پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

پنج شنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=39888

ده پرسش متداول در مورد رایانش ابری

تکنولوژی رایانش ابری انقلابی بزرگ در دنیای فناوری اطلاعات ایجاد کرده و روز‌به‌روز در حال گسترش است. سرویس‌های مبتنی بر فضای ابری علاوه‌بر افزایش امنیت داده‌ها و اطلاعات شرکت‌ها، در هزینه‌های کسب‌و‌کارهای مختلف نیز صرفه‌جویی چشم‌گیری کرده‌اند. با وجود پذیرش کامل رایانش ابری از طرف جوامع و کسب‌و‌کارهای مختلف، هنوز هم برخی از تصورات نادرست پیرامون آن وجود دارد. در این مقاله ده پرسش متداول در مورد رایانش ابری را بررسی می‌کنیم تا درک بهتری از این فناوری پیشرفته و کاربردی داشته باشید.

۱٫ رایانش ابری چیست؟
به زبان ساده، رایانش ابری (Cloud Computing) سرویس‌های محاسباتی مانند سرورها، فضای ذخیره سازی ابری، پایگاه‌های داده، نرم‌افزارها، شبکه‌ها و اطلاعاتی هستند که به‌منظور صرفه‌جویی در مقیاس، ارائه منابع منعطف و پردازش سریع‌تر در فضای اینترنت ارائه می‌شوند. کسب‌و‌کارها برای انجام امور خود می‌توانند به‌جای خرید و نگه‌داری از تجهیزات گران‌قیمت مانند سرورهای فیزیکی، به برنامه‌ها و نرم‌افزارهای کاربری مورد‌نیاز خود در فضای ابری دسترسی پیدا کنند.

آشنایی با مفهوم رایانش ابری در بلاگ سپیدار سیستم
۲٫ انواع مدل‌های رایانش ابری چیست؟
یکی دیگر از ده پرسش متداول در مورد رایانش ابری این است که انواع ابر چیست؟ به‌طور‌کلی، ابرها انواع مختلفی دارند که ویژگی‌های آن‌ها با هم متفاوت است. در یک دسته‌بندی کلی، ابر به سه مدل رایانش ابری عمومی، ابر خصوصی و رایانش ابری ترکیبی تقسیم می‌شود. سرویس‌های ابری عمومی معمولا در سرورها و فضای ذخیره‌سازی در شبکه اینترنت عرضه می‌شوند. این نوع از ابر را شرکت‌های شخص ثالث مدیریت می‌کنند. در رایانش ابری عمومی، کاربر نیازی به خرید تجهیزات ندارد و صرفا بر‌اساس مقدار استفاده از سرور هزینه پرداخت می‌کند.

برای مثال، گوگل درایو به‌عنوان بهترین فضای ابری رایگان برای ذخیره‌سازی شناخته می‌شود که کاملا رایگان است؛ اما ابرهای خصوصی برای مشتریان خاص تهیه می‌شوند. امروزه بسیاری از شرکت‌ها، سازمان‌ها و حتی دانشگاه‌ها از زیرساخت‌های ابر خصوصی برای انجام امور خود استفاده می‌کنند. تهیه این زیر‌ساخت‌ها نیازمند صرف هزینه است. در نهایت، رایانش ابری ترکیبی، یک ترکیب کاربردی از دو مدل عمومی و خصوصی است که انعطاف بیشتری را در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد.

۳٫ استفاده از رایانش ابری چه مزایایی دارد؟
اولین مزیت رایانش ابری کاهش شدید هزینه‌های عملیاتی کسب‌و‌کارها به‌دلیل نیاز نداشتن به زیرساخت‌ها و تجهیزات سخت‌افزاری متعدد است. سرویس‌های ابری همچنین مقیاس‌پذیری بسیار بالایی دارند و دسترسی به آن‌ها در هر زمان و از هر مکان و بدون محدودیت امکان‌پذیر است. در نهایت، سرعت بالای پردازش اطلاعات، قابلیت مهم بک‌آپ‌گیری از داده‌ها و امنیت بالا را می‌توان از مزایای دیگر فضای ابری دانست.

سرویس‌های ابری با داشتن امکان به‌روز‌رسانی خود توانسته‌اند محبوبیت فراوانی میان شرکت‌ها و سازمان‌ها کسب کنند. قابلیت بک‌آپ‌گیری باعث شده است تا مدیران این کسب‌و‌کارها نگرانی کمتری درباره امنیت اطلاعات و داده‌های مالی خود داشته باشند.

