پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=44209

علی چاغروند در نشست تبیین چهارچوب صلاحیت حرفه‌ای ملی
نظرات بخش خصوصی باید در تدوین و اجرای نظام صلاحیت حرفه‌ای کشور موثر باشد

معاون کمیسیون‌ها، مجامع و شوراهای اتاق ایران با تأکید بر اینکه بخش خصوصی باید به عنوان بهره‌بردار اصلی نیروی کار در تدوین نظام صلاحیت حرفه‌ای نقش موثری داشته باشد خواستار حق رأی اتاق ایران در شورای عالی شد.

معاونت کمیسیون‌ها، مجامع و شوراهای اتاق ایران به نمایندگی از اتاق ایران به عنوان بهره‌بردار اصلی نیروی کار، میزبان نشست تبیین چهارچوب صلاحیت حرفه‌ای ملی بود که با حضور اعضای کارگروه‌های سه‌گانه فنی و حرفه‌ای برگزار شد.

در این نشست غلامحسین حسینی نیا رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با تأکید بر اینکه بخش اعظم مشکلاتی که در رابطه با نیروی انسانی در کشور وجود دارد با اجرای چهارچوب صلاحیت حرفه‌ای ملی مرتفع خواهد شد گفت: یکی از مشکلات اصلی ما در کشور فقدان نیروی ماهر به اندازه نیاز بازار کار است و اگر بتوانیم با به‌کارگیری این چهارچوب میان رده‌های مختلف نیروی کار با مهارت‌های مختلف تفکیک قائل شویم می‌تواند مفید باشد. به ویژه که در این شرایط افراد انگیزه پیدا می‌کنند برای دسترسی به سطوح بالای حرفه‌ای بیشتر مهارت‌آموزی کنند.

او افزود: نظام صلاحیت حرفه‌ای کشور عملیاتی نخواهد شد مگر اینکه همه شرکای اجتماعی که در قانون پیش‌بینی‌شده پای کار بیایند و نقش‌آفرینی کنند. تدوین چهارچوب صلاحیت حرفه‌ای گام اول در راستای عملیاتی کردن نظام صلاحیت حرفه‌ای است و بخش جدی‌تر کار پیش روی ماست. باید برای تک‌تک مشاغل استانداردهای حرفه‌ای که جایگاه واقعی افراد را مشخص می‌کنند تعریف کنیم. هیچ دستگاهی به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد و تکثر دستگاه‌ها در شکل‌گیری نظام جامع امر مبارکی است.

علی چاغروند معاون کمیسیون‌ها، مجامع و شوراهای اتاق ایران هم با بیان اینکه باید محتوای آموزش مهارت، اجرا و کنترل کیفیت آن برای عرضه نیروی کار، نیاز بازار کار باشد گفت: در طرح‌ریزی هر ساختاری به نیاز مشتریان و مخاطبان آن ساختار توجه می‌شود. متأسفانه نماینده اتاق ایران به عنوان مشتری و بهره‌بردار اصلی نیروی کار در شورای عالی آموزش و تربیت فنی حرفه‌ای و مهارتی حق رأی ندارد. درخواست ما این است که نظرات بخش خصوصی و اتاق‌های سه‌گانه در این شورا مؤثر بوده و حق رأی داشته باشیم.

او با تأکید بر آمادگی اتاق ایران برای مشارکت در تدوین سرفصل‌ها و اجرای چهارچوب صلاحیت حرفه‌ای ملی گفت: ما به عنوان بخش خصوصی می‌توانیم در ایجاد یک نظام آموزشی مبتنی بر واکنش سریع نقش موثری داشته باشیم.

حسینی نیا هم در واکنش به سخنان چاغروند با بیان اینکه اصل بر نیاز و تقاضای بازار کار است و اتاق‌های سه‌گانه نمایندگان بازار هستند تأکید کرد: باید خروجی جلسات به گونه‌ای باشد که نیاز این بخش‌ها را جبران کرده و رضایت‌بخش خصوصی را جلب کند.

شورای عالی آموزش و تربیت فنی حرفه‌ای و مهارتی بر اساس قانون نظام جامع و با هدف سیاست‌گذاری نظام آموزش و مهارت متشکل از سه کارگروه سنجش و نظارت، صلاحیت حرفه‌ای و سیاست‌گذاری و راهبری ایجاد شد که نماینده‌ای از اتاق ایران هم بدون حق رأی در جلسات آن حاضر می‌شود.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992