پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

هشدار جدی دبیرکل سازمان ملل درباره جنگ اوکراین و روسیه

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هشدار داد، جهان بسوی جنگ گسترده‌تری بر سر اوکراین و روسیه پیش می‌رود.
«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی، اولویت های خود را در سال جاری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که بر جنگ روسیه و اوکراین، بحران آب و هوا و فقر شدید متمرکز بود، بیان کرد.

 

 

گوترش به دیپلمات های جهان در نیویورک گفت: ما سال ۲۰۲۳ را با نگاه به مجموعه ای از چالش‌ها آغاز کرده‌ایم که در طول زندگی‌ ما رخ نداده است.

 

 

وی خاطرنشان کرد که دانشمندان ارشد و کارشناسان امنیتی ماه گذشته «ساعت وقوع روز قیامت» را تنها به ۹۰ ثانیه تا نیمه‌شب تغییر داده اند که نزدیک‌ترین زمان به نشانه نابودی بشریت است.

 

 

گوترش در حالی که به فهرستی از مسائل فوری برای سال ۲۰۲۳ اشاره می کرد، گفت: “ما باید بیدار و دست به کار شویم.”

 

جنگ روسیه و اوکراین، در صدر فهرست دبیرکل سازمان ملل، بود که به نخستین سالگرد خود نزدیک می شود. او گفت: “چشم انداز صلح همچنان رو به کاهش است. احتمال تشدید بیشتر و خونریزی بیشتر می‌شود.”

 

 

وی هشدار داد: دنیا در حال پیشروی به یک جنگ گسترده تر است.

 

 

گوترش به تهدیدهای دیگر برای صلح، از جمله تنش های اسرائیل و فلسطین، افغانستان، میانمار، ساحل و هائیتی اشاره کرد و افزود: اگر هر کشوری به تعهدات خود بر اساس منشور سازمان ملل متحد عمل کند، صلح تضمین می‌شود.

 

 

دبیرکل سازمان ملل فقدان “دیدگاه راهبردی” و “سوگیری” رهبران سیاسی و تجاری را محکوم کرد و افزود: همه به نظرسنجی بعدی، مانور سیاسی تاکتیکی بعدی برای حفظ به قدرت و همچنین چرخه تجاری بعدی یا حتی ارزش سهام در روز بعد فکر می کنند. این تفکر کوتاه مدت نه تنها عمیقا غیرمسئولانه است، بلکه غیراخلاقی است.

 

 

گوترش با تاکید بر نیاز به اقدام برای نسل های آینده، درخواست خود برای “تغییر ریشه ای” سیستم مالی جهانی را تکرار کرد.

 

 

همزمان مارتین گریفیتس هماهنگ کننده امدادی سازمان ملل در آستانه نخستین سالگرد جنگ اوکراین در گزارشی به شورای امنیت اعلام کرد: بیش از هفت هزار غیرنظامی در جنگ اوکراین کشته شده اند و نشانه ای از کاهش خشونت وجود ندارد.

 

 

مارتین گریفیتس هماهنگ کننده امدادی سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل افزود: با نزدیک شدن به سالگرد جنگ در اوکراین یادآوری کنم که ۱۷.۶ میلیون نفر که تقریباً ۴۰ درصد از جمعیت اوکراین است نیاز به کمک های بشردوستانه دارد.

 

 

این مقام ارشد سازمان ملل افزود: بیش از ۷ هزار غیرنظامی در جنگ اوکراین کشته شده اند. اینها تنها ارقامی است که سازمان ملل متحد تایید کرده است. تلفات واقعی قطعا بیشتر است.

 

 

گریفیتس تصریح کرد: نزدیک به ۸ میلیون نفر به کشورهای همسایه گریخته اند. ۵.۳ میلیون نفر در داخل اوکراین آواره شده اند و بسیاری به دنبال سرپناه هستند. خانه ها، مدارس، بیمارستان ها و دیگر زیرساخت های حیاتی غیرنظامی ویران شده اند. شهرها، شهرک ها و روستاها به شدت آسیب دیده اند.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992