پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

پنج شنبه , ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=46019

بدهی ملی انگلیس از تولید اقتصادی فراتر رفت

دفتر آمار ملی انگلیس اعلام کرد بدهی خالص ملی انگلیس تا پایان ماه می به ۲٫۶ هزار میلیارد پوند رسیده است و این رقم ۱۰۰٫۱ درصد تولید ناخالص داخلی انگلیس است. از سال ۱۹۶۱ تاکنون این اولین باری است که نسبت بدهی به تولید ناخالص ملی در انگلیس از ۱۰۰ درصد فرا میرود. البته در دوران همه‌گیری هم این نسبت بالای ۱۰۰ درصد رفت اما بعدها بهبود ارقام تولیدی آن را کاهش داد.

 

این وضعیت به واسطه افزایش استقراض سال به سال دولت ایجاد شده است. استقراض سال به سال دولت انگلیس در پایان ماه می به ۲۰ میلیارد پوند رسید. دلیل افزایش استقراض هم افزایش هزینه‌های انرژی و اجرای طرح‌های حمایت از انرژی، پرداخت سود مرتبط با تورم و پرداخت سود بدهی بوده است.

 

رقم استقراض ماه می ۳ میلیارد پوند کمتر از ماه آوریل بوده است، اما نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ۱۰٫۷ میلیارد پوند افزایش داشته است. استقراض ماه می دومین وام سنگینی است که از زمان آغاز شمارش ماهانه استقراض دولت در سال ۱۹۹۳ تاکنون گرفته شده است. اقتصاددانان استقراض وام ۱۹٫۵ میلیارد پوندی را برای ماه می پیش‌بینی کرده بودند اما رقم نهایی وام دولت طی دو ماه اول سال مالی یعنی آوریل و می به ۴۲٫۹ میلیارد پوند رسید.

 

مرکز آمار انگلیس تخمین زده است که دولت این کشور در ماه می حدود ۱٫۵ میلیارد پوند صرف طرح‌های مرتبط با انرژی کرده است که شامل طرح‌های تعیین سقف قبض انرژی و طرح تخفیف قبوض انرژی بوده است. گفته می‌شود این طرح در ۶ ماه اول سال جاری ۲۹٫۷ میلیارد پوند برای انگلیس هزینه داشته است.

 

به گفته دفتر مسئولیت بودجه که بر امور مالی انگلیس نظارت دارد افزایش میزان استقراض تا حدودی تحت‌تاثیر قرارداد پرداخت اخیر سامانه بهداشت ملی انگلیس هم بوده است که طی ۲٫۷ میلیارد پوند به هزینه دولت در ماه گذشته افزوده است.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992