پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

دوشنبه , ۲۸ آبان ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=44267

ماشین SWM G0

بررسی SWM G01

SWM G01 یک کراس‌اوور سایز متوسط است که مثل اکثر خواهران و برادران چینی خود از پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربو برای تامین نیروی محرکه خود استفاده می‌کند و با توجه به ساختار دیفرانسیل جلو، برای مسیرهای آفرودی کارآیی چندانی نخواهد داشت. از لحاظ ایمنی هم تنها ۲ ستاره از CNCAP بدست آورده و با توجه به کمبود مراکز خدماتی و قطعات یدکی، بازار دست‌دوم ضعیف‌تری در قیاس با رقبایش دارد. با این حال طراحی مناسب ظاهر و کابین، فضای جادار اتاق و صندوق، قدرت و گشتاور نسبتاً کافی و از همه مهم‌تر آپشن‌های پرشمار ماشین از جمله نکات امیدوارکننده‌ای هستند که شانس موفقیت را برای نماینده سیف‌خودرو حفظ نموده‌اند. در واقع G01 پتانسیل کافی برای تبدیل شدن به یک خودرو محبوب را دارد و در صورت بهبود گستردگی مراکز خدماتی می‌تواند به فروش قابل قبولی درکشورمان دست یابد؛ هرچند در این سطح از بازار رقبای بسیار زیادی حضور دارند که کار را برای کراس‌اوور تازه وارد سیف خودرو دشوار خواهند ساخت.

 

SWM G01

 

در خصوص ویژگی‌های فنی G01 باید اشاره کرد که این محصول علیرغم استفاده از پرخوران توربو و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک، خوردو چندان پرشتاب و چالاکی نیست که علت این امر را باید در وزن بالای اتومبیل و گیربکس نه‌چندان سریع ماشین جستجو کرد؛ این نکات به مصرف سوخت نسبتاً بالا (در قیاس با رقبا) نیز منتهی شده‌اند؛ با این حال برای یک رانندگی عادی و خانوادگی مشکل خاصی وجود ندارد و G01 شتاب و کشش کافی را در کنار کیفیت سواری قابل قبول، به شما ارزانی خواهد داشت. ترمزهای ماشین هم شرایط مناسبی دارند و از نظر هندلینگ اوضاع تقریباً مشابه سایر کراس‌اوورهای تک‌دیفرانسیل این رده (یعنی متوسط) می‌باشد. ضمناً بد نیست اشاره کنیم که SWM G01 در دو نسخه ساده و F به بازارمان عرضه شده که از لحاظ ساختار کلی و ویژگی‌های فنی تفاوتی میان این دو دیده نمی‌شود اما مدل F با کیت بدنه اسپرت، ظاهر جوان‌پسندانه و زیباتری به خود گرفته و قیمت گران‌تری هم دارد.

داخل SWM G01

دیزاین داخلی SWM G01 از متدهای طراحی روز پیروی کرده و با به حداقل رساندن کلیدهای مکانیکی، فضایی مدرن را به نمایش گذاشته است. در واقع با افزایش امکانات خودروهای امروزی بخشی از این سبک طراحی اجتناب ناپذیر به نظر میرسد چراکه اگر اینطور نبود، کابین ماشین‌های جدید با این همه امکانات متنوع، به کاکپیت پیچیده خلبان‌ها شبیه میشد که باب سلیقه همگان نیست. هرچند سبک طراحی مینیمالیستی هم مشکلات خاص خودش را دارد. مثلاً اینکه کار با صفحات لمسی چند منظوره بیش از کلیدهای زمخت و مکانیکی، نیازمند دقت و توجه می‌باشد تا جایی که گاه استفاده از آنها بدون برداشتن چشم از سطح جاده غیر ممکن می‌گردد. همین نکته در مواقعی به کاهش تسلط راننده و افزایش خطر منتهی خواهد شد.

 

SWM G01

 

در هر صورت فضای کلی کابین G01 شیک و جذاب از کار درآمده و وجود آپشن‌های به‌روز نظیر: نشانگرهای پشت‌آمپر دیجیتال، نمایشگر بزرگ مرکزی، پنل لمسی سیستم تهویه مطبوع و ترمز پارک الکترونیکی حس خوبی به انسان منتقل می‌کنند. دریچه‌های تهویه و خطوط اصلی داشبورد هم شکل و شمایل خلاقانه‌ای دارند. صندلی‌ها ضمن برخورداری از ارگونومی کافی، فضای خوبی برای زانوها و سر در اختیار تمامی سرنشینان قرار داده‌اند و این قضیه در کنار صندوق عقب جادار ماشین، G01 را به خودرویی مناسب برای خانواده و مسافرت تبدیل نموده است. از نظر کیفیت هم شرایط قابل قبول به نظر می‌رسد و استفاده از پلاستیک نرم در قسمت فوقانی داشبورد و متریال نسبتاً مناسب در سایر قسمت‌ها برای این رده راضی‌کننده است؛ هرچند دوام کلی قطعات در کیلومترهای بالاتر مشخص خواهد شد و شاید فعلاً برای قضاوت اندکی زود باشد.

