پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=39075

منشاء کرونا مشخص شد

شبکه سی ان ان گزارش داد، بر اساس یک گزارش اطلاعات طبقه بندی شده جدید، وزارت انرژی ایالات متحده ارزیابی کرده است که همه گیری کووید-۱۹ به احتمال زیاد از نشت آزمایشگاهی در چین ناشی شده است.

 

 

سی ان ان یکشنبه شب افزود، دو منبع آمریکایی خبر دادند، وزارت انرژی این کشور در گزارش اطلاعاتی خود ارزیابی کرده است که “اطمینان پایین” دارد که ویروس کرونا به طور تصادفی از یک آزمایشگاه در ووهان خارج شده است.

 

 

آژانس‌های اطلاعاتی می‌توانند با اطمینان کم، متوسط یا بالا ارزیابی‌ها را انجام دهند. ارزیابی اطمینان پایین عموماً به این معنی است که اطلاعات به دست آمده به اندازه کافی قابل اعتماد نیستند یا اینکه اطلاعات کافی برای نتیجه‌گیری قوی تر در دسترس نیست.

 

 

چند سال است که سازمان‌های اطلاعاتی مختلف در مورد منشاء کرونا اختلاف نظر دارند. در سال ۲۰۲۱، گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد چهار آژانس اطلاعاتی با اطمینان کم ارزیابی کرده‌اند که ویروس احتمالاً به طور طبیعی از حیوانات به انسان منتقل شده است، در حالی که یکی با اطمینان متوسط ارزیابی کرد که کرونا نتیجه یک بیماری همه گیر است.

 

 

اولین بار وال استریت ژورنال در مورد ارزیابی جدید وزارت انرژی آمریکا گزارش داد. یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا به این نشریه گفت که به روز رسانی ارزیابی اطلاعاتی، مطالعه بیشتر دانشگاهی و با مشورت کارشناسان خارج از دولت انجام شده است.

 

 

سخنگوی وزارت انرژی آمریکا در بیانیه‌ای به سی‌ان‌ان گفت: «وزارت انرژی همچنان به حمایت از کار دقیق و عینی متخصصان اطلاعاتی در تحقیق درباره منشأ COVID-۱۹، همانطور که رئیس‌جمهور دستور داده است، ادامه می‌دهد.»

 

 

در همین خصوص، مایک مک کال رئیس کمیسیون امورخارجه مجلس نمایندگان آمریکا روز یکشنبه گفت که “خوشحال” است که وزارت انرژی “بالاخره به همان نتیجه‌ای رسیده است که وی قبلاً به آن رسیده بود. ”

 

 

نماینده جمهوری‌خواه تگزاس در بیانیه‌ای گفت: «من از دولت درباره این گزارش و شواهد آن درخواست کرده‌ام که یک گزارش کامل و جامع ارائه کند».

 

 

مک کال در بیانیه خود به گزارشی در سال ۲۰۲۱ اشاره کرد که به عنوان یکی از اعضای رده بندی پانل کمیسیون امور خارجه منتشر کرده بود که “شواهد فراوانی ثابت می‌کرد” که این بیماری همه گیر از نشت آزمایشگاهی ووهان سرچشمه گرفته است.

 

 

مک کال گفت: «این بسیار مهم است که دولت همچنین فوراً با شرکا و متحدان ما در سراسر جهان شروع به کار کند تا هم حزب کمونیست چین را پاسخگو بداند و هم مقررات بین‌المللی به روز شده را وضع کند تا اطمینان حاصل شود که چنین چیزی تکرار نخواهد شد.»

 

 

دن سالیوان، سناتور جمهوریخواه آلاسکا نیز روز یکشنبه پس از افشای ارزیابی وزارت انرژی خواستار جلسه عمومی شد.

 

 

وی گفت: ما باید جلسات گسترده‌ای را صورت دهیم. امیدوارم همکاران دموکرات ما در کنگره از آن حمایت کنند.
سالیوان که یکی از اعضای کمیته نیروهای مسلح سنا نیز هست در برنامه «Meet the Press» شبکه NBC گفت: می‌دانم که جمهوری خواهان مجلس قطعا از آن حمایت می‌کنند. به اتفاقی که در سه سال گذشته رخ داد فکر کنید: یکی از بزرگترین همه‌گیری‌های یک قرن. شواهد زیادی مبنی بر اینکه این ویروس از چین می‌آید، وجود دارد.

 

 

همزمان، جیمز کومر سخنگوی رئیس نظارت مجلس نمایندگان و نماینده جمهوری‌خواه ایالت کنتاکی، در بیانیه‌ای گفت که کمیته «اطلاعات طبقه‌بندی‌ شده توسط دفتر مدیر اطلاعات ملی» را در پاسخ به نامه‌ای که در اوایل این ماه درخواست اطلاعات کرده بود، «بازبینی می‌کند».

 

 

یکی از این منابع گفت که ارزیابی جدید وزارت انرژی مشابه اطلاعات گزارش کمیته اطلاعات جمهوری خواه مجلس نمایندگان است که در سال گذشته درباره منشاء ویروس منتشر شد.

 

 

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز یکشنبه در برنامه «وضعیت کشور» سی‌ان‌ان گفت که جامعه اطلاعاتی همچنان در این مورد اختلاف نظر دارند. همچنین اشاره کرد که رئیس‌جمهور پی گیر قضیه است.

 

 

سالیوان به دانا باش از سی‌ان‌ان گفت: «در حال حاضر، پاسخی قطعی از جامعه اطلاعاتی درباره این سؤال وجود ندارد. برخی از عناصر جامعه اطلاعاتی از یک طرف و برخی از طرف دیگر به نتایجی رسیده‌اند. تعدادی از آنها گفته‌اند که اطلاعات کافی برای اطمینان ندارند.»

 

 

سالیوان گفت بایدن به آزمایشگاه‌های ملی که بخشی از وزارت انرژی هستند، دستور داده است تا در ارزیابی شرکت کنند.

 

 

در ماه اردیبهشت، محققان آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور، تحت حمایت دولت آمریکا، گزارشی طبقه بندی شده منتشر کردند که در آن احتمال فرار ویروس کرونا از آزمایشگاهی در ووهان وجود داشت.

 

 

آمریکا از اواسط فروردین ماه شروع به بررسی احتمال منشاء آزمایشگاهی شیوع کووید-۱۹ کرد و مکرراً اشاره کرده که عدم همکاری پکن موجب شده یافتن پاسخ این معما دشوار شود.

 

 

همه‌گیری کرونا به ابتلای حدود ۷۰۰میلیون نفر در جهان و مرگ دست‌کم ۶.۷ میلیون نفر منجر شده است.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992