پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=42144

تجارت با ایتالیا از ۷.۶میلیارد به یک میلیارد کاهش یافت

پور فلاح رییس اتاق مشترک ایران و ایتالیا گفت: تحریم ها باعث شده که تجارت ما با رم که زمانی حدود ۷.۶ میلیارد دلار بود به کمتر از یک میلیارد دلار برسد.

ایتالیا همواره یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری ایران بوده است. در سال ۲۰۱۱ میلادی حجم معاملات تجاری دو کشور از مرز تاریخی ۷ میلیارد یورو گذشت، ولی پس از وضع تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران مقدار تجارت دو کشور کاهش قابل ملاحظه ای را تجربه کرد. آنگونه که احمد پور فلاح رییس اتاق مشترک ایران و ایتالیا به بازار می گوید در سال گذشته تجارت تهران و رم به کمتر از یک میلیارد دلار رسیده است.

او با بیان اینکه ایتالیا در سال های گذشته اولین شریک تجاری ایران در قاره اروپا بود، ادامه داد: ایتالیا تنها کشور اروپایی بود که تراز تجاریمان با آن به نفع ایران مثبت بود. به عبارت دیگر صادرتمان بیش از وارداتمان بود. در واقع میزان نفت و محصولا پتروشیمی و گازی که آنها از ما می خریدند خیلی بیشتر از مقدار خرید و واردات ما بود.

پورفلاح با اشاره به اینکه بعد از تحریم ها ایتالیا به دومین شریک تجاری ما در اروپا تبدیل شده و آلمان جایگاه نخست را از آن خود کرده است، افزود: البته تعاملات تجاری و مراودات اقتصادی ما با ایتالیا همچنان ادامه دارد اما دیگر مثل گذشته نیست.

 

 

تراز تجاری به نفع ایتالیا مثبت شد

این فعال اقتصادی ادامه داد: ۱۵ سال پیش تجارت ما با این کشور ۷.۶ میلیارد دلار بود اما حالا این رقم حالا به کمتر از یک میلیارد دلار رسیده است. ضمن اینکه تراز تجاریمان هم به نفع ایتالیا مثبت شده است. طوری که ۷۵ درصد تراز تجاری ما مربوط به واردات ما از ایتالیا بوده و تنها ۲۵ درصد این تجارت مربوط به صادرات ما به این کشور است. ضمن اینکه عمده صادراتمان هم مربوط به کالاهای خام و نیمه خام است.

رییس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا همچنین درباره چرایی افت تراز تجاری تهران- رم گفت: به دلیل وضع تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران امکان فعالیت گسترده ایران با سایر کشورها ازجمله ایتالیا که سالیان زیادی شریک اول تجاری ایران بوده وجود نداشته و حجم معاملات بین دو کشور به علت موانع موجود به حداقل رسیده است. مهم‌ترین عامل کاهش این ارتباطات ناشی از عدم همکاری بانک‌های اروپایی با بازرگانان ایرانی تحت تاثیر تحریم‌های همه‌جانبه و همچنین عدم پذیرش برخی لوایح FATF از سوی ایران است.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992