آلودگی هوای تهران وارد ششمین روز پیاپی شد. به گزارش «دنیایاقتصاد»، شاخص کیفیت هوای شهر تهران در ۲۴ ساعت منتهی به ۱۱ صبح روز گذشته «۱۳۰» و شاخص لحظهای در بعد از ظهر دیروز «۱۴۷» بود. روند رو به افزایش غلظت آلایندههای هوا در تهران سبب شد کمیته اضطرار بار دیگر تشکیل جلسه دهد و برگزاری تمام کلاسهای مدارس استان تهران طی امروز و فردا را نیز «غیرحضوری» اعلام کند. شاخص کیفیت هوا در ۵روز پیش از این نیز همواره در محدوده ناسالم برای گروههای حساس (۱۰۱ تا ۱۵۰) و ناسالم برای همه (۱۵۱ تا ۲۰۰) بوده است. دیروز همچنین در بخش پیشبینی آلودگی هوا در سایت اداره کل هواشناسی استان تهران، وضعیت هوای امروز پایتخت «پایدار» و بدون باد موثر پیشبینی شد. سرعت باد در تهران طی امروز بین یک تا ۳متر بر ثانیه خواهد بود که نمیتواند به تخلیه آلایندهها از لایههای پایینی جو منجر شود. آسمان تهران نیز امروز کمی ابری و غبارآلود پیشبینی شده است.
در هشدار آلودگی سطح نارنجی هواشناسی که روز جمعه منتشر شده بود نیز، زمان پایان آلودگی امروز (دوشنبه) اعلام شده بود اما این هشدار رسمی دیروز اصلاح و اعلام شد آلودگی هوا تا روز سهشنبه در پایتخت تداوم دارد. همچنین در پیشبینی جدید تاکید شده مخاطره «افزایش غلظت آلایندهها» به «کاهش کیفیت هوا در اغلب ساعات در حد ناسالم برای همه شهروندان» میانجامد. توصیه هواشناسی در زمان هشدار سطح نارنجی آلودگی هوا کاهش تردد خودروها و کنترل فعالیت واحدهای صنعتی، مدیریت منابع آلاینده، تاکید بر عدمتردد غیرضروری برای تمام گروهها، پرهیز از فعالیت فیزیکی و ورزشی در فضای باز و نیز اتخاذ تدابیر مدیریتی لازم برای جلوگیری از افزایش غلظت آلایندهها تا حد بسیار ناسالم است. به این ترتیب آلارم آلودهتر شدن هوا در صورت بیعملی و نبود تصمیمات موثر برای کاهش انتشار آلایندهها توسط این نهاد به صدا درآمده و احتمال افزایش شاخص کیفیت هوا به فراتر از ۲۰۰ واحد (محدوده بسیار ناسالم) مطرح شده است. روز گذشته اعضای شورای شهر تهران نیز در سخنان پیش از دستور خود به موضوع آلودگی هوا پرداخته و خواستار ارائه گزارش توسط دستگاههای مسوول شدند. مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیطزیست و خدمات شهری گفت: مردم باید بدانند که چرا آلودگی هوا حل نمیشود و متاسفانه حتی در بسیاری از موارد، دغدغهای برای رفع آلودگی هوا وجود ندارد. سیدجعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران نیز با اشاره به مرگ زودرس سالانه ۶۴۰۰ شهروند تهرانی به دلیل آلودگی هوا، گفت: خودروهای فرسوده بیش از ۳۰ برابر خودروی یورو ۲ در حال تولید آلودگی هستند؛ اما ما فقط به دنبال تغییر و ارتقای استانداردها هستیم و فکری به حال این موضوع نمیکنیم. وی گفت: نصب فیلتر جاذب روی اتوبوسها، جایگزین کردن موتورسیکلتهای برقی به جای بنزینی، توجه به وضعیت کاتالیست خودروها و توزیع سوخت با کیفیت، نوسازی ناوگان حملونقل عمومی، اسقاط وسایل فرسوده و ارتقای معاینه فنی از جمله راهکارهای زودبازده کاهش آلودگی هواست. تشکری همچنین یادآور شد: این روزها فقط خودروها باعث آلودگی هوا نمیشود، بلکه مازوتسوزی نیز مشکلی اساسی است و باید از آن جلوگیری کرد.