پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

چهارشنبه , ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

در آئین افتتاحیه بیست و نهمین نمایشگاه بین ‌المللی قرآن کریم عنوان شد/ مقاومت ایران برخاسته از نور قرآن در دل جامعه ماست

به گزارش خبرنگار خانه روشن؛ رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قرآن با این عظمتش پیام برای زنده دلان جامعه دارد، گفت: مقاومت امروز جامعه اسلامی در مقابل دشمنان، برخاسته از نور قرآن در دل جامعه است که با توجه به ارزش‌ها و فرهنگ قرآنی و مردمی بودن دولت حاصل شده است.

نمایشگاه قرآن در دو سال گذشته به صورت مجازی برگزار شده بود اما امسال به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مراسم افتتاحیه در فضایی روحانی و با حضور گسترده مردم در شب ولادت حضرت امام حسن مجتبی(ع) برپا شد.

در ابتدای مراسم، استاد هادی موحدامین با آوایی خوش و دلنشین بخش‌هایی از قرآن را تلاوت کرد، وی نفر نخست مسابقات قرائت قرآن در سال ۱۴۰۰ بوده است.

محمدباقر قالیباف؛ رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، ضمن تبریک میلاد باسعادت امام حسن مجتبی (ع) گفت: جا دارد این دوره نمایشگاه که با نام و یاد شهید عزیز سردار سلیمانی و همه مجاهدان و جانبازان عزیزی که امروز مدیون آنها هستیم، یاد کنیم. ما دو سال از برقراری نمایشگاه محروم بودیم جا دارد اینجا یاد کنیم از پرستاران و پزشکانی که با همت و تلاش خود موجب شدند فعالیت های اجتماعی و فرهنگی به روال معمول خود بازگردد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اینجا باید یاد کنیم از مدیریت و درایت دولتمردان که تلاش کردند که بر ویروس منحوس کرونا فائق شوند. اما ماه رمضان ماه خدا، ماه جامعه سازی ماست برخی از بزرگان دین ما بر این باور هستند که دلها و روحها آنچنان آماده می‌شوند که فهم و درکی از قرآن و شب قدر داشته باشند و این ماه فرصت بزرگی است، بهار مؤمنین و فرصت خودسازی است و ما باید قدر بدانیم.

قالیباف عنوان کرد: قرآن با این عظمتش پیام برای زنده دلان جامعه دارد و در این ماه عزیز و این مکتبی که در سایه قرآن می بینم شرایط را از بعد فردی و اجتماعی فراهم می‌کند که هم در این ماه و هم در ماه‌های بعدی به صورت ذخیره فردی جامعه شناسی را با شناخت دقیق از مکتب قرآن پیش ببریم.

وی در ادامه افزود: این برنامه آنقدر عزیز و برخاسته از معنویت است و خود به خود آرامش به جامعه می‌دهد که در همه جامعه آثار آن را می‌بینیم. زمانی که در نیروی انتظامی حضور داشتم می‌توانم با عدد و رقم تاثیر این فضا را در جامعه بیان کنم به طوری که بیش از ۷۰ درصد جرایم در جامعه کاهش پیدا می‌کرد بدون اینکه زمینه پیشگیری فراهم شود. لذا این فضای قرآنی می‌تواند جامعه را متحول کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: مقاومت امروز جامعه اسلامی در مقابل دشمنان، برخاسته از نور قرآن در دل جامعه است که با توجه به ارزش‌ها و فرهنگ قرآنی و مردمی بودن دولت حاصل شده است. لذا از تشکل‌های قرآنی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر بخش‌ها که زحمات طاقت‌فرسایی کشیدند تا بتوانند این نمایشگاه را برگزار کنند، تشکر می کنم.

نمایشگاه قرآن می‌تواند به جشنواره ای مردمی تبدیل شود

 

قالیباف گفت: عزیزان، ما سی روز، ماهی را به نام رمضان داریم با ویژگی‌هایی که خالق هستی در این ماه قرار داده است و دوم قرآن در این ماه نازل شده و قرآن برای زندگی، آرامش و امید است و این شعار نمایشگاه است به نظر می‌رسد که بهتر است ما این را از حالت نمایشگاه به جشنواره تبدیل کنیم و در این مسیر اگر از همه ظرفیت‌هایی که در عرصه هنر داریم، استفاده شود و با تکیه و اولویت دادن به ظرفیت‌های مردمی که فرصت شکوفایی پیدا نمی‌کنند، تاثیر بیشتری خواهد داشت.

