پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=39653

میزان افزایش حقوق سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

در این متن که در مورد میزان حقوق سال ۱۴۰۲ نوشته شده است تمامی ارقام به کار رفته طبق آخرین اظهارات اعضای کمیسیون تلفیق نوشته شده است. مسئله‌ای که به طور معمول در روزهای پایانی سال فکر کارمندان و کارگران را درگیر خود می‌کند میزان افزایش حقوق در سال بعدی است. بر اساس اظهارات اعضای کمیسیون تلفیق حداقل حقوق در سال ۱۴۰۲ ۷ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان خواهد بود. همچنین سقف خالص پرداختی به افراد شاغل در ارگان‌های کشوری و لشکری ۵۵ میلیون تومان است. در ضمن سقف معافیت مالیاتی هم بر اساس آخرین اظهارات ۱۰ میلیون تومان در هر ماه است. پیش از این میزان حقوقی که معافیت مالیاتی به آن تعلق می‌گرفت ۷ میلیون تومان بود. در ادامه به نقل قول‌هایی که تا به امروز درباره‌ی میزان حقوق سال بعد ذکر شده است را می‌آوریم.

اظهارات سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه‌ی بودجه در مورد حقوق سال ۱۴۰۲

بر حسب اظهارات سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه‌ی بودجه در مورد حقوق سال ۱۴۰۲، دولت در سال بعد به پرداخت مزایای جانبی مانند تشویقی‌های مناسبتی، بیمه تکمیلی، رفاهی، هزینه‌ی رفت و آمد، حق مسکن و… به نحوی عمل خواهد کرد که عدالت میان تمام کارکنان دولت رعایت شود. همچنین تمام دستگاه‌های دولتی که شامل قانون پنجم مدیریت خدمات کشوری هستند باید سیستم‌های پرداخت خود را به شورای حقوق و دستمزد ارجاع دهند. نمایندگان با گرفتن مالیات بر عیدی و کارانه‌ی پزشکان متخصص بالینی و اعضای هیئت علمی بالینی تمام وقت مخالفت نمودند. همچنین طبق اعلام کوهساری عضو کمیسیون تلفیق در سال آینده افزایش حقوق به صورت پلکانی نخواهد بود و به حقوق تمام کارکنان ۲۰ درصد اضافه خواهد شد. در ادامه توضیحاتی راجع به نرخ مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی را به شما می‌دهیم.

نسبت با مازاد هشتصد و چهل میلیون ریال تا یک میلیارد و ششصد و هشتاد میلیون ریال ده درصد مالیات کسر خواهد شد. نسبت به مازاد یک میلیارد و ششصد و هشتاد میلیون ریال تا دو میلیارد و هفتصد و شصت میلیون ریال پانزده درصد مالیات کسر خواهد شد. نسبت به مازاد دو میلیارد و هفتصد و شصت میلیون ریال تا چهار میلیارد و هشتاد میلیون ریال بیست درصد مالیات کسر خواهد شد. همچنین نسبت به مازاد چهار میلیارد و هشتاد میلیون ریال به بالا ۳۰ درصد مالیات کسر خواهد شد. در ادامه به توضیحاتی راجع به حقوق اداره کار خواهیم پرداخت.

سخنان مقامات مسئول در مورد حقوق سال ۱۴۰۲

حقوق سال ۱۴۰۲ از مواردی است که مانند سال‌های گذشته تعیین میزان آن در روزهای انتهایی سال انجام می‌شود. طبق خبرهای اعلام شده در رسانه‌های آخرین اتفاق در مورد میزان افزایش حقوق این است که یک جلسه‌ی طولانی در مورد آن تشکیل گردیده. علیرضا سلیمی نتایجی که این جلسه داشته را اعلام نموده و اظهار کرده در سال آینده به میزان بیست درصد به حقوق‌ها اضافه خواهد شد و درعین‌حال هشتاد درصد درآمدهای مورد نیاز در سال جاری تأمین شده است. طبق سیاستی که رئیس جمهور اعلام کرده تعیین حقوق‌ها باید طبق عدالت پیش برود. دولت یک لایحه برای اینکه بتواند عدالت در پرداخت حقوق‌ها را تأمین کند به مجلس ارسال کرده است.

