جنرال موتورز و هوندا اعلام کردهاند که با همکاری هم، مجموعهای از خودروهای الکتریکی را بر اساس پلتفرم جهانی جدیدی توسعه خواهند داد که امکان تولید میلیونها دستگاه خودروی برقی از سال ۲۰۲۷ را فراهم میکند.
بر همین اساس از طریق این همکاری، جنرال موتورز از سال ۲۰۲۴ دو شاسیبلند الکتریکی برای هوندا خواهد ساخت که یکی هوندا پرولوگ نام دارد و دیگری مدلی برای آکورا خواهد بود. علاوه بر این، دو شرکت قرارداد جدیدی را هم برای ساخت خودروهای الکتریکی ارزانقیمت منعقد کردهاند.
یکی از این خودروها، کراساوور کامپکتی است که با استفاده از تکنولوژی باطریهای اولتیوم جنرال موتورز ساخته میشود به گفتهٔ این دو شرکت، سگمنت کراساوورهای کامپکت با فروش سالانهٔ بیش از ۱۳ میلیون دستگاه، پرفروشترین سگمنت خودرویی در جهان محسوب میشود. دو شرکت اما از بیان میزان سرمایهگذاری خود در این همکاری جدید خودداری کردهاند. به گفتهٔ معاون اجرایی جنرال موتورز «کن موریس»، قیمت این کراساوور کامپکت برقی زیر ۳۰ هزار دلار برنامهریزی شده است.
مدیر اجرایی جنرال موتورز «مری بارا» طی بیانیهای دراینباره گفته است:
جنرال موتورز و هوندا بهترین تکنولوژی، طراحی و استراتژی تولید را به اشتراک خواهند گذاشت تا خودروهای الکتریکی مقرونبهصرفه و مطلوبی را در مقیاس جهانی ازجمله بازارهای کلیدی ما در آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی و چین ارائه کنند.
این قرارداد بخشی از تلاش جنرال موتورز برای حذف تولید گازهای گلخانهای از خودروهای سبک در ایالاتمتحده تا سال ۲۰۳۵ و رسیدن به هدف کربن خنثی در محصولات جهانی خود تا سال ۲۰۴۰ است. هوندا نیز قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ در سطح جهانی به هدف کربن خنثی برسد.
معاون اجرایی هوندای آمریکا «دیو گاردنر» دراینباره گفته است:
عرضهٔ اولین خودروی تمام الکتریکی تولید انبوه ما در سال ۲۰۲۴، شروع یک مسیر جدید هیجانانگیز برای هوندا خواهد بود. ما در حال کار با نمایندگیهای خود هستیم تا برای انتقال از فروش خودروهای عمدتاً بنزینی به فروش صددرصدی خودروهای الکتریکی تا سال ۲۰۴۰ برنامهریزی کنیم.
هوندا در زیرمجموعهٔ خودروهای خودران جنرال موتورز یعنی شرکت «کروز» نیز سهام دارد و دو شرکت با همکاری هم در حال توسعهٔ خودروی الکتریکی خودران کروز Origin هستند. این دو غول خودروسازی آمریکا و ژاپن همچنین یک سرمایهگذاری مشترک برای توسعه و تولید سیستمهای سلول سوختی هیدروژنی در کارخانهای در میشیگان هم دارند.