زن در تراز انقلاب اسلامی در عین فرزندپروری و همسرداری از تمامی جنبه های اجتماعی بهره مند است و زندگی حضرت زهرا را که بی نقص است الگوی راه خود قرار می دهد.
فرشته روح افزا، پژوهشگر حوزه زنان و خانواده تعریف صحیح زن در تراز انقلاب اسلامی گفت: مقام معظم رهبری سخنانی در خصوص زن در تراز انقلاب اسلامی با این مضمون دارند که زن مورد نظر اسلام نه زن شرقی است که احساس میکند تنها برای گذراندن روزگار به این دنیا آمده است و نه زن غربی است که ابزار جنسی اجتماع باشد.
زنی مورد نظر اسلام است که بتواند شاخصههای مختلف را در عین اینکه فرزندپروری و همسرداری را انجام دهد از جنبههای علمی، حضور اجتماعی به شکل صحیح، بینش و بصیرت، قدرت تربیت، شجاعت را داشته باشد؛ اینها لغاتی است که مقام معظم رهبری نیز نسبت به خصوصیت زنان به آنها تاکید دارند.
زنی مورد نظر اسلام است که بتواند شاخصههای مختلف را در عین اینکه فرزندپروری و همسرداری را انجام دهد از جنبههای علمی، حضور اجتماعی به شکل صحیح، بینش و بصیرت، قدرت تربیت، شجاعت را داشته باشداین پژوهشگر حوزه زنان اظهار کرد: زنان ما باید نسبت به قدرتی که خداوند به آنها برای پرورش فرزندان، همسرداری و نگه داشتن سکان خانواده داده است آگاه باشند و باید این توانمندی وجود داشته باشد که به تمامی این وظایف رسیدگی کنند در حقیقت باید یک الگویی از زندگی حضرت زهرا (س) در زندگی زنان در تراز انقلاب اسلامی وجود داشته باشد.
حضرت فاطمه زهرا از یک مرد نامحرم کوره خود را میپوشاند و روایت داریم از ایشان که «خوش به حال زنی که مرد نامحرمی را ندیده است و مرد نامحرمی هم او را ندیده است» این به این معنی نیست که حضرت زهرا حضور اجتماعی نداشتهاند چراکه ایشان در اواخر عمرشان حضور بسیار پررنگی در اجتماع برای بحث دفاع از ولایت داشتهاند.
حضرت فاطمه خودشان خطبه خواندند؛ یعنی در جایی حضور داشتهاند که هم مرد نامحرم حضور داشته است و هم صدای ایشان را شنیدهاند و با ظهور و بروز همه جانبه در اجتماع بودند بنابراین تعریف زن در تراز انقلاب اسلامی به این شکل نیست که زنان در اجتماع حضور پیدا نکنند.
منظور جلوگیری از نگاه جنسیتی به زنان است، یعنی زنان در رفتار، راه رفتن، نوع لباس پوشیدن، رعایت حجاب و نگاه کردن باید به شکلی رفتار کنند که جنسیت آنها نمایان نشود و توجه به آن جلب نشود در مقابل هم زنان به عنوان یک زن به مردان جامعه نگاه جنسیتی نداشته باشند.
آن زنی زن در تراز انقلاب است که بتواند فرزند خوبی تربیت کند و باید آن جایی که لازم است برای خانواده وقت بگذارد؛ تعریف درست در این خصوص را مقام معظم رهبری دادهاند اما متأسفانه مانند تمامی موارد جامعه که به دنبال راه درست نمیرویم این مسئله هم نادیده گرفته شده است البته پژوهشگران این حوزه نیز این مسئله را به خوبی تبیین نکردهاند.
نمیتوان در جهل و تاریکی زن در تراز انقلاب اسلامی شد بنابراین زن در تراز انقلاب اسلامی باید علم اندوزی داشته باشد البته جامعه نیز باید برای زنان شرایط و راه را هموار کنند، باید برای زنی که مادر و همسر است و در حال تدریس نیز هست یک برنامه و اولویت دیگری قائل شد و باید امکانات مضاعفی ترتیب داد.