طراحی SWM G01

همانطور که در مقدمه اشاره کردیم G01F با کیت بدنه اسپرت و جذاب خود بیش از نسخه ساده توجهات را به خود جلب می‌نماید اما همین نسخه معمولی هم مزیت‌های خاص خودش را دارد. اولین و مهم‌ترین مورد اختلاف قیمت میان این دو است که با توجه به ویژگی‌های فنی یکسان، خرید مدل ساده را توجیه‌پذیر نموده. بخصوص که همین نسخه پیش رو هم از نظر زیبایی ظاهری شرایط مناسبی دارد و با جلوپنجره بزرگ، چراغ‌های کشیده و خطوط عضلانی بدنه، خیلی شیک و زیبا به چشم می‌آید.

 

SWM G01

 

البته مدل F زیباتر هست، ولی نه آنقدر که بتواند میزان اختلاف قیمت موجود (که چیزی معادل خرید یک خودرو دم دستی است!) را جبران نماید! ضمناً ظاهر خانوادگی نسخه ساده، با سلیقه افراد با سن بالاتر هماهنگ‌تر به نظر می‌رسد. از دیگر نکات جالب توجه در طراحی G01 می‌توان به مواردی مثل سپرهای شکیل اسپرت، رینگ‌های بزرگ جذاب، شیب جالب سقف و طراحی مناسب فریم شیشه‌ها یاد کرد. مهم‌تر از همه اینکه تمامی این موارد با رعایت هارمونی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند تا ظاهر SWM G01 از هر زاویه متناسب به چشم آید.

مشخصات SWM G01

زیر کاپوت SWM G01 مثل اکثر خودروهای چینی امروزی با یک پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربوشارژر روبرو می‌شویم. این موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ قادر است در بهترین شرایط ۱۵۵ اسب بخار قدرت (دور موتور ۵۸۰۰) و ۲۲۰ نیوتن‌متر گشتاور (دور موتور ۲۰۰۰ الی ۴۲۰۰) تولید نماید. اعدادی که شاید در نگاه اول قابل قبول به نظر برسند اما وزن سنگین ۱۶۲۰ کیلوگرمی مانعی برای شتاب‌گیری ایده‌آل ماشین خواهد بود. در هر صورت G01 قادر است در حوالی ۱۲٫۷ ثانیه از سکون به مرز سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد و شتاب‌گیری را تا سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت ادامه دهد که هرچند بهترین عملکرد در این رده نیست اما کارمان را راه خواهد انداخت و اجازه نمی‌دهد که برای رانندگی عادی با کمبود خاصی مواجه شویم. مصرف سوخت ترکیبی هم ۹٫۶ لیتر در هر صد کیلوکتر عنوان شده که برای یک خودرو امروزی با این حجم موتور و برخورداری از پرخوران توربو، مقداری بالا به نظر می‌رسد. گیربکس از نوع ۶ سرعته اتوماتیک است که هرچند تعویض‌های چندان فرز و سریعی ندارد اما در عوض با نرمی و آرامش مناسب دنده‌ها را برای پیشرانه سرو می‌کند. ضمناً G01 یک کراس‌اوور دیفرانسیل جلو است و نباید از آن انتظار آفرود داشته باشید. برای سیستم تعلیق هم در قسمت جلو از نوع مک‌فرسون و عقب مولتی‌لینک استفاده شده که از نظر عملکرد تقریباً در سطح رقبای این رده ظاهر می‌شود.

مشخصات فنی SWM G01

نام خودرو
SWM G01
کشور سازنده
چین
سال (طراحی)
۲۰۱۶
موتور
۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه
حجم موتور
۱۴۹۸ سی سی
تنفس موتور
توربوشارژ
انتقال نیرو
دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت
۱۵۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور
۲۲۰ نیوتن متر در ۲۰۰۰ دور در دقیقه
جعبه دنده
۶ سرعته خودکار
شتاب ۰ تا ۱۰۰
۱۲٫۷ ثانیه حداکثر سرعت
۱۸۰ کیلومتر در ساعت
وزن
۱۶۲۰ کیلوگرم
اندازه (میلیمتر)
۴۶۱۰ طول – ۱۸۵۵ عرض – ۱۷۲۵ ارتفاع
فاصله بین دو محور
۲۷۵۰ میلیمتر

