شادلو عضو اتحادیه باغداران با اشاره به افزایش ۲۰درصدی صادرات محصولات باغی در سال قبل میگوید: اصلی ترین عامل رشد صادرات در کشور ما تولید است و برای داشتن تولیدی اقتصادی باید شرایط صادرات هموارتر شود.
بر اساس داده های آماری که چندی پیش وزارت جهاد کشاورزی منتشر کرد در سالی که پشت سر گذاشتیم، افزایش صادراتی قابل توجه در بحث محصولات کشاورزی از جمله محصولات باغی رقم خورده است که عوامل مختلفی نیز در این اتفاق نقش داشته است و در آینده باید برنامه ریزی دقیق تری برای این بخش از تولیدات از سوی مسئولان صورت بگیرد.
مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران معتقد است این افزایش صادرات در بخش محصولات هم فرصتی برای کل اقتصاد کشور شده و هم فرصتی برای بخش کشاورزی و زیر بخش باغبانی محسوب می شود. در واقع اگرچه آمار دقیقی از افزایش ها هنوز اعلام نشده اما در هر حال این اتفاق خوبی در این بخش بوده است.
رشد ۲۰درصدی صادرات محصولات باغبانی در ۱۴۰۱
شادلو در گفتگو با بازار گفت: در واقع در حوزه باغی تولیدات به پایداری رسیده و همین امر موجب می شود رشد صادرات به بازار داخل هم لطمه ای نزند. از سوی دیگر در فرایند صادرات باید تمام روند کار بر اساس مقدار تولید که رشد نسبی حداقل سالیانه ۱۰ درصد دارد برنامه ریزی شود و حتی می توانیم جهش هم داشته باشیم.
وی با بیان اینکه صادرات نباید خللی در تنظیم بازار داخل ایجاد کند افزود: قطعا اگر وضعیت بازار مشخص شود و تولید کننده دغدغه ای از بازار نداشته باشد محصولات باغی ما می تواند منطقه را از کشورهای CIS گرفته تا روسیه، حوزه خلیج فارس، کشورهای شرق و غرب ترکیه، پاکستان، هندوستان و حتی چین را پوشش بدهد به شرطی که یک روند مشخص برای تولید باشد.
شادلو در خصوص میزان تقریبی افزایش صادرات محصولات باغی در سال قبل را متناسب با نوع محصول متفاوت دانست و گفت: در مجموع در بخش باغبانی در مورد محصولات مختلف میزان رشد صادرات متفاوت است اما در برخی محصولات تا ۲۵ درصد هم افزایش صادرات داشته ایم و برخی تا ۱۰ درصد بوده، با این تفاسیر در مجموع در زیربخش باغبانی حدود ۲۰ درصد رشد را نشان بدهد.
این مقام مسئول در پاسخ به این سوال در سال گذشته کدام محصول باغی بیشترین میزان را در صادرات داشته است، گفت: در حوزه صادرات مرکبات آمارهای قابل توجهی رقم خورده همچنین مثل همیشه در بخش باغبانی زعفران صادرات بالایی داشت. همچنین در مورد سیب و پسته رشد صادراتی خوب بوده است.
وی افزود: با این وجود انتظار ما بیش از این است؛ یعنی اگر بتوانیم در قالب تعامل با دولت و بخش حاکمیت برنامه ریزی کنیم می توانیم هم بازار داخلی را به طور قطعی تنظیم و پایدار کنیم و هم بحث صادرات را به پایداری برسانیم. در حقیقت از این مسیر تولیدکننده ها باید به واقعیتی برسند که از این تولید به اقتصاد تولید برسیم؛ یعنی در زیربخش باغبانی می تواند تمام این شاه کلیدهای اصلی را به قطعیت عملیاتی سازد.
شادلو همچنین در خصوص کشورهای هدف محصولات باغی کشور نیز اظهار داشت: خوشبختانه به تمام کشورهای همسایه، کشورهای جنوب شرق آسیا، هندوستان به طور قابل توجه ارسال داریم. همچنین کلیه کشورهای حوزه خلیج فارس کشورهای CIS صادرات داریم و بخشی هم به اروپا صادر می شود.
