پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=44285

زنجیر به پای تولید کنندگان داخلی و جولان کالای قاچاق| سود ۱۵ درصدی برای تولیدکنندگان نابود کننده است

سختگیری های زیادی برای تولید کنندگان وجود دارد و مدام با محدودیت ها و سنگ اندازی از طرف دولت مواجه می شوند درحالی که کالای قاچاق بدون هیچ محدودیتی در تمامی فروشگاه ها و مغازه ها وجود دارد.

افت و خیز قیمت ارز، قیمت گذاری دستوری و مشکلاتی که در زمینه واردات تجهیزات جدید وجود دارد از جمله مشکلاتی است که دامن تولیدکنندگان صنف لوازم التحریر را مثل صنوف دیگر گرفته است. تولید کنندگان لوازم التحریر با ابراز گلایه مندی از شرایط موجود بر این اعتقاد هستند که سخت گیری های زیادی برای تولید کنندگان وجود دارد و مدام با محدودیت ها و سنگ اندازی از طرف دولت مواجه می شوند و این درحالی است که کالای قاچاق بدون هیچ محدودیتی در تمامی فروشگاه ها و مغازه ها درون ویترین چیده شده است.

 

یعنی هرچقدر که تولیدکنندگان با مشکلات عمده ای دست و پا می زنند تا محصولی را با کیفیت خوب و قیمت مناسب تولید کنند به جایش کالای قاچاق بدون هیچ محدودیتی در ویترین مغازه ها می نشیند.

 

گذر ازهفت خان رستم برای تولید کنندگان لوازم التحریر

حسین برخوردار ، تولید کننده لوازم التحریر در خصوص قیمت گذاری دستوری در حوزه ی لوازم التحریر به بازار گفت: متاسفانه برای صنف لوازم التحریر هم قیمت گذاری دستوری انجام داده اند که با هیچ عقل و منطقی جور در نمی آید. تنها پانزده درصد سود برای کارخانه دار در نظر گرفته اند که این درصد بسیار پایینی برای تولید کننده است.

 

وی تاکید کرد: درحالی که اگر کارخانه دار بالای پنجاه درصد سود نداشته باشد کارخانه ها سمت افول و شکست می روند چه برسد به پانزده درصد که رقم بسیار پایین و نابود کننده است .

 

رییس هیات مدیره شرکت نقش تندیس آریان بیان کرد: کارخانه هزینه های جانبی زیادی دارند از جمله هزینه هایی که برای توسعه کارخانه باید انجام دهند. یعنی نباید به صورت مقطعی به سود دهی نگاه کرد که قیمت تمام شده محصولی این میزان است و پانزده درصد سود کافی است.

 

وی افزود: تولیدکنندگان هزینه هایی د ارند که برای تداوم کار وجود دارد، ولی این نوع قیمت گذاری ها با هیچ نوع عقل و منطقی جور در نمی آید. نه با تولیدکنندگان مشورت کرده اند و نه چیزی پرسیدند که شرایط به چه صورتی است؟ یا حاشیه سود باید چگونه باشد؟ وقتی هم بدون مشورت از فعال اصلی حوزه ای کاری انجام می دهند نتیجه اش چیزی جز شکست طرحی که در حال اجرا هستند نخواهند بود.

 

برخوردار تصریح کرد: این درحالی است که مغازه داران کالاهای قاچاق را در ویترین هایشان می گذارند و هیچ کس کاری به آنها ندارد. فروشگاه های بزرگ و شهر کتاب ها استندهایشان را پر از محصولات خارجی قاچاق می کنند و هیچ نظارتی هم روی این موارد وجود ندارد، زیرا تمام محدودیت ه ا برای تولید کنندگان داخلی است. در واقع زنجیری به پای تولید کنندگان داخلی بسته اند و کالای قاچاق بدون محدودیت فعالیت می کنند.

 

برخوردار تصریح کرد: دو مساله خیلی مهم وجود دارد که برای تمامی تولیدکنندگان اهمیت دارد. یکی بحث بهره بانکی است. وام هایی که به ما می دهند با این سودهای بانکی واقعا برای ما توجیه پذیر نیست. یعنی خود نرخ بهره بانکی تورم ایجاد می کند. در نتیجه چنین وام هایی نمی تواند مشکلات عمده تولید کنندگان را برطرف کند.

 

وی اظهار کرد: مساله دوم این است که سامانه ثبت سفارش مواد اولیه و ثبت جامع تجارت، ثبت سفارش مواد اولیه و ماشین آلات برای تولید کنندگان باید نظارتی روی این موارد صورت پذیرد که کارها تسهیل شود . ولی متاسفانه تمامی کارها را برای تولیدکنندگان سخت می کنند و نمی گذارند این صنف به راحتی به فعالیت خودشان ادامه دهند.

 

تولید کننده لوازم التحریر در اشاره کرد: کسی که می خواهد ماشین آلات وارد کند به جای این که سریع تر ، تخصیص ارزش را انجام دهند و کمک کنند که زودتر ماشین آلاتش ترخیص شده و کارشان را راه اندازی کنند. مدام سنگ انداز ی کرده و برای تولید کننده هفت خان رستم ایجاد می کنند. تولید کننده با وجود این همه مشکل اصلا با چه انگیزه ای باید به فعالیتش ادامه دهد. درحالی که حتی نمی تواند ماشین مورد نیازش را در زمانی که به آن نیاز دارد بتواند ترخیص کند.

