پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=43518

غلامحسین شافعی در نشست مشترک با سفیر جدید ایران در سنگال
فقر اطلاعات تجاری، از موانع مهم گسترش روابط تجاری ایران و آفریقا است

رئیس اتاق ایران با اعلام آمادگی این اتاق برای اعزام و پذیرش هیات تجاری از سنگال تأکید کرد: فقر اطلاعات از فرصت‌های تجاری طرفین، از موانع مهم گسترش روابط تجاری با آفریقا است.

سفیر جدید ایران در سنگال با حضور در اتاق ایران با غلامحسین شافعی دیدار و دو طرف درباره راه‌کارهای افزایش سطح مناسبات تجاری با آفریقا، فرصت‌های همکاری مشترک و رفع موانع موجود گفت‌وگو کردند.

در این دیدار حسن عسگری سفیر ایران در سنگال با اشاره به تحولات ایجاد شده در آفریقا گفت: اتحادیه آفریقا استراتژی ۵۰ ساله آتی خود را در قالب نقشه راه ۲۰۶۳ با بهره‌گیری از تجارب قبلی در راستای توسعه و تحول تکنولوژی قاره آفریقا در هشت عرصه اصلی هدف‌گذاری و ترسیم کرده است.

به گفته او در این سند جذب سرمایه ۱۵۰-۱۳۰ میلیارد دلاری دیده شده که تاکنون حدود ۸۰ میلیارد دلار آن محقق شده که نشان از اهتمام این قاره بر عملیاتی کردن این سند دارد.

او با بیان اینکه چین در بندر داکار سنگال ۲٫ ۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داشته است و پتانسیل و درخواست سرمایه‌گذاری در آفریقا برای ایران نیز وجود دارد افزود: بازار مصرف ۳٫ ۱ میلیاردی آفریقا به عنوان بازار مصرف کلان و نیز بازار تولید و استخراج ذخایر معدنی، این منطقه را به فرصتی بزرگ برای ایران بدل کرده است. ۲۲ درصد ذخایر معدنی جهان مثل بوکسیت، فسفات و همچنین ۴۷ درصد الماس و لیتینیوم جهان در آفریقا قرار دارد.

عسگری به ثبات سیاسی نسبی سنگال، به عنوان کشور میانجی و صلح‌جو در آفریقا اشاره کرد و گفت: این کشور دروازه ورود به غرب آفریقا است. رشد اقتصادی سنگال در سال ۲۰۲۲ برابر با ۸٫ ۴ درصد بوده که برای سال ۲۰۲۳، به دلیل بهره‌برداری از معادن نفت و گاز، از ۹٫ ۸ تا ۱۰ درصد پیش‌بینی‌شده است.

به گفته سفیر ایران در سنگال دارو، تجهیزات پزشکی و مصالح ساختمانی از دیگر زمینه‌های دارای پتانسیل همکاری بین سنگال و ایران است.

در ادامه این دیدار غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران با اشاره به فرصت‌های موجود همکاری میان ایران و آفریقا به موانع موجود در مسیر این همکاری‌ها پرداخته و افزود: در حال حاضر هیچ پرواز مستقیمی به آفریقا وجود ندارد که از الزامات گسترش تجارت راه‌اندازی پرواز مستقیم است.

او ادامه داد: بیشتر محصولات آفریقا وارداتی است و بسیاری از این کالاها در ایران تولید شده و امکان صادرات به آفریقا وجود دارد. در مقابل بسیاری از کالاهای وارداتی ایران از جهان را می‌توانیم از آفریقا با قیمت مناسب‌تر وارد کنیم.

شافعی با بیان اینکه ایران و آفریقا مکمل تجاری هم هستند و بخش خصوصی بسیار علاقه‌مند به گسترش روابط میان دو منطقه است تأکید کرد: بهره‌برداری از فرصت امکان تهاتر کالا میان ایران و آفریقا باید دیده شود.

او با تأکید بر اینکه اتاق ایران آمادگی کامل برای اعزام و پذیرش هیات تجاری به سنگال را دارد گفت: فقر اطلاعات طرفین از فرصت‌های تجاری یکدیگر، از موانع و مشکلات مهم پیش روی گسترش روابط تجاری با آفریقا است.

شهرام خاصی پور، مدیر اداره عربی-آفریقایی امور بین‌الملل اتاق ایران با اشاره به آمادگی این اداره برای هرگونه همکاری جهت گسترش روابط تجاری ایران و قاره آفریقا از جمله سنگال گفت: هیات اتحادیه تجار، کارفرمایان و صنعتگران سنگال تیرماه و اسفندماه پارسال به ایران آمده بودند که نشان‌دهنده اشتیاق دو طرف برای گسترش روابط و برطرف کردن موانع و دستیابی به همکاری‌های عملی است.

در این نشست مقرر شد فرصت‌های همکاری و اطلاعات تجار سنگالی توسط سفارت کشورمان در سنگال تهیه و در اختیار فعالین اقتصادی اتاق ایران قرار گیرد.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992