پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

http://khaneroshan.ir/?p=39975

جزئیات سامانه شفافیت فروشگاهی

معاون دفتر خدمات عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت که تاکنون تعدادی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ به سامانه شفافیت فروشگاهی متصل شدند و واحدهای صنفی بر اساس اولویت بندی به تدریج مکلف به اتصال به این سامانه خواهند بود.

ابوالفضل کردی در گفت‌وگو با ایسنا، در سامانه شفاف فروشگاهی، همه اقلام و کالاهای قابل عرضه در فروشگاه‌ها و واحدهای صنفی اعم ازفروشگاه‌های زنجیره‌ای، خوار و بار و سوپرمارکت دارای بارکد نرخ و کد شناسایی کالا GTIN هستند که توسط مرکز کدگذاری کالاها و خدمات صادر و شرکت‌های تولیدی مکلف به درج آن روی تمام محصولات تولیدی هستند. بدیهی است تمام اطلاعات فوق درسامانه شفافیت موجود هستند.

وی افزود: بنابراین پس از فروش کالا از طریق سامانه فروشگاهی یا سخت افزار مربوطه نظیر pos نصب شده یا موجود در واحدهای صنفی، ضمن صدورفاکتور برای مشتری، اطلاعات خرید بلافاصله به سامانه شفافیت منتقل و قابل بهره برداری خواهد بود.

به گفته معاون دفتر خدمات عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای کالاهای فله‌ای نیز مرکز کدگذاری کالاها و خدمات کدهای مخصوص صادر می‌کند که در محل واحد صنفی نصب می‌شود.

کردی تصریح کرد: سامانه شفافیت فروشگاهی زیر سامانه جامع تجارت محسوب می‌شود و طبق برنامه ریزی‌های انجام شده، واحدهای صنفی بر اساس اولویت بندی به تدرج مکلف به اتصال به سامانه فوق خواهند بود.

این مقام مسئول همچنین تاکید کرد که با اجرای طرح سامانه شفافیت فروشگاهی اطلاعات دقیق و بسیار شفافی درباره گردش کالا از مبدا تولید تا مصرف جهت سیاستگذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها، تنظیم گری‌ها خصوصا درحوزه تنظیم بازار، بهبود شیوه نظارتی، محاسبات دقیق مالیاتی و مایت از حقوق تولیدکننده و مصرف کننده، مبارزه با تخلفات گرانفروشی، احتکار، کم فروشی و غیره در اختیار مسئولان و مدیران اجرایی کشور قرارخواهد داد.

کردی با بیان اینکه اخیرا ستاد تنظیم بازار کشور نیز مصوبه‌ای درباره سامانه شفافیت فروشگاهی داشت، گفت: در مورد لزوم شفافیت و رصد شفاف کالا در شبکه توزیع، قوانین بالادستی زیادی نظیر قوانین اقتصاد مقاومتی، قوانین و آیین نامه‌های مبارزه با پولشویی، مبارزه با قاچاق کالا و ارز و غیره وجود دارد که به وزارت صمت مجوز ایجاد این سامانه را داده است. درحال حاضر سامانه‌ جامع تجارت و زیرسامانه شفافیت فروشگاهی از آن جمله هستند.

وی در پایان از آمار دقیق واحدهایی که تاکنون به این سامانه متصل شدند اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: تاکنون تعدادی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ به این سامانه متصل شدند.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992