مقاله مرتبط: حسابداری ثبت چک چیست؟
در ساختار سیاسی کشور ما میزان حقوق سال ۱۴۰۲ با یک همکاری بین دولت و مجلس تعیین می‌شود که مقدار افزایش آن به افرادی بستگی دارد که دست‌اندرکار این موضوع هستند. یکی از افراد دیگری که در تعیین میزان افزایش حقوق دخیل می‌باشد وزیر اقتصاد است. چند روز پیش وزیر اقتصاد نظر خود را در مورد نحوه‌ی تعیین حقوق سال آینده اعلام کرده است. در ادامه اظهاراتِ خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در رابطه با آخرین شرایط افزایش حقوق کارکنان در سال آینده و احکام گنجانده شده در لایحه‌ی بودجه را شرح می‌دهیم. خاندوزی گفته است به طور کلی سه روش متفاوت برای تعیین حقوق‌ها در سال آینده وجود دارد که دولت و مجلس از بین آن‌ها انتخاب خواهند کرد. طبق گفته‌های خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت، یکی از پیشنهاد‌ها برای تعیین حقوق این بود که افزایش ۲۰ درصدی حقوق تمامی کارکنان اجرا نشود و دهک‌های کم درآمد که کارمند دولت هستند افزایش بیشتری در حقوق خود داشته باشند.

افزایش حقوق شامل چه ارگان‌هایی است؟

طبق قانون افزایش حقوق سال ۱۴۰۲ برای افرادی که استخدام ارگان‌ها و شرکت‌های مندرج در قانون هستند اعمال می‌شود. بر اساس این قانون افزایش حقوق کارکنان برای سازمان‌هایی که در ادامه آن‌ها را نام می‌بریم اعمال می‌گردد. از جمله سازمان‌های مشمول افزایش حقوق می‌شود به دستگاه‌های اجرایی، وزارت اطلاعات، نیروهای مسلح، سازمان انرژی اتمی، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، سازمان انرژی اتمی، مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات اشاره کرد. طبق قانون علاوه بر مواردی که ذکر نمودیم افزایش حقوق برای کارکنان رسمی، پیمانی، والدین شهدا، کارکنان طرح خدمات پزشکی و پیراپزشکان شاغل در وزارت بهداشت و آموزش پزشکی مشخص می‌شود.

افزایش حقوق سال ۱۴۰۲ برای بازنشستگان

یکی از موارد دیگر که در افزایش حقوق سال ۱۴۰۲ مطرح است، میزان افزایش حقوق بازنشستگان می‌باشد. مرجعی که حقوق بازنشستگان را تعیین می‌کند هم کمیسیون تلفیق لایحه بودجه مجلس است. مقدار افزایش حقوق بازنشستگان در سال آینده مساوی با افزایش حقوق کارمندان است. به دلیل برابری درصد افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان در نتیجه افزایش حقوق بازنشستگان هم بیست درصد خواهد بود. همچنین میزان حداقل حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۲ بیست درصد افزایش خواهد یافت. با توجه به اینکه میزان حداقل حقوق در سال گذشته پنج میلیون تومان بود با اعمال بیست درصد افزایش، حداقل حقوق در سال بعد شش میلیون تومان خواهد شد.

تعیین حداقل دستمزد

یکی از مسائل دیگر که در تعیین حقوق اهمیت دارد، تعیین حداقل دستمزد است. بر اساس توضیحی که سازمان بین‌المللی کار ارائه نموده است حداقل حقوق میزان مبلغی است که در قبال انجام کار یا ارائه‌ی خدمت در یک زمان مشخص به کارگر داده می‌شود. طبق تعریف سازمان بین‌المللی کار هیچ شخصی قادر نخواهد بود میزان حداقل حقوق را کاهش بدهد. تأمین حداقل حقوق باید به نوعی باشد که کفاف یک زندگی نرمال و معیشت استاندارد کارگر و خانواده‌اش را بدهد. حداقل دستمزد با توجه به شرایط اقتصادی تعیین می‌شود.

