پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

شنبه , ۷ مهر ۱۴۰۳

فاو سنیا R9 ؛ کراس اور جدید سایپا و رقیب فونیکس FX

به گزارش قطعات خودرو به نقل از گجت نیوز، فاو سنیا FAW Senya R9 یا Senia R9 یک کراس اور کامپکت چینی است که به‌زودی و با کمک سایپا، راهی خیابان‌های ایران می‌شود. در ادامه با مشخصات فنی و قیمت این خودرو آشنا می‌شویم.

 

بر خلاف اکثر وارد کننده‌ها و مونتاژکارهای ایرانی که روی محصولات ناشناخته چینی دست می‌گذارند، شرکت سایپا معمولا برندهای معروف و نسبتا خوب چینی را برای واردات یا مونتاژ انتخاب می‌کند. آن‌ها پس از واردات چانگان CS35 پلاس، روی یکی از محصولات برند FAW یعنی فاو سنیا R9 دست گذاشته‌اند که احتمالا در سال جاری، راهی خیابان‌های ایران شود. در ادامه با مشخصات فنی، امکانات رفاهی، تجهیزات ایمنی و آپشن‌های این خودرو آشنا می‌شویم و نهایتا به قیمت فاو Senya R9 در ایران می‌رسیم.

 

معرفی کوتاه فاو سنیا R9

کراس اور سایپا فاو Senia R9

کراس اوور جمع و جور فاو سنیا R9 تقریبا ۴٫۵ متر طول دارد و از یک موتور ۱.۲ لیتری توربوشارژ بهره می‌برد که به گیربکس دستی یا دو کلاچه وصل شده است. قیمت این خودرو بین ۱۲ تا ۱۸ هزار دلار است. همچنین این خودرو ۸ تیپ مختلف دارد که تفاوت آن‌ها با یکدیگر، فقط به موارد ظاهری و آپشن‌ها مربوط می‌شود و موتور تمام آن‌ها یکسان است. فروش این خودرو طی دو سال، از عدد ۳ هزار دستگاه هم فراتر رفته که همین موضوع، از محبوبیت نسبی آن در بازار چین خبر می‌دهد. البته ضعف اصلی این خودرو، قدیمی بودن آن است؛ چرا که تولید سنیا R9 از سال ۲۰۱۹ متوقف شده!

 

طراحی ظاهری و ابعاد

کراس اور سایپا فاو Senia R9

ابعاد و اندازه فاو سنیا R9 به ۴۵۰۵ میلی‌متر طول، ۱۸۳۵ میلی‌متر عرض و ۱۶۹۵ میلی‌متر ارتفاع می‌رسد و فاصله محورهای آن هم تقریبا ۲٫۷ متر است. چهره این خودرو دقیقا فیدلیتی بهمن را در ذهن ما می‌آورد. آرایش چراغ‌ها از نوع دوگانه و با سیستم هالوژنی است و دی‌لایت‌ها و مه‌شکن‌ها هم به‌صورت جداگانه در پایین‌ترین قسمت قرار گرفته‌اند.

 

کراس اور سایپا فاو Senya R9

نمای کناری هم میزبان رکاب کرومی، رینگ‌های ۱۸ اینچی با طرح ۱۰ پره‌ی دو رنگ است و ستون‌ها دقیقا از ترکیب کرومی و رنگ مشکی بهره می‌برند. برند Senya یکی از زیرمجموعه‌های فاو است و به‌همین خاطر، نشان FAW در جلوپنجره به‌چشم نمی‌آید و فقط در نمای عقبی حک شده. این قسمت هم چیز زیادی ندارد و از آن‌جایی که طراحی فاو Senya R9 به سال ۲۰۱۸ بازمی‌گردد، خبری از چراغ‌ خطرهای یکپارچه و اسپویلر اسپرت نیست.

 

طراحی کابین و داشبورد FAW Senia R9

کراس اور سایپا فاو Senya R9

خوب یا بدش سلیقه‌ای است، اما در حال حاضر اکثر خودروهای چینی با کلاستر دیجیتال و مولتی‌مدیای بزرگ تولید می‌شوند؛ چیزی که کابین این خودرو از داشتن آن بی‌نصیب است.

البته تودوزی کابین و داشبورد تماما از جنس چرم است و روی کنسول وسطی هم نشانه‌هایی از تزئینات کرومی دیده می‌شود. ترمز پارک برقی، اتوهلد، کلیدهای کنترل مولتی‌مدیا و جالیوانی هم در این قسمت قرار دارند.

 

مشخصات فنی و آپشن‌های فاو سنیا R9

کراس اور سایپا فاو Senya R9

تولید فاو سنیا R9 در سال ۲۰۱۹ به پایان رسیده و به همین خاطر، انتظار زیادی از چهره آن نداریم؛ اما موتور چطور؟ در زیر کاپوت این کراس اور، یک پیشرانه ۴ سیلندر توربوشارژ خطی با حجم ۱٫۲ لیتر جا خوش کرده است که می‌تواند ۱۴۳ اسب بخار قدرت (در دور موتور ۵۵۰۰ RPM) و ۲۰۴ نیوتن‌متر گشتاور (در دور موتور ۱۵۰۰ تا ۴۲۰۰ RPM) را از طریق یک گیربکس دستی ۵ سرعته یا اتوماتیک ۷ سرعته دو کلاچه، به چرخ‌های جلویی منتقل کند.

 

همچنین قرار است تا تکنولوژی خودروهای هیبریدی فاو هم به این خودرو اضافه و شاید یک فیس لیفت جذاب هم شامل حال آن شود. در ادامه، لیست کاملی از مشخصات فنی، آپشن‌ها، امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی در کراس اوور فاو سنیا R9 را می‌خوانیم که تمامی آن‌ها می‌توانند در نسخه وارداتی به ایران هم حضور داشته باشند:

 

 

 

قیمت کراس اوور فاو سنیا R9 در نسخه وارداتی به ایران، از ۱۲ هزار دلار در نسخه استاندارد شروع می‌شود و در نسخه فول آپشن به ۱۸ هزار دلار می‌رسد. با یک ضرب و تقسیم ساده می‌توان گفت که قیمت فاو سنیا R9 در ایران از ۱.۴ میلیارد تومان شروع می‌شود و نهایتا به ۲.۵ میلیارد تومان ختم خواهد شد.

البته با توجه به چهره و طراحی خسته کننده این خودرو در مقایسه با چینی‌‌های تازه‌نفس مثل لاماری ایما یا فونیکس FX، بعید به‌نظر می‌رسد که نسخه فول آپشن آن توسط سایپا به ایران بیاید. همچنین به گزارش وبسایت چرخان، واردات یا مونتاژ فاو Senia R9 توسط سایپا، به احتمال خیلی زیاد در سال جاری آغاز خواهد شد.

نوشته فاو سنیا R9 ؛ کراس اور جدید سایپا و رقیب فونیکس FX اولین بار در قطعات خودرو. پدیدار شد.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992