پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

شنبه 20 اردیبهشت 144

  • خانه
  • گزارش‌های ویژه
  • بازار
  • فرصت‌های تجاری (بین الملل)
  • بازرگانی
  • خانه
  • گزارش‌های ویژه
  • بازار
  • فرصت‌های تجاری (بین الملل)
  • بازرگانی

نمایشگاه قطعات خودرو و موتورسیکلت؛ سنندج 13 شهریور در کردستان  

27 خرداد 1403

فرزندشاغل، یارانه شما را قطع می‌کند

27 خرداد 1403

پیشنهاد جالب وزیرصمت در روزهای آرام بازار خودرو : فعلا خودرو نخرید!

27 خرداد 1403

جذب امدادگر امدادخودرو ایران

29 اردیبهشت 1403

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران:
چالش در تامین قطعات خودروهای چینی وارداتی و مونتاژی!

28 اسفند 1402

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی تهران:
فراوانی محصولات نبود مدیریت در بازار میوه را پوشش داد

27 اسفند 1402

رئیس اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودروی تهران:
کسادی بازار خودرو در شب عید/ قیمت انواع خودرو در روزهای پایان سال

26 اسفند 1402

سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد:
مهلت بخشودگی جرایم مالیاتی محدود به ۱۴۰۲ است

23 اسفند 1402

وزیر صنعت، معدن و تجارت:
عرضه لاستیک با نرخ مصوب در نمایشگاه‌های بهاره

20 اسفند 1402

رئیس اتاق اصناف تهران:
ماه رمضان فقط طبخ غذای بیرون‌بر مجاز است

20 اسفند 1402
مشاهده بیشتر
  • 1402-06-22
  • اخبار, تولید خودرو, خودرو, خودروسازان, صنعت خودرو, قطعات خودرو, وزارت صمت

http://khaneroshan.ir/?p=53371

رشد دپوی «خودرو» در میانه تابستان

به گزارش قطعات خودرو به نقل از دنیای اقتصاد : اگر چه در مردادماه تیراژ ماهانه خودرو روند نزولی داشته، با‌این‌حال رشد تولید تجمعی تا پایان دومین ماه از تابستان، خودرو را پیشران تولید صنعتی کرده است. بر این اساس گزارش مردادماه پژوهشکده پولی و بانکی در مورد شرکت‌های بورسی نشان می‌دهد که صنعت خودرو در این ماه یکی از پیشران‌های صنایع بورسی بوده است.

 

طبق این گزارش، تولید خودرو و قطعات در مردادماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹/ ۲۵درصد رشد داشته است اما رشد آن نسبت به تیرماه کمتر شده است. بازوی پژوهشی بانک مرکزی در گزارش چهارمین ماه از سال اعلام کرده بود که رشد سالانه در این ماه ۶/ ۲۶درصد است. در حالی که گزارش مردادماه پژوهشکده پولی و بانکی از رشد سالانه تولید خودرو و قطعه خبر می‌دهد، طبق آمار و اطلاعات، وزارت صمت و دیگر نهادها مانند شامخ که از سوی اتاق بازرگانی ایران نشر پیدا می‌کند، تولید این صنعت در مرداد با کاهش مواجه بوده است. اما این موضوع نمی‌تواند تناقضی با رشد سالانه‌ای که بازوی پژوهشی بانک مرکزی گزارش می‌دهد داشته باشد. برای روشن شدن این موضوع نگاهی به آمارهای تولید خودرو داشته باشیم. طبق آمارنامه تجمعی مردادماه که توسط وزارت صمت منتشر می‌شود، خودروسازان داخلی و مونتاژی در ماه میانی تابستان، ۹۴هزار و ۳۲ دستگاه خودرو تولید کرده‌اند.

 

این رقم گرچه از تیراژ ۸۲هزار و ۲۷۰دستگاهی مردادماه سال گذشته بیشتر است، اما روند نزولی نسبت به تیر و خرداد را نشان می‌دهد. طبق آمار وزارت صمت، در خردادماه امسال ۱۲۷هزار و ۷۹۸ دستگاه و در تیرماه ۱۱۴هزار و ۸۹۵ دستگاه خودرو تولید شده است که هر دوی این موارد به‌وضوح بیشتر از تولید مردادماه بوده است. بنابراین با وجود روند نزولی تولید خودرو که از خرداد امسال آغاز شده، اما اگر تنها مرداد را به مدت مشابه سال گذشته بسنجیم شاهد رشد خواهیم بود. موضوعی که بازوی پژوهشی بانک مرکزی نیز بر آن تکیه کرده و می‌گوید با تداوم رشد بالای ۲۰درصدی صنعت خودرو و قطعه، خودروسازی در کنار صنعت محصولات شیمیایی و محصولات دارویی از اصلی‌ترین عوامل رشد بالای تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در مردادماه بوده است.