وی در خصوص عوامل موثر بر رشد صادرات محصولات باغی نیز گفت: اصلی ترین عامل رشد صادرات در کشور ما تولید است. البته ما خیلی مواقع تولید داریم اما یکسری موانع صادرات هست که بی جهت فرصت های ما را می سوزاند و سال قبل دولت با یک اقدام جدی بسیاری از این موانع صادرات را حل کرد. لذا در سه ماه آخر سال صادرات ما اوج گرفت به طوری که در سه ماهه آخر سال به اندازه کل سال توانستیم صادرات داشته باشیم!
شادلو خاطر نشان کرد: در بحث صادرات در تابستان و پاییز گذشته به خصوص موانع زیادی در بخش حمل و نقل، معطلی گمرکات، نبود زیرساخت ها در گمرکات، کمبود فضای قابل نگهداری میوه و غیره بود که کار را به نوعی متوقف کرده بود.
با شناسنامه دار کردن محصولات باغی می توان تولیدی مبتنی بر آمار صحیح داشته باشیم
عضو هیات مدیره اتحادیه باغداران در خصوص طرح شناسنامه دار کردن محصولات باغی که اخیرا توسط اتاق اصناف کشاورزی و معاونت باغبانی وزارتخانه آغاز شده و نتایجی که برای این بخش می تواند داشته باشد نیز اظهار داشت: به نظر بنده شناسنامه دار شدن باغات یک ضرورت است و اگر باغات و محصولات باغبانی شناسنامه دار شود می توانیم برای بحث الگوی کشت نیز برنامه ریزی داشته باشیم. از سوی دیگر این اقدام در ردیابی تولیدات از نظر مقدار تولید، بازاری که عرضه می شود، روند انبارها، مسیر صادرات و غیره نیز موثر است.
وی خاطر نشان کرد: از دیگر نتایج شناسنامه دار شدن محصولات باغی این است که تولید کننده های واقعی را می توان از این طریق شناسایی کرد؛ به این معنا که لیست تولید کننده ها به روز می شود چون برخی دیگر تولیدکننده نیستند اما نام آنها هنوز به نام تولید کننده ثبت شده است. این اتفاق و شناسایی تولید کننده های واقعی برای مدیریت بازار نیز قطعا اهمیت بسیاری دارد.
شادلو ادامه داد: از دیگر مزایای شناسنامه دار شدن محصولات باغی می توان به مدیریت روند زنجیره ارزشی تولید اشاره کرد که امیدواریم هر چه زودتر عملیاتی شود که بتوانیم برنامه ریزی صحیح و منطبق با آمار صحیح داشته باشیم. چون بسیاری مواقع آمار گفته می شود که واقعی نیست و گاها دردسرهای بزرگی برای جامعه ایجاد می کند.
صادرات، سرمازدگی و نبود نظارت بر توزیع درست؛ عوامل دخیل بر گرانی میوه سیب
وی در خصوص گرانی قیمت سیب درختی در روزهای پایانی سال قبل و همچنین فروردین جاری نیز اظهار داشت: بحث گرانی ها مشکل کل جامعه است اگرچه کاش این افزایش قیمت ها در زمان تولید اعمال شود و تولید کننده بیشتر ذی نفع گردد. با این وجود بحث افزایش قیمت سیب به این مساله بر می گردد که چون بخش عمده ای از محصولات سالم و باکیفیت بالا صادر شد و بخشی دیگر هم دچار تگرگ و سرمازدگی شد لذا محصولات با کیفیت بالا تا حدودی محدود بود.
شادلو گفت: با این وجود باز هم نبود روند صحیح بر توزیع خرده فروشی و دیگر زنجیره های بعد از عمده فروشی ها، در این افزایش قیمت سیب در ایام نوروز هم دخیل بود.