۴٫ نقاط ضعف و معایب رایانش ابری کدام‌اند؟
یکی دیگر از مهم‌ترین سوال‌ها میان ده پرسش متداول در مورد رایانش ابری، این است که نقاط ضعف فضای ابری چیست؟ سرویس‌های مبتنی بر فضای ابری علاوه‌بر مزایای متعدد، معایبی نیز دارند. برای مثال، با‌وجود‌ اینکه مخارج تیم IT شرکت‌ها با سرویس‌های ابری کاهش می‌یابد، ممکن است برخی هزینه‌های عملیاتی آن‌ها افزایش یابد. تیم فناوری اطلاعات شرکت‌ها باید همواره خود را به‌روز نگه دارند و کارمندانی را برای فعالیت در فضای ابری استخدام کنند. همچنین، با‌وجود امنیت مناسب، هنوز هم برخی از شرکت‌ها در رابطه با امنیت یک نرم افزار ابری نگرانی‌هایی دارند.

۵٫ آیا فضای ابری امن است؟
یک فضای ذخیره‌سازی ابری، داده‌ها و اطلاعات را در سرورهای متعددی در سراسر جهان ذخیره می‌کند؛ بنابراین حتی اگر یکی از این سرورها از کار بیفتد، داده‌های کسب‌و‌کار توسط سروری دیگر مدیریت می‌شوند. این همان قابلیت بک‌آپ‌گیری رایاش ابری است. فضای ابری معمولا امنیت بالاتری نسبت به مراکز داده خصوصی دارد؛ چرا که غول‌های تجاری مانند گوگل، آمازون و مایکروسافت با کارشناسان خبره خود پشت فرآیند رمز‌گذاری داده‌ها در آن هستند.

با‌این‌حال، سطوح امنیت در فضای ابری بر‌اساس سطح و مدل رایانش ابری متفاوت است. استفاده از مدل‌هایی مانند سکوی ابری (Paas)، باعث افزایش سرعت پردازش و امنیت سروها می‌شود. در پاسخ به این سوال که «سکوی ابری چیست»، باید بگوییم که Paas در کنار Iaas و Saas یکی از مدل‌های معروف رایانش ابری است.

بررسی امنیت فعالیت در فضای ابری
۶٫ چگونه می‌توان یک استراتژی ابری ایجاد کرد؟
سازمان‌ها باید یک استراتژی کل‌نگر و جامع را برای حرکت به سمت فضای ابری تدوین کنند. در ابتدا سهام‌داران و کارمندان با‌تجربه در حوزه فناوری ابری را استخدام کنید؛ معمولا شرکت‌های بزرگ بخشی به‌نام مرکز یا دپارتمان فضای ابری دارند که کار ترسیم استراتژی بر‌اساس اهداف تجاری شرکت را به سرانجام می‌رسانند.

همچنین، یک استراتژی ابری باید یک چارچوب مشخص برای تصمیم‌گیری داشته باشد که بتوان از طریق آن بار کاری و انتقال منابع به سرورها و پلتفرم‌های ابری را انجام داد. در نهایت، مدیران بخش IT و معماران فضای ابری باید مزایا، معایب و خطرهای پیش‌رو را ارزیابی کنند و بودجه شرکت را نیز برای استفاده از سرویس‌های ابری بسنجند.

۷٫ چگونه کسب‌و‌کار خود را برای ورود به فضای ابری آماده کنیم؟
توجه داشته باشید که طراحی و اجرای یک استراتژی برای مهاجرت به فضای ابری ممکن است بیش از یک سال طول بکشد. همچنین این یک فرآیند مداوم و همیشگی خواهد بود که پایانی ندارد. برقراری ارتباط با ذی‌نفعان لازمه موفقیت در این راه است و بخش IT شما باید در تصمیم‌گیری‌های کلان شرکت نقش داشته باشد. در نهایت، مدیران لایق را شناسایی کرده و اطمینان حاصل کنید که همه کارکنان به‌خوبی برای مهاجرت به فضای ابری و استفاده از نرم‌افزارهای ابری مانند نرم‌افزارهای مالی ابری آموزش دیده باشند.