 

وضعیتی هم که در بخش دلار وجود دارد باعث شده تولید کننده، نتواند برای سال های آتی خودش برنامه ریزی انجام دهد. برنامه استراتژیک را می گویند حداقل باید پنج سال باشد، ولی ما حتی برای سال آینده مان هم نمی توانیم برنامه ریزی کنیم

 

برخوردار خاطر نشان کرد: وضعیتی هم که در بخش دلار وجود دارد باعث شده تولید کننده، نتواند برای سال های آتی خودش برنامه ریزی انجام دهد. برنامه استراتژیک را می گویند حداقل باید پنج سال باشد ، ولی ما حتی برای سال آینده مان هم نمی توانیم برنامه ریزی کنیم. چون اصلا نمی دانیم قیمت دلار قرار است سال آینده چقدر شود؟ یا ماده اولیه را چگونه قرار است تامین کنند و قیمت رقابتی اصلا به چه صورتی خواهد بود؟ یا این که وضعیت واردات قرار است به چه شکلی در بیایید. یا این که تحریم ها در نهایت برداشته می شود یا نه؟ تمامی این ها علامت سوال هایی است که تولید کنندگان مدام می گویند ما باید محتاطانه و همان لحظه را ببینیم.

 

وی تصریح کرد: مهمترین تقاضایی که تولیدکنندگان در بخش های مختلف تولیدی و به خصوص لوازم التحریر دارند این است که دولت سنگ اندازی هایش را برای صنف تولید کننده کمتر کند و اجازه دهد آنها به راه و روش خودشان تولیداتشان را گسترش دهند.

 

نداشتن ماشین آلات جدید بزرگترین دغدغه تولید کنندگان لوازم التحریر

موسی فرزانیان ، رییس اتحادیه نوشت افزار و مهندسی در گفت و گو با بازار بیان کرد: از جمله مشکلاتی که صنعت لوازم التحریر طی سال های اخیر مانند صنایع دیگر با آن مواجه بود مساله تورم و افت و خیز قیمت دلار بوده است. زیرا افت و خیز شدید قیمت ارز باعث شده گردش سرمایه و تامین سرمایه تولید کنندگان با مشکلات فراوانی مواجه شوند.

 

وی تصریح کرد: تولیدکنندگان نیاز دارند در شرایطی کار کنند که قیمت ها ثابت بوده و افت و خیزها کمتر باشد تا بتوانند برای سال های آتی خودشان برنامه ریزی کنند. با این شرایطی که طی سال های اخیر ایجاد شده کار کردن برای تولید کنندگان در حوزه های مختلف بسیار سخت شده است.

 

وی افزود: با تغییر نرخ ارز و تهیه ارز کار مشکل تر شده است ؛ زیرا تولیدکنندگان برای ادامه فعالیت خود نیاز به سرمایه فراوانی دار ن د تا بتوانند به کسب و کارهای خودشان رونق بخشند.

 

با وجود افت و خیز قیمت دلار هرکسی نمی تواند به راحتی در این زمینه ورود پیدا کند و بتواند ماشین آلات جدیدی تهیه و وارد بازار کار کند

 

رییس اتحادیه نوشت افزار و مهندسی بیان کرد: یکی از موارد مهمی که در صنف ما بسیار مورد نیاز است واردات ماشین آلات جدید است. ولی با وجود افت و خیز قیمت دلار هرکسی نمی تواند به راحتی در این زمینه ورود پیدا کند و بتواند ماشین آلات جدیدی تهیه و وارد بازار کار کند. چرا که هم قیمت ها مدام تغییر می کند و در نتیجه ریسک کار هم بالا می رود.

 

فرزانیان تاکید کرد: درحال حاضر بیشتر ماشین آلاتی که برای تولید لوازم التحریر مورد استفاده قرار می گیرد قدیمی و فرسوده هستند و فقط تعدادی ماشین جدید وارد شده است که تمام نیاز ما را برطرف نمی کند. برای همین یکی از مهمترین دغدغه هایی که تولید کنندگان صنف لوازم التحریر با آن روبه رو هستند نداشتن ماشین و تجهیزات جدید است تا کارها با سهولت بیشتری انجام شود و به موقع دست مصرف کنندگان برسد.

 

رییس اتحادیه نوشت افزار و مهندسی در خصوص تاثیر افت و خیز قیمت ارز بر روی نوشت افزار بیان کرد: صنف ما در این زمینه به خاطر این که کارش فصلی است از تمامی صنف ها عقب تر است و این درحالی است که نسبت به سایر صنوف افزایش قیمت کمتری نیز داشته است.

 

وی تاکید کرد: بیشترین مصرف و خرید لوازم و التحریر در اوایل پاییز و با آغاز به کار مدارس است برای همین در فصل مصرف ، براساس قیمت نرخ ارز قیمت های این صنف هم افزایش پیدا خواهد کرد. اما با وجود مشکلاتی که در بخش تولید لوازم التحریر وجود دارد، قیمت محصولات این حوزه نسبت به سایر محصولات تولیدی در ایران کمتر بالا رفته است.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992