رئیس کارگروه خودرویی اتحادیه صنایع اسقاط و بازیافت کشوربا اشاره به آیین نامه جدید ماده ۸ قانون هوای پاک مبنی بر تغییر ملاک اسقاط از «سن فرسودگی» به «مرز فرسودگی» گفت: اگر معاینه فنی وسایل نقلیه به درستی انجام شود می تواند معیار مناسبی برای اسقاط باشد اما…
به گزارش«خانه روشن»به نقل از خبرخودرو، رئیس کارگروه خودرویی اتحادیه صنایع اسقاط و بازیافت کشوربا اشاره به آیین نامه جدید ماده ۸ قانون هوای پاک مبنی بر تغییر ملاک اسقاط از «سن فرسودگی» به «مرز فرسودگی» گفت: اگر معاینه فنی وسایل نقلیه به درستی انجام شود می تواند معیار مناسبی برای اسقاط باشد اما…
محمدحسین گودرزی با اشاره به آیین نامه جدید ماده ۸ قانون هوای پاک عنوان کرد: از زمانی که «سن فرسودگی» به عنوان ملاک تعیین اسقاط توسط یکی از قضات دیوان عدالت اداری از قانون هوای پاک حذف شد دولت و سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به از بین رفتن مدت زمان تعیین شده برای سن فرسودگی وسایل نقلیه ناچار به جایگزینی معیار دیگری شدند و در نتیجه «مرز فرسودگی» به عنوان ملاک اسقاط وسایل نقلیه فرسوده انتخاب شد که بر این اساس اگر خودروها فارغ از سال تولیدشان به طور مستمر دو بار در تست معاینه فنی مردود شوند فرسوده محسوب شده و باید نسبت به اسقاط و نوسازی آنان اقدام کنند..
وی در پاسخ به این سوال که آیا معاینه فنی ملاک مناسبی برای اسقاط خودروهای فرسوده است، گفت: اگر معاینه فنی وسایل نقلیه به درستی انجام شود می تواند معیار مناسبی برای اسقاط باشد اما متاسفانه با تخلفاتی در این حوزه مواجه هستیم و گاها در برخی شهرها وسایل نقلیه بدون حضور در مراکز گواهی معاینه فنی دریافت می کنند در صورتی که این موضوع با سلامت مردم سر و کار دارد. بنابراین اگر معاینه فنی با نظارت و به درستی انجام شود می تواند ملاک مناسبی برای اسقاط فرسوده ها باشد.
رئیس کارگروه خودرویی اتحادیه صنایع اسقاط و بازیافت کشوردرباره ملاک اسقاط خودروهای سنگین در آیین نامه جدید قانون هوای پاک گفت: ملاک اسقاط خودروهای سنگین هم معاینه فنی است و در صورتی که کارت هوشمند آنها مورد تایید سازمان راهداری قرار بگیرد و موفق به دریافت گواهی معاینه فنی شوند قادر به تردد در جاده ها خواهند بود.
گودرزی در ادامه یادآور شد: با توجه به افزایش قیمت خودرو ممکن است مالکان خودروهای فرسوده که از قشر پایین جامعه هستند قادر به تعویض خودروی خود نباشند که دولت موظف است برای مالکان خودروهای فرسوده تسهیلاتی در نظر بگیرد تا این افراد به سمت مراکز اسقاط جذب شوند و یا دولت خودروهای فرسوده را با قیمت مناسب از مالکان بخرد چرا که اسقاط خودرو فرسوده با قیمت های فعلی امری غیر ممکن است.
رئیس کارگروه خودرویی اتحادیه صنایع اسقاط و بازیافت کشوردر پایان با تصریح اینکه امسال سال خوبی برای صنعت اسقاط کشور نبود، خاطرنشان کرد: متاسفانه امسال به دلایل متعددی با رکود شدیدی در صنعت اسقاط مواجه بودیم و از ستاد حمل و نقل و سوخت که متولی اسقاط در کشور است انتظار می رود سال آینده با تسهیل فرآیند اسقاط به از رده خارج کردن وسایل نقلیه فرسوده و رونق صنعت اسقاط کمک کند.