نمیتوان در جهل و تاریکی زن در تراز انقلاب اسلامی شد بنابراین زن در تراز انقلاب اسلامی باید علم اندوزی داشته باشد البته جامعه نیز باید برای زنان شرایط و راه را هموار کنندوی در پاسخ به این سوال که منظور از فراهم کردن شرایط و امکانات برای زنان چیست خاطرنشان کرد: ما باید شرایط بروز و ظهور یک زن تراز انقلاب اسلامی را ایجاد کنیم برای مثال زنانی که همسر دارند و در حال اشتغال بیرون از منزل هستند نباید ساعت کاری یکسانی با مردان داشته باشند.
مسئله مهم دیگر این است که باید توجه نمود که امور زنان به دست خودشان باشد یعنی پزشک زنان، پرستار، دندان، معلم، و غیره برای بانوان ما باید زنان باشند اما چرا نمیتوانیم این فضا را برای حضور زنان فراهم کنیم در حالی که زنان بسیار تحصیل کردهای را داریم پس ایجاد فضا برای حضور زنان وظیفه ماست.
اگر زن در تراز انقلاب اسلامی بخواهد به فرزندش اهمیت دهد باید در جامعه با مردان تفاوت فاحشی داشته باشد و باید زمینه بروز و ظهور و امکانات حضور اجتماعی برای او فراهم باشد.
از نظر اسلام زن انسان ساز است و برای اینکه ما بتوانیم به این مهم دست پیدا کنیم باید امکانات جامعه را فراهم کنیم، در حال حاضر زنان بسیار تحصیل کردهای داریم که اولویت شأن رسیدگی به فرزندان است و باید از این بحث که نمیتوانیم از حضرت زهرا الگو بگیریم کناره گیری کنیم چراکه در قرآن ذکر شده است که حضرت زهرا و زینب (سلام الله علیها) اسوه حسنه هستند و ما میتوانیم به اندازه لازم از آنها بهره برداری کنیم.
الگوی یک زن در تراز انقلاب اسلامی برای ارتباط در خانواده و محور شدن آن حدیث کساء است که در انتهای آن نیز حضرت فاطمه را بنیان زندگی قرار داده است و به تفکیک نشان داده شده که ایشان چطور با فرزندان و همسر خود ارتباط برقرار میکند؛ ما باید زندگی بزرگان و ائمه را در سطح زندگی خود بیاوریم؛ برای مثال به گفتمان حضرت زهرا در حدیث کساء توجه کنید که در خطاب دادن فرزندان با چه لحنی این کار را انجام میدهند.
باید در وهله اول الگوی زندگی حضرت زهرا که بی نقص است تاج سر قرار گیرد و هرکس به اندازه توان خود از نگینهای این تاج بهره ببرد و دوم اینکه باید واقعاً مسئولان زمینه سازی این کار را برای زنان انجام دهندوی در پاسخ به این سوال که زنان ما چگونه باید مسیر زندگی و فعالیتهای اجتماعی خود را به حضرت زهرا نزدیک کنند افزود: باید در وهله اول الگوی زندگی حضرت زهرا که بی نقص است تاج سر قرار گیرد و هرکس به اندازه توان خود از نگینهای این تاج بهره ببرد و دوم اینکه باید واقعاً مسئولان زمینه سازی این کار را برای زنان انجام دهند چراکه اگر بخواهیم با این روشهای موجود زن در تراز انقلاب اسلامی داشته باشیم شعار است و نمیتوانیم به این مهم دست پیدا کنیم.
ما باید این زمینه را فراهم کنیم و از طرف دیگر امکانات و آگاهی بخشی لازم را به زنان انجام دهیم، در حال حاضر بسیاری از افراد هستند که امکانات فرزندآوری را دارند اما بچه دار نمیشوند تنها به این دلیل که شخصیت اجتماعی خود را از دست میدهند در حالی که باید برای زنان تعریف کنیم که شخصیت اجتماعی از کجا میآید و چطور شکل میگیرد.
ما الگوهای بسیار خوبی را در جامعه داریم که هم فعالیت اجتماعی دارند و هم اولویت شأن تربیت فرزندان و رسیدگی به زندگی شخصی است متأسفانه رسانههای ما زندگی این زنان را الگو نمیکنند در حالی که باید روی این الگوها بحث و برنامه ریزی کنیم تا به الگوی زهرایی دست پیدا کنیم.
فرشته روح افزا، پژوهشگر حوزه زنان و خانواده