پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=39965

مهار تورم، رشد تولید

مقام معظم رهبری سال ۱۴۰۲ را سال مهار تورم و رشد تولید نام نهادند که برای چندمین سال متوالی تاکید ایشان را بر موضوعات اقتصادی به خصوص موضوع تولید نشان می‌دهد. مقام معظم رهبری با اشاره به مشکلات موجود در کشور ریشه همه مشکلات را اقتصادی دانستند و دلیل نام‌گذاری خود را نیز همین امر ذکر کردند.

مهار تورم
بر کسی پوشیده نیست که تورم عدم ثبات در قیمت‌ها و همچنین گرفتن قدرت تصمیم‌گیری و سرمایه‌گذاری در کشور است که مستقیم بر موضوع تولید نیز موثر است، کنترل تورم البته به عوامل مختلفی همچون میزان نقدینگی، کسری بودجه دولت، تجارت خارجی و دیگر عوامل بستگی دارد که نیازمند تغییر رویکردهای اساسی و موثر در کشور است. نیازمند سیاست خارجی قوی، نگاه دقیق اقتصادی است.

رشد تولید
رشد تولید محقق نخواهد شد مگر با رشد سرمایه‌گذاری که منجر به سرمایه در گردش شده و باعث رشد تولید خواهد شد اما متاسفانه اولین ترکش به رشد تولید در سال ۱۴۰۲ سطح دستمزدها برای کارگران است که نشان از عدم درک متقابل در کارفرما و کارگر دارد، زیرا تعیین دستمزد آن همه زیر خط فقر و همچنین رشد شکاف بین دهک ها نشان از سال اولین ترکش به موضوع تولید است.
عدم ارتباط درست با دنیا و همچنین عدم ثبات قیمت ارز عامل دیگری است که سرمایه‌گذاری در عرصه تولید را سخت کرده و تامین مواد اولیه با توجه به شرایط بین‌المللی کشور را با مشکل مواجه کرده است.
رئیس جمهور در اولین اقدام از وزرا خواسته است برنامه خود در خصوص کنترل تورم را ارائه کنند امری که به نظر می‌رسد خیلی دیر انجام شده و بیشتر نمایشی است زیرا دولت در وعده‌های انتخاباتی خود کنترل تورم را در دستور کار داشت و اعلام کرده بود که یکی از اولویت‌های اصلی دولت سیزدهم است که متاسفانه این اقدام صورت نگرفت.
دولت سیزدهم تا به اینجا در موضوع اقتصادی دستاوردی نداشته و در موضوعات سیاسی و فرهنگی نیز از راهبرد مشخصی برخوردار نیست و صرفا دست به محدودیت‌های گسترده زده و عملا پویایی لازم را ندارد، دولت در اولین گام باید در سریع‌ترین زمان ممکن تورم را کنترل کرده و اجازه ندهد تورم سفره مردم را روزانه کوچکتر کند.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992