پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

شنبه , ۷ مهر ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=44778

ماشین سورن پلاس

بررسی سورن پلاس

اما صد حیف که در طول این سالها اسب محبوب ایرانی آنقدر خسته و آهسته به جلو گام برداشت که نه تنها کره ای ها با فاصله زیادی او را پشت سر گذاشتند، بلکه هر رقیب گمنام و تازه واردی توانست از او سبقت بگیرد. در این مدت مهندسان ایران‌خودرو همواره سعی داشتند با انواع و اقسام تغییرات جزئی و با پسوندهای مختلف نظیر EL، LX، SE، سریر و … به نوعی محصول قدیمی خود را به روز و زنده نگاه دارند. تلاشی که در نهایت به کمک بسته بودن بازار داخلی به موفقیت انجامید، اما کاملاً مشخص است که در مقیاس جهانی، تمامی این پیشرفت ها، به هیچ عنوان کافی نبوده است. سورن در راستای همین دیدگاه و به روزرسانی سمند متولد شد تا با جلوپنجره بزرگ‌تر، چراغهای کشیده‌تر، داشبورد متفاوت و پیشرانه ملی EF7 به نوعی نسخه جدیدتر، کامل تر و لوکس تر سمند پیر ایرانی باشد. حالا در آخرین به روزرسانی شاهد تغییرات دیگری روی این محصول بوده ایم که به نام سورن پلاس به بازار عرضه شده و قرار است جایگزین مدل ELX قبلی گردد.

سورن پلاس

سورن پلاس حاصل یک سری تغییرات جزئی روی ظاهر بیرونی و کابین سورن ELX است. در واقع این محصول از نظر فنی تفاوتی با اسلاف خود ندارد و به غیر از اضافه شدن کروز کنترل و چند تفاوت جزئی دیگر، سایر اصلاحاتش به ظاهر اتومبیل محدود شده است. از مهم ترین تفاوت‌های سورن پلاس با سورن عادی میتوان به اضافه شدن برخی تجهیزات نظیر كروز كنترل و چراغهای روشنایی در روز، تفاوت های جزئی ظاهری و بهبود وضعیت تریم داخلی کابین اشاره کرد که تمامی این موارد تغییراتی بسیار جزئی به حساب می‌آیند اما در مجموع روی ظاهر کلی ماشین تاثیر مثبت گذاشته‌اند و حالا سورن پلاس اندکی شیک‌تر و هماهنگ‌تر از سورن عادی به نظر میرسد.

داخل سورن پلاس

در داخل کابین هم تغییرات به موارد جزئی نظیر تعویض غربیلک فرمان با نمونه مشابه خودرو دنا، اضافه شدن MFD بهمراه Trip Computer بر روي پوسته بالايي کنسول مرکزی داشبورد (که اطلاعاتی نظیر دما و باز بودن درب ها را نمایش میدهد)، طرح و رنگ جديد روکش صندلي با دوخت قرمز، تغيير قطعات دکوراتيو داخلي و تودری ها، سردنده جدید و موکت سقف با طرح خودرو دنا محدود شده است.

داخل سورن پلاس

در واقع تم کلی کابین سورن پلاس مشابه همان سورن عادی است که به نسبت طراحی کلاسیک سمند ساده، حالت جوان پسندانه تری دارد و اینک با اضافه شدن خطوط قرمز و فرمان جدید، اندکی به جذابیت هایش اضافه شده است. در خصوص فضاسازی هم باید گفت، سورن پلاس همچون سایر اعضاء خانواده سمند، هم بر روی صندلی‌ها و هم داخل صندوق عقب فضای مناسب و کارآمدی در اختیارتان قرار میدهد که به راحتی پاسخگوی نیازهای معمول یک خانواده خواهد بود.

