به گزارش قطعات خودرو به نقل از خودروبانک، شرکت کوشا خودرو که در دور جدید واردات خودرو، اقدام به واردات محصولات کمپانی کیا نموده است، توانست مجوز استاندارد را برای سه خودروی مدل K۵، سونت و سلتوس به دست آورد. این اتفاق با ورود اسلام پناه، مدیر اداره ملی استاندارد، به صورت ناگهانی به پرونده خودروهای وارداتی رخ داد. جالب است بدانید که این شرکت در هفته گذشته، موفق به کسب گواهی استاندارد برای دو خودروی پگاس و سراتو نیز شده بود. با این دستاورد، تا به این لحظه، پنج مدل از خودروهای کیا که وارداتی هستند، موفق به کسب استاندارد شدهاند.
مشخصات فنی کیا K5
در واقع، کیا K5 نسل پنجم از خودروی اپتیما را به خود ارتقا داده است. این تغییرات به همراه تغییرات در ابعاد، طراحی جدید فست بک و همچنین هویت بصری جدیدی که با آخرین زبان طراحی کیا همسو است، باعث شده تا K5 به یک جدیدترین و متفاوتترین نسل از اپتیما تبدیل شود.
در نسل گذشته اپتیما، طول سدان ۴۸۵۵ میلیمتر بوده و فاصله بین دو محور آن ۲۸۰۵ میلیمتر بوده است. اما با تغییر نام به K5، کیا موتورز تصمیم به تغییرات جدید در ابعاد و هویت بصری این خودرو گرفته است. طول K5 در مقایسه با نسل چهارم اپتیما تقریباً ۵ سانتیمتر افزایش یافته و این تغییر به نوعی خودرو را به یک کلاس بالاتر با طول ۴٫۹ متر منتقل کرده است.
یکی از انتخابهای موتوری برای K5، پیشرانه ۱٫۶ لیتری T-GDi است که قبلاً در اسپورتیج مورد استفاده قرار گرفته است. این موتور توانایی تولید حداکثر توان ۱۷۸ اسب بخار و گشتاور ۲۶۵ نیوتن متر را دارد و با استفاده از یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک، قدرت را به محور جلو منتقل میکند. احتمال استفاده از گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه مانند کیا اسپورتیج نیز برای K5 وجود دارد.
K5 با استفاده از پلتفرم جدید N3 عرضه میشود که این پلتفرم از سال ۲۰۱۹ میزبان بسیاری از محصولات متوسط کی و هیوندای بوده است. این تغییر پلتفرم باعث ایجاد هویتی متمایز و جدید برای K5 میشود و با پلتفرم قبلی کاملاً متفاوت است.
در نسخه لوکس K5 وارداتی به ایران، امکانات زیادی مانند رادار نقطه کور، تهویه دو کاناله، گرم کن و سرد کن صندلیها وجود دارد. اما برای تناسب با سقف قیمتی واردات خودرو به ایران، ممکن است فول ترین نسخه با تمامی امکانات به بازار نیاید.
کوشاخودرو مانند سایر واردکنندگان، به دنبال ارائه امکانات مورد نیاز بازار ایران در K5 است. از جمله امکاناتی که در این خودرو مشاهده خواهیم کرد، ورود و استارت بدون کلید، سانروف، نمایشگر میانی کنسول، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری ESP، ترمز کمکی و اتوهلد میباشد. همچنین، نسخه وارداتی احتمالاً با ۲ ایربگ عرضه خواهد شد.
مشخصات فنی کیا سونت
سونت، کوچکترین خودروی کراس اوور از برند کیا، در حال آمادهسازی برای ورود به بازار خودروی ایران است. این خودرو ابتدا در سال ۲۰۲۰ برای بازار هند طراحی شده و اکنون در مناطق مختلفی از جهان از جمله خاورمیانه، آفریقای جنوبی، آمریکای لاتین و شرق آسیا به فروش میرسد. ابعاد سونت مشابه هیوندای ونیو است و این خودرو در یک کلاس پایینتر نسبت به برادر بزرگتر خود، یعنی سلتوس، قرار میگیرد.
کوشاخودرو به ارائه نسخههای متوسطی از این کراس اوور میپردازد که از موتور ۱٫۵ لیتری تنفس طبیعی با حداکثر توان ۱۱۳ اسب بخار و حداکثر گشتاور تقریباً ۱۴۴ نیوتن متر بهره میبرند. با وزن تقریبی ۱٫۲۵ تن، شتاب این خودرو به ۱۲٫۵ ثانیه با استفاده از گیربکس CVT یا IVT، کیا، ارتقا مییابد.
