پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

مهدي باقرپور، رئيس اتحاديه ابزارفروشان تهران:
در تسهيل فضاي کسب و کار فقط اتحاديه هاي صنفي مانع تشخيص داده شدند!

رئيس اتحاديه ابزارفروشان تهران در انتقاد از روند تسهيل سازي فضاي کسب و کار در قالب سامانه نوين اصناف گفت: متاسفانه در مسير تسهيل و بهبود فضاي کسب و کار بسياري موانع ناديده گرفته شده و فقط اتحاديه هاي صنفي به عنوان مانع معرفي شد.

مهدي باقرپور، رئيس اتحاديه ابزارفروشان تهران در جريان برگزاري اجلاس ماهانه اتاق اصناف تهران با بيان اينکه بحث اصلي امروز اصناف سامانه نوين اصناف است افزود: اين سامانه را مي توان از دو بعد اجتماعي و فني مورد بررسي قرار داد. در بعد فني، ستادي به نام ستاد تسهيل صدور مجوزهاي کسب و کار قرار دارد که هدفش بهبود فضاي کسب و کار بوده؛ ولي متاسفانه در اين مسير تنها مانعي که تشخيص داده و برداشته شد اتحاديه هاي صنفي بوده و هيج مانع ديگري از جمله ماده ۱۸۶ قانون ماليات هاي مستقيم، استعلامات اماکن و ديگر استعلامات ديده نشده است. تنها جايي که حذف شده اتحاديه هاي صنفي است.

وي تصريح کرد: مگر نه اينکه رياست جمهوري، رئيس قوه قضاييه و هر فرد سليمي؛ راه برون رفت از مشکلات امروز جامعه را بخش خصوصي معرفي مي کنند. آيا بخشي، خصوصي تر از اصناف وجود دارد؟! مردم مسئولان اتحاديه ها و اصناف را به صورت مستقيم و در قالب اعضاي تحت پوشش انتخاب مي کنند.

باقرپور اظهار کرد: نتيجه سامانه نوين اصناف، تمرکزگرايي به سمت دولت بوده و به زودي نتايج آن مشخص خواهد شد. اختلافات و شکاياتي که در اتحاديه ها حل و فصل مي شوند، امور خيريه، قرض الحسنه و ساير موارد که انجام مي دهند، آموزش استادکار که اگر توسط ارگان ها يا فني حرفه ايي ها انجام مي شد خيلي هزينه بر خواهد بود اما هر صنفي متخصصين را با هزينه اندک آموزش مي دهد؛ همه مواردي است که نسبت به آن بي توجهي شده است.

رئيس اتحاديه ابزارفروشان تهران ادامه داد: دو گزينه در اين سامانه حذف شده است؛ گزينه حق عضويت و چاپ اسناد که دو تا شش ماه حبس دارد. وقتي به اين دو گزينه توجه مي کنيم مي بينيم مي تواند خيلي راهنما باشد براي کاري که بايد انجام دهيم و تاثيري که تک تک روساي اتحاديه ها مي توانند داشته باشند.

وي افزود: در رابطه با فرايند فني سامانه اگر کدپستي و کدرهگيري پيش ثبت نام امور مالياتي داشته باشيد مي توانيد ثبت نام کنيد. نکته جالب اينکه اگر کوچکترين بدهي و اشکالي در پرونده مالياتي باشد هيچ شمارنده اي آغاز به کار نمي کند اما کافي است فردي تازه ثبت نام مالياتي کرده باشد و کدپستي هم داشته باشد بلافاصله شمارنده اتحاديه که ۴۸ ساعته است شروع به شمارش مي کند و از لحاظ فني قابل بررسي است؛ اما دکمه حق عضويت و حبس چاپ اسناد را مي توان به هم ربط داد. ۱۵هزار و ۴۰۰ پروانه تا چند وقت پيش به همت مامور پست انجام شده که تخصصشون هم معلوم نيست.

باقرپور به عزم قوي و مشارکت تمام مسئولان صنفي و اتحاديه ها تاکيد کرد و گفت: روسا و هيئت مديره اتحاديه هاي صنفي به عنوان مسئولان اصناف همگي بايد نسبت به برخي قضاياي اصناف، حساس باشند و فعاليت و مشارکت بيشتري داشته باشند و بدانند ديني که با آراي اعضاء بر دوش ما گذاشته شده فقط حفظ و صيانت از صنف است و لاغير.

باقرپور همچنين به موضوع قانون پايانه هاي فروشگاهي و سامانه موديان اصناف اشاره و بيان کرد: آموزش و بررسي اين قانون ابعاد ديگري از آن را مشخص مي کند. اگر اين قانون براي اصناف اجرا بشود تبعات بسيار و خطرناکي دارد. جرائم بسيار سنگيني که شايد اگر امروز به آن توجه نشود در آينده مثل قانون ارزش افزوده دامن اصناف را بگيرد. لازم است قبل از آن اداره امور دارايي بداند اطلاعات، دانش و فرهنگ مورد نياز به مردم بايد انتقال داده شود و بعد اجرايي شود.

رئيس اتحاديه ابزارفروشان تهران ضمن تبريک روز روابط عمومي و ارتباطات نيز گفت: اميدوايم با ارتقا و تلاش اين حوزه در اتاق اصناف تهران بتوانيم نقش موثري در تبيين تاثير نقش اصناف و اتحاديه هاي صنفي در جامعه داشته باشيم و اين مهم کمک همه اتحاديه ها را مي طلبد.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992