طراحی سورن پلاس

سورن به عنوان نسخه فیس لیفت شده سمند ساده به بازار عرضه شده بود اما نتیجه این فیس لیفت خیلی هم ایده آل از کار در نیامد و بدلیل ناهماهنگی دربرخی قسمت‌ها انتقادهایی به دنبال داشت. البته در برخی زوایا مثل قسمت عقبی ماشین، پیشرفت اندک ولی عامه پسند بود اما تغییرات اساسی دماغه حرف و حدیث بسیار و موافق و مخالف زیادی داشت. در واقع فرم یکپارچه دماغه سورن در قیاس با طرح قدیمی و به قولی دهه نودی سمند که در آن سپر زیر چراغها و جلوپنجره قرار میگرفت، مدرن تر به نظر میرسد اما با این وجود حالت خاص چراغهای جلو و عدم هارمونی میان این قسمت با خطوط کناری و انتهای اتومبیل باعث شد که محصول نهایی در برخی قسمت ها از تناسب کافی برخوردار نباشد.

سورن پلاس

حالا سورن با هدف بهبود مشکلات قبلی یک بار دیگر زیر تیغ جراجی رفته و اینک با کمک گرافیک جدید چراغهای جلو و عقب، اضافه شدن دی لایت، تغيير رنگ جلوپنجره به مشکي براق، استفاده از طرح كروم روي نوار شيشه هاي جانبي، دستگيره هاي جدید درب ها، نصب اسپويلر برروي درب صندوق عقب و رینگ های جدید، شکل و شمایل به روزتری به خود گرفته تا مشکلاتش کمتر به چشم آیند.صد البته که این میزان جزئی تغییرات آن هم بعد این همه سال، شما را به وجد نخواهد آورد اما در هر صورت کاچی به از هیچ است و همین که طراحان ایران‌خودرو موفق شده اند سورن پلاس را اندکی زیباتر از قبل کنند و مثل امثال زانتیا ۲ و PK و ۲۰۶SD دچار یک عقب گرد در طراحی نشده ایم جای شکرش باقی است.به طور خلاصه سورن پلاس با اینکه چهره‌ای در شان و شخصیت یک محصول امروزی در سطح جهانی را ندارد و از بسیاری زوایا قدیمی بودن زبان طراحی و حتی پلتفرمش را فریاد میزند اما در قیاس با سمند و نسخه قدیمی سورن وضعیت بهتری پیدا کرده و اندکی زیباتر شده است.

مشخصات سورن پلاس

زیر کاپوت سورن پلاس همان پیشرانه معروف EF7 قرار گرفته است. پیشرانه ای که در قیاس با موتور ابتدائی سمند یعنی XU7 پیشرفت داشته و با ۱۶ سوپاپ بهمراه سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ (CVVT)، تنفس بهتر و لرزش کمتری در دورهای بالاتر دارد. البته ناگفته نماند که این موتور به دلیل دست‌یابی به حداکثر قدرت و گشتاور در دورهای بالاتر، نسبت به موتور XU7 نیاز بیشتری به پر کردن دور موتور خواهد داشت. ضمناً پیشرانه EF7 در قیاس با موتور قدیمی XU7 مقداری کم مصرف‌تر است، هرچند همچنان عدد اعلامی ۷٫۵ لیتر در صد کیلومتر برای رانندگی ترکیبی با حالت ایده آل و استاندارهای جهانی فاصله دارد.

موتور سورن پلاس

در خصوص توانایی های حرکتی هم باید گفت، سورن پلاس تنفس طبیعی با این موتور و گیربکس ۵ سرعته دستی قادر است در ۱۲ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد و شتاب گیری را تا سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت ادامه دهد که این اعداد برای یک سدان خانوادگی اقتصادی کافی به نظر میرسند.البته همانطور که میدانید سورن ELX در نسخه توربو هم به بازار عرضه شده که از نظر توانایی های حرکتی یک سر و گردن بالاتر از نمونه تنفس طبیعی است و ایران‌خودرو قصد دارد به زودی نمونه توربوپلاس سورن را نیز با اصلاحات روی پیشرانه روانه بازار کند.