امکانات و تجهیزات SWM G01

SWM G01 از نظر سطح آپشن شرایط مناسبی دارد و با ارائه لیست بلندبالایی از امکانات رفاهی نظیر: “کیسه هوا برای راننده و سرنشین کناری بهمراه ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای، رادارهای هشدار نقطه کور و خروج از خط، اخطار تصادف از جلو و تشخیص اشیاء متحرک، سیستم پایش فشار و دمای باد تایرها (TPMS)، سیستم‌های کمی ترمز و پایداری شامل: ABS , EBD , ESP , TCS، شارژر بی‌سیم، سقف پانوراما با سانروف برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک با پنل لمسی و دریچه جداگانه برای سرنشینان عقب، صندلی برقی راننده بهمراه گرم‌کن و سردکن، روکش‌ چرمی صندلی‌ها، سیستم ورود و استارت بدون کلید، نشانگرهای دیجیتال پشت‌آمپر، ترمز پارک برقی، نمایشگر چندمنظوره لمسی ۱۰ اینچی با قابلیت نمایش ۳۶۰ درجه محیط پیرامونی، آینه‌های جانبی تاشوبرقی، سیستم صوتی Hi-Fi با ۹ بلندگو، سامانه ضبط تصاویر، بلوتوث، فرمان برقی، جالیوانی ردیف جلو مجهز به گرمکن و سردکن، کروز کنترل، دیلایت و چراغ کمکی فعال در پیچ‌ها” جای گله و شکایت چندانی باقی نخواهد گذاشت. البته اگر تنظیمات صندلی شاگرد هم برقی بود و گرمکن و سردکن سایر صندلی‌ها (به جز راننده) و اتوهلد و چراغ‌های اتوماتیک و مواردی از این دست از روی خودرو حذف نمی‌شدند اوضاع بهتر هم میشد اما همین الان هم می‌توانیم از G01 به عنوان یکی از آپشنال‌ترین خودروهای این رده قیمتی یاد کنیم.

 

SWM G01

 

در خصوص امنیت هم باید گفت که G01 از نظر آپشن‌های ایمنی شرایط بسیار خوبی دارد اما عملکرد ضعیف این محصول در آزمون‌های موسسه C-NCAP و دریافت تنها ۲ ستاره از این نهاد چینی، ناامیدکننده می‌باشد.

امکانات SWM G01

کیسه هوا
راننده و سرنشین، پرده‌ای و جانبی
سیستم صوتی
سیستم چندرسانه‌ای مجهز به ۹ بلندگو HiFi
ترمز و پایداری
دیسکی جلو و عقب، مجهز به ABS – EBD – BA – EPB – EBA
دیگر امکانات
نمایشگر ده اینچی لمسی – سیستم ثبت اطلاعات رانندگی – دی‌لایت و اتولایت – چراغ جلو زنون – سنسور جلو و عقب – رادار نقطه کور Blind Spot – رادار تغییر خط – سنسور فشار باد تایر TPMS – دوربین عقب – دوربین جانبی – دوربین ۳۶۰ – سیستم ورود و استارت بدون کلید – تهویه هوای اتوماتیک – کول باکس – روکش صندلی چرمی – آینه جانبی برقی با گرمکن – سانروف – سقف پانوراما دو تکه

رقبای SWM G01 در بازار

در این رده قیمتی کراس‌اوورهای بسیاری حضور دارند که از معروف‌ترین آنها می‌توان به جک S5، چری تیگو ۷ و هایما S7 توربو اشاره نمود. هر سه رقیب، از نظر شهرت، گستردگی شبکه خدماتی و بازار دست‌دوم در جایگاه بالاتری نسبت به نماینده تازه وارد سیف‌خودرو قرار می‌گیرند. در واقع مشکل اصلی SWM G01 نگرانی مردم بابت قطعات یدکی و شرایط خدماتی است و در صورت بهبود این مسئله می‌توان روی فروش مناسب این محصول حساب باز کرد. در واقع G01 از نظر سطح آپشن، فضای کابین، و طراحی به راحتی قادر است با رقبایش مبارزه کند و علیرغم شتاب ضعیف‌تر و مصرف سوخت بالاتر همچنان رقیب شایسته‌ای به حساب آید. البته نسخه F بدلیل قیمت بالاتر می‌بایست با رقبای دشوارتر نظیر فیدلیتی پرایم و دیگنیتی نیز سرشاخ شود و کار دشوارتری نسبت به برادرش در پیش رو خواهد داشت.

نوشته ماشین SWM G0 اولین بار در قطعات خودرو. پدیدار شد.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992