پیشرانهی کاملاً آلومینیومی سری SmartStream که ابتدا توسط هیوندای در نسل سوم از مدل i30 معرفی شد، اکنون به عنوان پیشرانهی استفاده شده در سونت نیز به کار گرفته شده است. این پیشرانه توان تقریباً مشابهی با سری پیشرانه Gamma دارد، اما بازه گشتاور آن تا حدود ۲۰ درصد بیشتر از نمونههای مشابه از سری Gamma است.
سونت با استفاده از پیشرانهی ۱٫۵ لیتری با کد G4FL، از سری پیشرانههای Gamma بهبود یافته که توسط هیوندای در مدلهای مختلفی از جمله اکسنت، کرتا، النترا و استارگیزر استفاده میشود. این پیشرانه از تکنولوژی زمانبندی متغیر سوپاپهای دوگانه یا Dual CVVT بهره میبرد.
استفاده از تکنولوژی IVT (ناپایدار تغییر تناسب) توسط هیوندای-کیا، مزایایی از جمله سرعت تعویض ضرایب بهتر را در مقایسه با CVTهای معمول ارائه میکند. این تکنولوژی به عملکرد نرمتر و بهتری در تعویض ضرایب و بهبود مصرف سوخت منجر میشود.
یکی از ویژگیهای منحصر به فرد سونت، استفاده از کمربند زنجیری به جای کمربند فلزی برای انتقال قدرت و تغییر ضرایب است. این تغییر موجب بهبود بهرهوری و عملکرد بهتر این قطعه مهم میشود.
با توجه به استفاده از گیربکس IVT، سونت توانسته است میزان مصرف سوختی حدود ۵٫۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر را ارائه دهد. امکاناتی همچون سانروف، نمایشگر ۸ اینچی، کنترل شروع حرکت در سربالایی، کنترل الکترونیکی پایداری ESP، سیستم تهویه مطبوع دیجیتال، رینگهای آلومینیومی ۱۶ اینچی و… در تیپ متوسط سونت موجود است.
مشخضات فنی کیا سلتوس:
کیا سلتوس در لیست محصولات برند کیا در موقعیتی قرار دارد که از مدلهای سول، سونت، استونیک بالاتر و از اسپورتیج پایینتر قرار میگیرد. سلتوس در بازارهای مهمی مانند امریکا، کانادا و مکزیک نیز عرضه شده است، اما تنها در بازار اروپا نسخه کراساوور با نام تجاری Cee’d به عنوان جایگزین سلتوس در نظر گرفته شده است.
با طول تقریبی ۴٫۳ متر، سلتوس در کلاس خود از نظر اندازه قرار میگیرد و از موتور ۱٫۶ لیتری تنفس طبیعی با حداکثر توان ۱۳۲ اسب بخار و حداکثر گشتاور تقریباً ۱۵۷ نیوتن متر بهره میبرد. این موتور توسط گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک AT به محور جلو منتقل میشود. سلتوس با این مشخصات فنی به شتاب حدود ۱۱٫۵ ثانیه دست مییابد و میزان مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی حدود ۶ لیتر اعلام شده است.
سلتوس از پیشرانه ۱٫۶ لیتری سری GAMMA II هیوندای-کیا بهره میبرد، که در بازار ایران نیز به عنوان قویترین پیشرانه در میان مدلهای وارداتی کوشاخودرو بهکار میرود. این پیشرانه توان حداکثری ۱۳۲ اسب بخار را در دور موتور ۶۰۰۰ دور در دقیقه تولید میکند و حداکثر گشتاور آن نیز به ۱۵۷ نیوتن متر در دور موتور ۴۸۵۰ دور در دقیقه میرسد. از تکنولوژیهای مدرن مانند زمانبندی متغیر سوپاپ دوگانه Dual CVVT و منیفولد هوای ورودی متغیر (VIS) نیز در این پیشرانه استفاده شده است.
کیا و هیوندای از این پیشرانه در مدلهای مختلفی از جمله اکسنت، کرتا، النترا، HB20، i30، ونیو و Cee’d بهره میبرند. در نسخه متوسط سلتوس که توسط کوشاخودرو به نمایش درآمده است، امکاناتی نظیر رینگهای آلومینیومی ۱۶ اینچی، ورود و استارت بدون کلید، نمایشگر ۸ اینچی، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری، کنترل فشار دستگاههای تایر (TPMS)، تهویه دیجیتال، دو کیسههوا و… در دسترس قرار دارد.
نوشته کیا K۵، سونت و سلتوس مجوز استاندارد ایران را گرفتند + مشخصات فنی اولین بار در قطعات خودرو. پدیدار شد.