اما کاهش تولید خودرو و قطعه در مردادماه در شرایطی رخ داده که در اردیبهشت‌ماه مرحله دوم فروش یکپارچه خودرو نیز عملیاتی شد. برآوردها نشان می‌دهد احتمالا در دو مرحله فروش یکپارچه خودرو، حدود سه‌میلیون نفر برای خرید خودرو ثبت‌نام کردند؛ بنابراین تعهدات زیادی برای خودروسازان ایجاد شده که باید در موعد مقرر تحویل‌ها صورت بگیرد. بااین‌وجود روند سه ماه اخیر خودروسازان این نگرانی را ایجاد می‌کند که مشکل تعهدات معوق بار دیگر برای خودروسازان تبدیل به یک چالش عمیق شود. همچنین وزارت صمت اعلام کرده هدف تولید خودرو در سال جاری یک‌میلیون و ۷۰۰هزار دستگاه است. اما به نظر می‌رسد خودروسازان نتوانند تولید این میزان از خودرو در سال ۱۴۰۲ را اجرایی کنند. در سال گذشته نیز برنامه صمتی‌ها برای تولید خودرو طی سال ۱۴۰۱ محقق نشد. طبق برنامه‌ریزی این وزارتخانه، قرار بود در سال گذشته یک‌میلیون و ۶۰۰هزار دستگاه خودرو به تولید برسد که تنها یک‌میلیون و ۳۵۰هزار دستگاه آن عملیاتی شد. بنابراین کسری ۲۵۰هزار دستگاهی در برنامه موردنظر رخ داده است.

 

در بخش‌های دیگری از این گزارش نیز به میزان انبار محصول خودروسازان و همچنین قیمت محصولات آنها پرداخته است. در بخشی نیز زیان‌دهی این صنعت زیر ذره‌بین بازوی پژوهشی بانک مرکزی قرار گرفته است. نکته جالب در مورد گزارش این مرکز این است که گزارشی که پژوهشکده پولی و بانکی در تیرماه منتشر کرد با اشتباهاتی همراه بود؛ به طوری که تولید صنعت خودرو و قطعه را در ماه ابتدایی تابستان نسبت به مدت مشابه سال قبل منفی ۷/ ۷درصد اعلام کرده بود. اما این نهاد در گزارش اخیر خود این رقم را اصلاح کرده که نشان می‌دهد در این مدت زمانی تولید در این صنعت ۶/ ۲۶درصد رشد داشته است.

 

p16 copy

انبار خودروسازان شلوغ‌تر می‌شود

همان‌طور که اشاره شد پژوهشکده پولی و بانکی در گزارش مردادماه خود بخشی را نیز به موضوع موجودی محصول در انبار صنایع بورسی اختصاص داده است. طبق گزارش منتشر‌شده توسط پژوهشکده پولی و بانکی، خودروسازی و قطعه‌سازی کشور در کنار کاهش رشد تولید، با افزایش دپوی خودرو نیز مواجه بوده‌اند. بر این اساس طبق گزارش منتشره، موجودی انبار خودروسازان در مرداد بالغ بر 7/ 27درصد رشد کرده است. همچنین در سه‌ماهه منتهی به مرداد امسال موجودی انبار خودروسازان 9/ 8درصد رشد را نشان می‌دهد. این در حالی است که در بازه زمانی یک‌ساله منتهی به مرداد ۱۴۰۲، موجودی انبار خودروسازان رشد منفی حدود 7/ 0درصدی را ثبت کرده است. رشد دپوی خودرو درحالی اتفاق افتاده که صنایع بورسی به صورت میانگین در این ماه با رشد منفی محصول در انبار مواجه بوده‌اند و فقط صنایع خودرو و قطعات، کانی‌های غیرفلزی و صنایع دارویی افزایش در موجودی انبار داشته‌اند.

 

بنابراین می‌توان گفت خودروسازان در این ماه نسبت به ماه‌های گذشته تولید کمتری داشته‌اند، اما از همین میزان هم محصولات بیشتری را راهی انبار کرده‌اند. به نظر می‌رسد دلیل این موضوع امید خودروسازان به رشد قیمت خودرو طی ماه‌های پیش رو باشد. اخبار منتشره حاکی از آن است که مذاکراتی برای رشد قیمت خودرو یا به تعبیری «واقعی‌سازی» آن در جریان است. احتمالا خودروسازان سعی می‌کنند تا آن زمان عرضه خود را کاهش دهند به این امید که بتوانند تولیدات خود را با بهای بیشتری به فروش برسانند؛ با‌این‌حال گویا شورای رقابت چندان با این موضوع موافق نیست، چراکه این نهاد چند روز پیش اعلام کرد که قرار نیست هر سه ماه یک بار قیمت خودرو افزایش پیدا کند.

