مفهوم هوشمندسازی کسب و کارها مجموعهای از نظریات، روشها، فرآیندها و فناوریهایی است که برای تبدیل دادههای خام به اطلاعات مفید و معنادار استفاده میشود. امروزه شرکتها در فرآیندهای مالی با انواع مختلفی از نرم افزارهای حسابداری و توسعه فرصتهای جدید مواجه هستند. بهره بردن از این فرصتها و اعمال یک استراتژی اثربخش میتواند مزیت بازار رقابتی و پایداری بلندمدت را به ارمغان بیاورد.
نقش دادهها در هوشمندسازی کسب و کارها
شاید شما بارها و بارها در تصمیمگیریهای شرکت خود با مشکل مواجه شده باشید، اما چه راهکاری برای مقابله با آن اندیشیدهاید؟ در یک دهه گذشته شاهد این بودهایم که تقریباً تمامی شرکتها، سرمایهگذاریهای بسیاری بر روی تکنولوژی اطلاعات اعم از نرمافزار و سختافزار داشتهاند. مسیر دادهها در جهت هوشمندسازی کسب و کارها است. به همان اندازهای که مسیر و روش تحلیل بر روی دیتا در یک شرکت اهمیت دارد، وجود دادههای با ارزش و به روز نیز اهمیت دارد تا بتوان با استفاده از آن، این دادهها را به گزارشات تحلیلی مفید برای مدیران و سایر افراد شرکت تبدیل کرد؛ هر چقدر گزارشاتِ کاربردیتری از یک کسب و کار داشته باشیم، میتوانیم فرآیندهای شرکت را به نحوی مدیریت کنیم که به افزایش بهرهوری کسب و کار منجر شود. اخذ اطلاعات صحیح در زمان مناسب، اساس تصمیمگیری موفق در یک شرکت است، اما همیشه شکاف عمیقی بین اطلاعات مورد نیاز مدیران و انبوه دادههای یک شرکت وجود دارد. ضمن آنکه برخی اطلاعات از خارج از شرکت و از طریق اطلاعات بازار و رقبا تامین میگردند.
آیا حسابداران افرادی با هوش تجاری بالا هستند؟
جواب ما بله است! به حسابداران مدیریت به عنوان “افرادی با هوش تجاری بالا” نگاه میشود. آنها بیشتر علاقه دارند به جلو نگاه کنند و تصمیماتی بگیرند که آینده سازمان را تحت تاثیر قرار دهد.
دانش حسابداری بر استفاده از اطلاعات حسابداری و تاکید بر هوشمندانه بودن آن برای گرفتن تصمیمات آگاهانه تاکید دارد و به مدیران و حسابداران در شرکتها، این امکان را میدهد که بر عملکرد شرکت و افراد، نظارتی دقیقتر داشته باشند.
یک حسابدار، مدیریت دانش و مهارت حرفهای خود را در تهیه و ارائه اطلاعات مالی و سایر تصمیمها به روشی بکار میگیرد که برای مدیریت در تدوین سیاستها و در برنامهریزی و کنترل عملیات مورد تعهدش یاریرسان باشد.
نرم افزار حسابداری سلاح گرم برای ایجاد یک کسب و کار هوشمند است.
بسیاری از ما معتقدیم که حسابداری زبان تجارت است، زیرا از طریق تهیه گزارشهای مالی، اطلاعات لازم را درباره وضعیت واقعی کسب و کارمان در اختیار اشخاص مربوطه قرار میدهد. این اشخاص شامل مدیران واحدهای مختلف در یک شرکت، سهامداران، اعتبار دهندگان، وحتی برخی از کارکنان شرکتها هستند. از منظری دیگر از حسابداری به عنوان مبنای هوش تجاری یاد میشود. حسابداران اساساً برای پردازش اطلاعات مربوط به رویدادهای مالی موثر بر سازمانها و واحدهای تجاری و گزارش اثرات این گونه رویدادها به تصمیمگیرندگان، گزارش ارائه میدهند.
طبق «بیانیه اساسی تئوری حسابداری»: حسابداری عبارت است از فرایند شناسایی، اندازهگیری و گزارشگیری اطلاعات اقتصادی برای تصمیم گیریهای آگاهانه به وسیله استفاده کنندگان آن اطلاعات. در این میان نرم افزار حسابداری نقشی مهم برای ایجاد ارتباط بین دادهها، گزارشات و تصمیمگیری درست ایفا میکند.
چرا هوشمندسازی کسب و کارها برای اکثریت حسابداران اهمیت دارد؟
هوش تجاری روشی است که در حال حاضر به بلوغ رسیده است. اکثر شرکتها از دادهها و ابزارهای هوش تجاری برای تصمیمگیری بهتر استفاده میکنند. مساله اصلی، بهترین استفاده از داده برای کسب مزیت رقابتی در حوزههایی مثل تجزیه و تحلیل گزارشات و پیشبینی آنها است. حسابداران دادههای بسیاری را جمعآوری میکنند، اما اگر نتوانند آن را به اطلاعات مفید در جهت هوشمندسازی کسب و کارها تبدیل کنند، با مشکلات جدی مواجه میشوند. بنابراین بخش مالی یک شرکت، نقش تعیینکنندهای در استفاده از یک نرم افزار حسابداری برای تهیه گزارشات به موقع و دقیق دارد که در نهایت این امر کمک میکند یک کسب و کار به صورتی هوشمندانه مسیر خود را طی کند و فرآیندهای موجود روندی رو به بهبود و اثربخش داشته باشند.