مقاله مرتبط: نقش حسابدار | اهمیت حسابدار | تأثیر حسابدار | جایگاه حسابدار
در ادامه نحوه‌ی تعیین حداقل حقوق را بیشتر به شما توضیح می‌دهیم. بر اساس ماده‌ی ۴۱ قانون کار شورای عالی کار نهادی است که وظیفه‌ی تعیین حداقل دستمزد را دارد. این شورا وظیفه دارد که حداقل حقوق را بر اساس محتوای ماده‌ی ۴۱ قانون کار تعیین کند. میزان حداقل حقوق کارگران یکی از پارامترهایی است که میزان رفاه در یک کشور را تعیین می‌کند. حداقل حقوق کارگران همه ساله توسط بانک مرکزی اعلام می‌گردد و در تعیین آن مقدار افزایش تورم هم باید در نظر گرفته شود. حداقل میزان دستمزد باید بدون در نظر گرفتن شرایط جسمی و به میزانی باشد که کارگر بتواند حداقل‌های یک زندگی انسانی را برای خود تأمین نماید. حداقل دستمزد تنها مؤلفه‌ای نیست که شورای عالی کار آن را تعیین می‌کند. تعیین دیگر سطوح دستمزد هم به طور قانونی بر عهده‌ی شورای عالی قانون کار است. میزان افزایش حقوق سال ۱۴۰۲ کارگران تأمین اجتماعی هم در هر دوره بر عهده‌ی شورای عالی کار است.

ساختار شورای عالی کار

در تعیین حقوق سال ۱۴۰۲ یکی از موارد تعیین کننده حداقل حقوق است و در ادامه توضیح می‌دهیم شورای عالی کار چگونه آن را تعیین می‌کند. شورای عالی کار متشکل از افرادی است که هر کدام نماینده‌ی یک ارگان یا یک وزارتخانه هستند. وزیر کار و امور اجتماعی همیشه وظیفه‌ی مدیریت شورا را بر عهده دارد. به علاوه‌ی وزیر کار دو نفر از اشخاص آگاه و مطلع از شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه به پیشنهاد وزیر کار وارد این شورا می‌شوند. افرادی که وزیر کار معرفی می‌کند باید به تأیید هیئت‌وزیران برسند. از اعضای دیگر شورای عالی کار سه نفر از نمایندگان کارفرمایان هستند.

یک نفر از افرادی که در شورای عالی کار حضور دارند باید از حوزه‌ی کشاورزی باشد. سه نفر دیگر از اعضای شورای عالی کار از نمایندگان کارگران هستند و یک نفر از نمایندگان کارگران از بخش کشاورزی است. سه‌نفری که در شورای عالی کار حضور دارند توسط کانون عالی شوراهای اسلامی کار انتخاب شده‌اند. به غیر از وزیر کار باقی افرادی که در این شورا حاضر هستند طی یک دوره‌ی دو ساله در شورا مسئولیت خواهند داشت. شورا باید به نحوی تشکیل شود که نمایندگانی از همه‌ی طرف‌ها در آن حضور داشته باشند. طبق اخباری که اعلام شده است به احتمال زیاد در تاریخ ۲۰ اسفند میزان قطعی حقوق سال ۱۴۰۲ تعیین خواهد شد.

تأثیر مدرک روی تعیین حقوق

طبق اخباری که اعلام شده میزان افزایش حقوق سال ۱۴۰۲ برای کارمندان، کارگران و کارفرمایان اعمال می‌شود. یک نکته‌ی دیگر که همواره در میزان افزایش حقوق تأثیر دارد مدرک تحصیلی است. برای کارگرهایی که مدرکی پایین‌تر از دیپلم دارند امکان کاهش حقوق از میزان اعلام شده وجود ندارد. برخی دستگاه‌ها که طرح طبقه‌بندی مشاغل در آن‌ها اجرا می‌شود سوابق و مدارک تحصیلی را در تعیین دستمزد کارکنان خود دخالت می‌دهند. در انتها باید گفت که هر سازمان، ارگان و دستگاه از جمله خصوصی و دولتی باید میزان افزایش حقوق را اجرایی کند.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992