 

احتمال دیگری که می‌توان در این راستا مطرح کرد این است که خودروسازان بار دیگر رو به تولید محصولات ناقص آورده باشند و این مساله دپوی خودرو را در این شرکت‌ها افزایش داده باشد. طبق آخرین آمار که در مردادماه منتشر شد مجموع بدهی سازندگان خودرو به قطعه‌سازان به 60هزار میلیارد تومان رسیده است. همین موضوع می‌تواند دلیلی باشد برای اینکه قطعه‌سازان قطعات موردنیاز خودروسازان را به‌موقع تحویل ندهند یا حتی با توجه به کمبود نقدینگی حاصل از عدم دریافت مطالبات، توانایی تامین به‌موقع قطعات را نداشته باشند. بنابراین این احتمال قوت می‌گیرد که بخش قابل‌توجهی از خودروهایی که راهی انبار خودروسازان شده‌اند، ناقص بوده باشند.

 

در این صورت می‌توان ادعا کرد علاوه بر خطر «مطالبات معوق»، این‌بار خودروسازان یک مشکل حل‌شده دیگر را از سر می‌گیرند و پس از این با مشکل «تولید خودروی ناقص» دست‌و‌پنجه نرم خواهند کرد. خودروسازان تا اواسط سال گذشته هم گرفتار ماجرای خودروهای ناقص بودند و با وجود این محصولات، موجودی انبارشان معمولا بالا می‌رفت. خودروسازان مدعی بودند بخشی از محصولاتشان را به دلیل کسری قطعه نمی‌توانند تجاری‌سازی کنند؛ بنابراین تا زمان تامین قطعات باید منتظر بمانند و در این مدت، «ناقص»‌ها روانه انبار می‌شوند. این ماجرا در نهایت با تغییر سیاست‌های وزارت صمت به پایان رسید و گفته می‌شود خودروسازان از اواسط سال 1401 دیگر محصول ناقص تولید نمی‌کنند. مرور همین گزارش‌های ماهانه پژوهشکده پولی و بانکی نشان می‌دهد خودروسازان در بیشتر مقاطع سال گذشته با کاهش موجودی انبار مواجه بوده‌اند، اما این رویه فروردین سال قبل تغییر کرده و تا  خردادماه نیز ادامه داشت اما تیرماه بار دیگر منفی شد. حالا گزارش بازوی پژوهشی بانک مرکزی نشان می‌دهد در ماه میانی تابستان دوباره دپوی خودرو رشد داشته است.

 

«خودرو» با بدترین عملکرد سوددهی

بازوی پژوهشی بانک مرکزی در بخشی از گزارش خود شاخص سوددهی محصولات صنایع بورسی را رصد کرده است. گزارش بازوی پژوهشی بانک مرکزی نشان می‌دهد شرکت‌های بورسی حاضر در زنجیره خودروسازی، در مرداد سال جاری همچنان شرایط مناسبی در سودآوری نداشته‌اند؛ به طوری که در گزارش پژوهشکده پولی و بانکی تاکید شده «در بین صنایع بورسی، صنعت خودرو با بدترین عملکرد زیان‌ده بوده است». گرچه آمارهای این گزارش کمی عجیب به نظر می‌رسد اما با استناد بر آن می‌توان گفت خودروسازان در سه‌ماهه منتهی به مردادماه 257درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته زیان کرده‌اند.

 

در این مدت زمانی از بین 34 شرکت، پنج شرکت زیان‌ده بوده‌اند که این تعداد سه شرکت کمتر از سه‌ماهه منتهی به مرداد سال 1401 است. طبق اطلاعات منتشرشده در این گزارش، در 12ماهه سال گذشته زیان صنعت خودرو و قطعات 8/ 143درصد بیشتر از سال 1400 بوده است. در این مدت زمانی نیز سه شرکت خودروساز با مشکل زیان‌دهی مواجه بوده‌اند. پژوهشکده پولی و بانکی در بخش دیگری از گزارش خود شاخص قیمت این صنایع را بررسی کرده است. بر این اساس رشد شاخص قیمت صنایع نسبت به مدت مشابه سال قبل در تیرماه 8/ 39درصد بود که این رقم در مردادماه به 5/ 36درصد رسیده است. بنابراین می‌توان گفت در مردادماه قیمت محصولات در صنعت خودرو و قطعه نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته، اما آهنگ رشد آن نسبت به تیرماه کندتر شده است. البته نه در تیر و نه در مرداد شاهد تغییری در قیمت خودرو نبودیم؛ بنابراین کاهش سرعت رشد قیمت احتمالا مربوط به صنایع وابسته مانند قطعه‌سازی است.