مشخصات فنی سورن پلاس

نام خودرو
سورن پلاس
کشور سازنده
ایران
سال (طراحی)
۱۳۹۸
موتور
۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه
حجم موتور
۱۶۵۰ سی سی
تنفس موتور
تنفس طبیعی
انتقال نیرو
دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت
۱۱۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور
۱۵۹ نیوتن متر در ۳۵۰۰ دور در دقیقه
جعبه دنده
دستي پنج سرعته
شتاب ۰ تا ۱۰۰
۱۲ ثانیه
حداکثر سرعت
۱۹۰ کیلومتر در ساعت
وزن
۱۲۵۷ کیلوگرم
اندازه (میلیمتر)
۴۵۳۴ طول – ۱۷۲۰ عرض – ۱۴۶۰ ارتفاع
فاصله بین دو محور
۲۶۷۱ میلیمتر

امکانات و تجهیزات سورن پلاس

سورن پلاس از نظر سطح امکانات هم اندکی پیشرفت داشته؛ البته خیلی به دلتان صابون نزنید چراکه تعداد گزینه‌های اضافه شده به موارد جزئی نظیر کروز کنترل، شیشه های دودی عقب، چراغهای روشنایی در روز و اضافه شدن سنسور سوم پارک در وسط سپر محدود میشود. همچنین امکان اضافه کردن تجهیزاتی نظیر مانیتور به صورت سفارشی هم وجود دارد. ای کاش ایران خودرو با اضافه کردن گزینه‌هایی مثل ایربگ های جانبی، خصلت های امنیتی محصولش را نیز ارتقاء میداد اما در هر صورت فعلاً این مهم محقق نشده است.

امکانات سورن پلاس

کیسه هوا
راننده و سرنشین جلو
سیستم صوتی
سيستم صوتي MP3 – بلندگوي جلو و عقب – آنتن اكتيو
ترمز و پایداری
ترمز ضد قفل ABS و EBD – ترمز جلو ديسكي ترمز عقب ديسكي
دیگر امکانات
سيستم ضد سرقت (ايموبيلايزر) – سيستم هشدار دهنده هوشمند مركزي ورود غير مجاز – هشداردهنده موانع عقب – سيستم عيب يابي هوشمند (مالتي پلكس) – قفل مركزي با ريموت كنترل – كمربندهاي ايمني با قابليت تنظيم ارتفاع-کروزکنترل- کامپیوتر سفر-تریم چرمی

رقبای سورن پلاس در بازار

برخی از رقبای سورن پلاس در خود خانواده ایران خودرو حضور دارند. مثلاً رانا پلاس که هرچند با اتاق کوچک‌تر و کیفیت متریال کابین پایین‌تر و امکانات کمتر، قادر نیست به خوبی سورن پلاس به خانواده ایرانی خدمات رسانی کند اما در عوض ارزانتر است و مصرف سوخت کمتری هم دارد. همچنین در ادامه این رقابت درون خانوادگی میتوان به سراغ پژو پارس LX رفت که علیرغم ظاهر قدیمی تر و کمبود چند گزینه رفاهی، همچنان طرفداران خاص خودش را دارد. با این پول میشود به محصولات چینی نظیر برلیانس H230 یا همان نسخه صندوقدار سری ۲۰۰ برلیانس هم فکر کرد، بخصوص که نسخه اتوماتیک H230 هم با قیمت کم و بیش مشابه سورن پلاس در بازار قابل خریداری است.

سورن پلاس

تازه برلیانس H230 موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP شده و ماشین نسبتاً ایمن و مطمئنی به نظر میرسد. اما با تمامی این صحبت ها باید اعتراف کرد که این رقیب چینی بدلیل داشتن موتور کوچک تر، بازار دست دوم ضعیف‌تر، آپشن های کمتر و مشکلات مربوط به گیربکس های اتوماتیک AMT (این نوع گیربکس‌های نیمه اتومات لم خاص خود را دارند که مورد پسند همگان نیست) حداقل در بازار ما نمیتواند تعداد زیادی از طرفداران سورن پلاس را از خرید خودرو محبوبشان منصرف کند. از دیگر رقبای چینی سورن پلاس میتوان به آریو دنده ای اشاره کرد که آن هم علیرغم کیفیت نسبتاً خوب و اتاق جادار، بدلیل توقف عرضه، مشکلات خاص خودش را در بحث خدمات و بازار دست دوم دارد و از نظر سطح آپشن هم در نسخه دنده ای (که رقیب قیمتی سورن است) چنگی به دل نمیزند.

نوشته ماشین سورن پلاس اولین بار در قطعات خودرو. پدیدار شد.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992