پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=44625

کيانوش گودرزي، رئيس اتحاديه مشاوران املاک تهران:
زدوبند مشاوران املاک با فروشنده ملک کذب است/ دولت چرا با درآمد ۲ ميليون مشاور املاک بازي مي‌کند؟!

رئيس اتحاديه مشاوران املاک تهران، نقش مشاوران املاک در افزايش تورم حوزه مسکن را تکذيب کرد و گفت: درباره اينکه مشاوران املاک با زد و بند با فروشنده، ملک را با قيمتي بالاتر مي‌فروشند به شخصه چيزي نشنيده ‌ام، اما ناظران و بازرسان اتحاديه اگر با چنين موضوعي مواجه شوند، قطعاً واکنش لازم را نشان خواهند داد.

کيانوش گودرزي، رئيس اتحاديه مشاوران املاک تهران درباره رفتار منفعت طلبانه برخي از مشاوران املاک اظهار داشت: قيمت خانه به خوديِ خود گران تر از حد تصور است و اگر به هر دليلي خريدار ملزم به پرداخت مبلغ بيشتري باشد، به هيچ وجه قابل قبول نيست و اتحاديه چنين اجازهاي را نخواهد داد.

رئيس اتحاديه مشاوران املاک تهران در ادامه گفت: اينکه مشاوران املاک بخواهند به هر طريقي سوءاستفادهاي داشته باشند، چيزي نيست که بتوانيم نسبت به آن بي توجه باشيم. همين الان کميسيون بازرسي در مناطق مختلف تهران داريم که فعاليت مشاوران املاک را به صورت دقيق رصد ميکند که اين بررسي هم شامل واحدهاي مجاز پروانه دار و هم بي پروانه ها مي شود .البته اگر شکايتِ شاکي خصوصي در ميان باشد، حتي ممکن است که کار به پلمپ واحد املاکي هم برسد، اما اينکه قاطبه مشاوران املاک را متهم به بي اخلاقي براي درآمد بيشتر کنيم، از طرف اتحاديه پذيرفتني نيست.

وي درباره ازدياد واحدهاي مشاوران املاک در سطح تهران اظهار داشت: اتحاديه براي ارائه جواز به مشاوران همه اسناد و مدارک را به دقت کنترل ميکند و احراز هويت و بازرسي هاي لازم را انجام مي دهيم تا اشتباهي رخ ندهد. البته نظارت اتحاديه نظارت پسين» است، يعني بعد از صدور مجوز فعاليت، مشاوران را رصد مي کنيم که البته اين کار ما را سخت کرده است. اما اينکه گفته مي شود، بعد از گراني مسکن همه مشاغلان به سمت معاملات املاکي مي آيند، صحت ندارد. در واقع صداي دهل از دور خوش است و اينطور نيست که با يک مجوز مشاوره املاک اتفاق بزرگي براي درآمد اقتصادي افراد به وجود بيايد .اين شايعه در حالي مطرح مي شود که املاکي ها همين الان رکود را تحمل ميک نند و خريد و فروش قابل توجهي صورت نمي گيرد. مگر يک مشاور در سال چند قرارداد مي بندد که افراد براي ورود به اين کار حريص شوند؟
گودرزي درباره شرايط لازم براي اخذ جواز مشاوره املاک توضيح داد: مشکل ما هم همين است که در هنگام صادر کردن جواز، کارشناسي لازم صورت نمي گيرد و حدود هم رعايت نمي شود. البته همه مي توانند براي سند املاکي خود اقدام کنند، چرا که سختگيري موجب فساد مي شود. با اين حال همه بايد در لواي قانون بتوانند وارد اين کار شوند. درباره روي آوردن مردم به اين صنف نيز بايد بگويم، طبق آمار از شش سال پيش حدود ۲۰۰ مشاور به مشاوران املاک کشور افزوده شده است.

رئيس اتحاديه صنف مشاوران املاک تهران در بخش ديگري از سخنان خود درباره راه اندازي سامانه اي از سوي دولت براي انجام معاملات ملکي ميان موجر و مستاجر به صورت رايگان، که آينده شغلي مشاوران املاک را با مخاطره مواجه کرده است نيز گفت: قبل از هر نکته اي بايد بگويم، اين طرح فقط براي رهن و اجاره است و شامل خريد و فروش نمي شود. با اين حال اتحاديه به اين طرح ايراد زيادي را وارد کرده است، يعني وقتي سامانه اتحاديه مشاوران املاک از فعاليت واحدهاي غيرمجاز جلوگيري مي کند، به چه دليل مي خواهيد درآمد حدود ۲ ميليون نفري را که از اين راه ارتزاق مي کنند، کم کنيد و بار منفي را روي دوششان بگذاريد.

وي با بيان اينکه راه اندازي اين سامانه از سوي دولت هرج و مرج حوزه مسکن را در فضاي مجازي موجب مي شود، گفت: به جاي اين کارها بايد سامانه فعلي املاک و مستغلات تقويت شود تا از اين طريق قانونمندي بيشتري را شاهد باشيم.
گودرزي در پايان گفت: اينکه بخواهيم در لواي ساماندهي و قانونمداري، فضا را براي بي انضباطي فراهم کنيم و هزينه هاي گزافي را موجب شويم، به هيچ وجه پذيرفتني نيست.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992