۸٫ کدام فعالیت‌ها را می‌توان به فضای ابری منتقل کرد؟
یکی از متداول‌ترین پرسش‌ها میان ده پرسش متداول در مورد رایانش ابری این است که کدام امور شرکت را می‌توان به فضای ابری انتقال داد؟ به‌طور‌کلی، بسیاری از امور هر کسب‌و‌کار را می‌توان به فضای ابری منتقل کرد؛ اما این بدان معنا نیست که باید همه چیز را به رایانش ابری منتقل کنیم. برنامه‌های کاربردی بزرگ و یکپارچه که بارهایی ثابت و قابل‌ پیش‌بینی دارند، معمولا در سرورهای شخصی نگه‌داری می‌شوند. همچنین، عموما شرکت‌های امنیتی و حکومتی ترجیح می‌دهند داده‌های خود را در سرورهای خصوصی نگه‌داری کنند.

شما باید بسنجید که مهاجرت در کدام حوزه‌ها به فضای ابری، کارایی شرکت را افزایش می‌دهد. برای مثال، معمولا شرکت‌های نوین برای پردازش داده‌های مالی و انجام امور حسابداری خود، از انواع نرم‌افزارهای حسابداری ابری پیشرفته استفاده می‌کنند. بدین ترتیب، علاوه‌بر کاهش هزینه‌ها، در هر زمان و مکان به داده‌های مالی کسب‌و‌کار خود دسترسی خواهند داشت.

استفاده از نرم افزار حسابداری ابری سپیدار سیستم برای انجام امور مالی
۹٫ هزینه ورود به فضای ابری چقدر است؟
هزینه استفاده از سرویس‌های فضای ابری عمومی معمولا بر‌اساس میزان استفاده از سرور تعیین می‌شود و متغیر است. عواملی مانند اندازه محیط هر کسب‌و‌کار، ارائه‌کننده سرویس، منطقه‌ای که در آن فعالیت می‌کنید، حجم داده‌ها و تعداد سرویس‌ها روی این قیمت اثر خواهند گذاشت. عرضه‌کنندگان ابر عمومی طرح‌های قیمت‌گذاری متفاوتی دارند و حتی استفاده از برخی از سرویس‌های‌ آن‌ها رایگان است.

امروزه بحث‌های متعددی درباره اینکه آیا استفاده از فضای ابری ارزان‌تر است یا سرورهای سنتی، در دنیا شکل گرفته است؛ اما به یاد داشته باشید که فضای ابری می‌تواند به مدرن‌سازی بخش IT یک شرکت کمک کرده و این بخش مهم را در فرآیند تصمیم‌گیری‌های کلان وارد کند.

۱۰٫ کارکنان بخش IT برای مدیریت فضای ابری به چه آموزش‌هایی نیاز دارند؟
آخرین سوالی که در لیست ده پرسش متداول درباره رایانش ابری قرار می‌دهیم، در رابطه با آموزش نیروی کار برای ورود به فضای ابری است. برای استفاده از مدل IaaS، باید کلیه جنبه‌ها و فاکتورهای محیط مجازی که که توسط شرکت‌ها عرضه می‌شوند را مدیریت کنید. برای استفاده از مدل SaaS، فرآیند مدیریت و نظارت ممکن است به مدیریت دسترسی داده‌ها محدود شود.

معمولا ارائه‌دهندگان سرویس‌های ابری کارگاه‌هایی را برای آشنایی کارکنان شرکت‌ها با فضای ابری برگزار می‌کنند. کلیه کسب‌و‌کارهایی که قصد مهاجرت به فضای ابری را دارند، باید آموزش‌های لازم را در این زمینه ببینند. برای مثال، شرکت سپیدار سیستم به‌عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده نرم‌افزارهای حسابداری ابری در ایران، آموزش کار با این برنامه‌های مالی جدید و پیشرفته را به کارکنان خواهد داد. شما می‌توانید با تهیه این نرم‌افزارهای مالی، امور حسابداری مجموعه خود را در بستر فضای ابری انجام دهید.

انجام امور حسابداری در فضای ابری با تهیه نرم‌افزارهای حسابداری ابری سپیدار سیستم
در این مقاله ده پرسش متداول در مورد رایانش ابری را بررسی کردیم. مطمئنا اکنون درک و دید بهتری درباره فضای ابری و سرویس‌های رایانش ابری دارید. شما می‌توانید از همین حالا برای آغاز مهاجرت به فضای ابری، امور حسابداری خود را توسط نرم‌افزارهای حسابداری ابری سپیدار سیستم انجام دهید.

این نرم‌افزارها علاوه‌بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها و افزایش امنیت داده‌های مالی شما با بک‌آپ‎‌گیری، صحت و دقت انجام امور مالی کسب‌و‌کارتان را نیز افزایش خواهند داد.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992