 

همانطور که آمار و ارقام را مرور کردیم، بازوی پژوهشی بانک مرکزی در چهار بخش اصلی به‌خوبی روند رو به بدتر شدن صنعت خودروی کشور را نشان داده است. احتمال ایجاد تعهدات معوق، احتمال تولید دوباره محصولات ناقص، قرار گرفتن در صدر زیان‌دهی و کاهش آهنگ تولید را می‌توان از آمار و ارقام منتشرشده در این گزارش استنباط کرد. اما سیاستگذار به زنگ‌های خطری که به صدا درآمده بی‌توجه بوده و همچنان روی قیمت‌گذاری دستوری تاکید دارد. البته با روی کار آمدن علی‌آبادی در وزارت صمت امیدهایی ایجاد شده که قیمت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری مسیر دیگری را پیش بگیرد؛ اما باید دید نهادهای متعددی که در حوزه خودرو دخالت دارند در این مورد همراهی خواهند کرد یا خیر.

نوشته رشد دپوی «خودرو» در میانه تابستان اولین بار در قطعات خودرو. پدیدار شد.

قبلیقبلبی‌نظمی در کار، آفت تمرکز و موفقیت
بعدیفروشگاه پارسابعدی

» مطالب توصیه شده

این همستر موذی راه نات‌کوین را طی خواهدکرد؟

   سانسورچی‌های درونمان

فرزندشاغل، یارانه شما را قطع می‌کند

 نمایشگاهی نه چندان پر فروغ برای تولیدکننده‌ها: تعامل ضعیف دولت در حوزه صادرات‌قطعات‌خودرو

پیشنهاد جالب وزیرصمت در روزهای آرام بازار خودرو : فعلا خودرو نخرید!

نخستین شعبه صرافی ملی در آذربایجان شرقی افتتاح شد

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

پیشنهاد جالب وزیرصمت در روزهای آرام بازار خودرو : فعلا خودرو نخرید!
بانک ها جریمه می شوند
کاهش 15 درصدی قیمت روغن
بازار خودروی روسیه در دست چین
بازار خودروی روسیه در دست چین
وقتی خودروسازان اعتماد می‌خرند
وقتی خودروسازان اعتماد می‌خرند
استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی؛ ضرورتی برای افزایش ایمنی خودروها و کاهش تصادفات (بخش دوم و پایانی)
فروش چانگان لامور در روسیه آغاز شد
نسل سوم جدید هاوال H6 با ظاهر جدید و موتور قوی تر
نقطه عطف تسلا در شانگهای
سنچوری، شاسی بلند ۱۷۰هزار دلاری تویوتا
چانگان رایتون پلاس با قیمت 1,5 میلیارد تومان در بازار بین المللی
رشد فروش ولوو
جیلی گلکسی L6 معرفی شد، سدان پاک با پیمایش بیش از 100 کیلومتر
رویارویی بنز و ب‌ام‌و در نمایشگاه مونیخ
خداحافظ سانگ یانگ، تغییر نام قدیمی‌ترین خودروسازی کره جنوبی به KGM
قصد اُپل برای تولید خودروی ۱۰۰ درصد برقی
اولین هیوندای سوناتا تمام چرخ محرک پس از ۳۸ سال رونمایی شد
بررسی بایک X55 محصول جدید تیگارد موتور، محصول جدید بازار ایران
معرفی کیا EV5 شاسی بلند برقی برای بازار جهانی
چانگان شی یوان A07 با شعاع حرکتی ۷۱۰ کیلومتری راهی بازار شد
معرفی نسخه رالی جدید سوبارو WRX
درخواست آلفارومئو از طرفداران برای طراحی زیباترین خودروی دنیا
مشخصات ام جی سایبرستر برقی؛ قدرت ۵۳۶ اسب بخار و صفر تا صد ۳.۲ ثانیه
مشخصات ام جی سایبرستر برقی؛ قدرت ۵۳۶ اسب بخار و صفر تا صد ۳.۲ ثانیه
بوگاتی شیرون سفارشی با نام دوران طلایی
بوگاتی شیرون سفارشی با نام دوران طلایی
معرفی فراری ۸۱۲ تیونینگ نوویتک و نسخه ویژه برای حراج خیریه
اگزومود C68 چاک استورم؛ ترکیب سنت و مدرنیته

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992

بستن
بستن
ورود
رمز عبور را فراموش کرده اید؟