وی در ادامه افزود: توجه داشته باشید که خداباوری و مردم باوری در هر جامعه‌ای وجود دارد و به این دو مساله تکیه می کنند و باید بدانیم هر جا متحمل خسارتی شدیم از این دو عنصر دوری کردیم. لذا هر جشنواره با تکیه بر ابزار مناسب و هنر متناسب آن اقدام و پدیده ماندگار می‌شود و می‌ماند و ما زبان مشترک و باور به قرآن را داریم و این دو می‌تواند به میدان بیاید و ما در یک ماه جشنواره‌ای داشته باشیم که در همه ابعاد خودش در زندگی یک سالخورده تا کودک تاثیر داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: این موضوع تنها از عهده وزارت ارشاد برنمی‌آید و ما در مجلس هم باید برای این مهم قوانین و بودجه لازم را ببینیم. مقام معظم رهبری بارها بر ترویج فرهنگ قرآنی تاکید داشتند که تاکید بر نور و امید در جامعه است. اصلا ما باید روح حاکم بر جامعه را در ماه رمضان متفاوت کنیم. این فرهنگ ظرفیت بسیاری دارد و ما باید با حرکت‌های مبتنی بر فناوری این موضوع را در جامعه تقویت کنیم.

قالیباف بیان کرد: امروز وقتی از صنایع خلاق حرف میزنم مبتنی بر فرهنگ، هنر، اندیشه و فکر تولید می‌شود و چه بهتر که این خلاقیت مبتنی بر روح و اندیشه باشد. این آموزه‌های قرآنی است که زندگی بشریت را تامین می‌کند.

جوانان فلسطینی به برکت قرآن مقابل رژیم صهیونیستی ایستاده‌اند
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: امام راحل آخرین جمعه را برای روز قدس انتخاب کردند، شاید آن موقع به فکر ما نمی‌رسید اما امام این روز را انتخاب کردند چون آنچنان نور این ماه در قلب جوانان فلسطینی زبانه می‌کشید و باعث شده نفرت از رژیم صهیونیستی داشته باشند و در قلب تل آویو حضور داشته باشند و مبارزه کنند این حاصل فرهنگ قرآنی است که در مقابل ظالمان می‌ایستند.

قالیباف گفت: اگر اجازه بدهیم جوانان دل داده به قرآن در میدان بیشتر باشند حتما بیشتر خواهند توانست فرهنگ قرآنی را در جامعه توسعه دهند. باید با روش‌های درست و حرکت‌های مبتنی بر فناوری و ظرفیت‌های نوین از فرهنگ قرآنی استفاده کرد و از سوی دیگر با کمک توده مردم این فرهنگ قرآنی را ترویج داد.

محمدمهدی اسماعیلی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز طی سخنانی در این مراسم، گفت: شاید یک ماه پیش دوستان به این موضوع با تردید نگاه می‌کردند که بتوان نمایشگاه را به‌صورت فیزیکی برگزار کرد، اما با واکسیناسیون انقلابی که از سوی دولت انجام شد، من بسیار تاکید داشتم که نمایشگاه به‌صورت فیزیکی برگزار شود.

جامعه نیاز به حضور در فضاهای مأنوس با قرآن دارد
وی ادامه داد: امروز نیاز است که در جامعه فعالیت‌های قرآنی تقویت شود و مردم بیش از پیش با قرآن مانوس شوند و برگزاری نمایشگاه قرآن در تقویت این فضا و انس مردم با این کتاب آسمانی بسیار موثر است.

محمدمهدی اسماعیلی بیان کرد: همه ما را یاری دادند تا بتوانیم نمایشگاه قرآن را به‌صورت فیزیکی برگزار کنیم و تمام بخش‌ها بسیج شدند و مقدمات نمایشگاه در زمان کمی فراهم شد، به‌طوری‌که ابتدا پیش بینی می‌کردیم فضای ۱۸ هزار متر در نمایشگاه در اختیار فعالان قرآنی بگیرد و کافی باشد. اما امروز بیش از ۴۰ هزار متر فضا در اختیار بیست و نهمین نمایشگاه قرآن قرار دارد و بخش‌های متنوعی از کودک، حجاب و عفاف، الگوهای قرآنی و دیگر بخش‌ها در این نمایشگاه بر پا شده تا مردم هر چه بیشتر با حضور در فضای نمایشگاه از فعالیت‌های قرآنی مطلع شوند.

نمایشگاه قرآن امسال با شعار «قرآن کتاب امید و آرامش» برگزار می‌شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: بخش‌های مردمی و فعالان قرآنی اهتمام کردند که امروز نمایشگاه به‌صورت فیزیکی با شعار «قرآن کتاب امید و آرامش» برگزار می‌شود. جامعه انقلابی با تاسی از این شعار در پرتو حاکمیت دینی به حل مشکلات خود فکر خواهد کرد.

وی در پایان بیان کرد: نمایشگاه امسال مزین به نام و تصویر سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی، این شهید روحانی است. امیدوارم همه با تمسک به روح این شهید آسمانی به همه اهداف متعالی نمایشگاه برسیم.

گفتنی است که، بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن کتاب امید و آرامش» از ۲۷ فروردین تا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود و علاقه مندان می توانند از ساعت ۱۷ تا ۲۴ از نمایشگاه دیدن کنند.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992