقت لازم را در امور مربوط به تعمیر و نگهداری آن لحاظ کنید. این پیشرانه از سیستم عدم آلایندگی یورو ۵ پیروی میکند.
سری جدید جعبه دندههای خودروهای چری که از نوع اتوماتیک CVT نه سرعته است، وظیفه انتقال قدرت به چرخهای جلو را در آریزو ۵ اسپرت برعهده دارد. این گیربکس نیز در نسل جدید خودروهای ام وی ام و فونیکس مورد استفاده قرار گرفته است و عملکرد مطلوبی دارد. ترکیب مشخصات فنی یاد شده با وزن ۱٫۳ تنی آریزو ۵ اسپرت، شتاب قابل توجهی را رقم میزند که در شرایط مختلف بین ۱۰ الی ۱۱ ثانیه خواهد بود. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو به صورت رسمی اعلام نشده است اما انتظار داریم در جهان واقعی با رقمی بین ۷ الی ۸ لیتر مصرف بنزین به ازای صد کیلومتر پیمایش ترکیبی روبرو شویم. باک خودرو نیز ۴۸ لیتر ظرفیت دارد و در مسافتهای نه چندان بلند، راننده را یاری خواهد رساند. آریزو ۵ اسپرت در مقایسه با آریزو ۵ توربو معمولی، بهبودهای اندکی را تجربه کرده است تا سواری جذابتری را ارائه دهد. با این حال تغییرات بیشتر در نسخه دیگری از این خودرو در راه هستند. این نسخه با نام آریزو ۵ جی تی شناخته میشود و در آینده نزدیک وارد بازار ایران خواهد شد.
مشخصات فنی آریزو ۵ اسپرت
امکانات و تجهیزات آریزو ۵ اسپرت
آریزو ۵ از نخستین روزهای حضور در بازار ایران، خودرویی مجهز به حساب میآمد. نسخههای بعدی این خودرو نیز همین رویه را تکرار کردند. در واقع مشتریان با انتخاب و خرید آریزو ۵ توربو اس، انبوهی از تجهیزات و امکانات را در اختیار خواهند داشت. تجهیزات رفاهی و ایمنی آریزو ۵ اسپرت نیز در سطح مطلوبی قرار دارد و با سایر کراساوورهای هم رده و هم قیمت برابر میکند.
از جمله تجهیزات ایمنی و رفاهی آریزو ۵ اسپرت میتوان به این موارد اشاره کرد: شش کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، سانروف، سیستم چندرسانهای به همراه نمایشگر، صندلی برقی راننده، تریم چرمی کابین، گرمکن صندلیهای جلو و سنسور پارک عقب.
امکانات آریزو ۵ اسپرت
رقبای آریزو ۵ اسپرت در بازار
نسل اول آریزو ۵ در زمان ورود به بازار، با رقبای مختلفی مواجه بود که از جمله آنها میتوان به بسترن B30، بسترن B50F و جک J5 اتوماتیک اشاره کرد. با این حال تمامی رقبا طی سالیان گذشته از خط تولید حذف شدهاند و آریزو ۵S به راحتی میتواند در بازار ایران یکهتازی کند.
البته تمامی رقبای آریزو ۵ اسپرت حذف نشدهاند و توقف مونتاژ تنها شامل حال خودروهای چینی بوده است. در سوی دیگر خودروهای ایرانی با تنوع بیشتری در بازار حضور پیدا کردهاند. دنا پلاس توربوشارژر اتوماتیک رقیب قدرتمند آریزو ۵ توربو است که رقابت آن به زودی با آریزو ۵ توربو اسپرت ادامه خواهد یافت. ایران خودرو تصمیم دارد تا دنا پلاس جوانان و همچنین تارا اتوماتیک را به زودی با موتور قویتر EFP به بازار عرضه کند، بنابراین آریزو ۵ اسپرت از ناحیه دو محصول ایران خودرو تحت فشار خواهد بود. در سوی دیگر نیز سایپا شاهین اتوماتیک را به زودی در بازار خواهیم دید، خودرویی که میتواند به عنوان رقیب آریزو ۵ اسپرت با قیمتی بسیار کمتر، این خودرو را تحت فشار قرار دهد.
نوشته ماشین آریزو ۵ اسپرت اولین بار در قطعات خودرو. پدیدار شد.