پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

http://khaneroshan.ir/?p=38509

روش های قیمت گذاری کالا و خدمات

قیمت گذاری کالا و خدمات همیشه یکی از مهمترین مباحث در دنیای فروش و بازاریابی بوده و هست. نحوه قیمت گذاری محصول و خدمت، از عواملی است که حتی می‌تواند میزان موفقیت یک کسب و کار را تحت تاثیر قرار دهد. روش های قیمت گذاری کالا در حسابداری در واقع فرآیندی است که طی آن ارزش کالا یا خدمات به طور دستی یا اتوماتیک مشخص می‌شود. تاثیر نحوه قیمت گذاری به حدی برای یک کسب و کار اهمیت دارد که می‌تواند میزان فروش و میزان سود یک واحد اقتصادی را کاملا دستخوش تغییر کند.

در این مقاله قصد داریم به طور دقیق در مورد قانون قیمت گذاری کالا و خدمات، استراتژی و روش های قیمت گذاری توضیح دهیم. تا پایان این مقاله با آموزش قیمت گذاری محصول و خدمات آشنا شده و با توجه به توضیحات ارائه شده از آن ها در قیمت گذاری محصولات و خدمات خود بهره ببرید. اما قبل از هر چیز بد نیست به این موضوع بپردازیم که چرا قیمت گذاری کالا و خدمات اینقدر اهمیت دارد؟

چرا قانون قیمت گذاری کالا و خدمات موضوع مهمی است؟
در میان مفاهیمی که در دنیای بازاریابی از آن ها یاد می‌شود، قیمت گذاری محصولات و خدمات مهمترین مبحث است. چرا که قیمت گذاری خدمات و کالا تنها عاملی است که به صورت مستقیم درآمد ایجاد می‌کند. با آموزش حسابداری، درک بهتری از نقش تعیین قیمت بر درآمد خواهید داشت.

فرض کنید قصد دارید ۲ محصول مشابه را با هم مقایسه کنید. اولین عاملی که در این مقایسه به آن توجه می‌کنید چه عاملی است؟ قیمت!

انواع روش های قیمت گذاری را توضیح دهید
قیمت اولین عاملی است که به آن توجه می‌شود و هر نگاهی که قرار است به یک محصول شکل بگیرد از همین اول کار شروع می‌شود. در واقع حساسیت فرایند قیمت گذاری به این شکل است که اگر در آن اشتباهی رخ دهد می‌تواند به طور کلی یک محصول، خدمت یا حتی سود و اعتبار کسب و کاری را نابود کند.

علاوه بر این، روشهای قیمت گذاری خدمات در مباحث حسابداری خدماتی نیز تاثیر مهمی دارد و نباید از آن غافل شد. در همین حال نحوه قیمت گذاری محصول نیز در فرآیندهای حسابداری تغییرات مهمی ایجاد می‌کند.

چگونه قیمت گذاری کنیم؟ مهم‌ترین نکته در فرایند قیمت گذاری
قبل از تعیین قیمت نهایی محصولات و خدمات، باید بعضی از سوالاتی که اهمیت خیلی زیادی دارند را از خودتان پرسیده باشید. این سوالات در پروسه نحوه قیمت دادن به مشتری شامل موارد زیر هستند:

آیا قیمت محصول و خدماتی که در نظر گرفته اید، مزایا و ویژگی‌های محصول با قیمت همخوانی دارند؟
چه زمانی باید در استراتژی قیمت گذاری برای افزایش یا کاهش قیمت محصولات اقدام کرد؟
چه زمانی بهترین فرصت برای فروش محصولات و خدمات با قیمت ارزان است؟
تغییر قیمت در محصول یا خدمات چه بازخوردی در بازار خواهد داشت؟
معرفی انواع روش های قیمت گذاری کالا و خدمات
قبل از بیان روش های قیمت گذاری باید استراتژی قیمت گذاری را مشخص کنیم. استراتژی قیمت گذاری بر اساس یک چهارچوب مشخص انواع روش های قیمت گذاری را دسته بندی می‌کنند. به طور کلی برای قیمت گذاری سه استراتژی وجود دارد:

قیمت گذاری کالا و خدمات بر اساس قیمت تمام شده (بر حسب هزینه)
قیمت گذاری بر پایه ی میزان تقاضا (بر اساس بازار)
قیمت گذاری بر مبنای رقابت (بر اساس ارزش کالا در ذهن مشتری)
انواع روش قیمت گذاری را نام ببرید
هر کدام از این ۳ استراتژی کلی، روش های قیمت گذاری مختلفی را در زیر مجموعه خود دارد که در ادامه به طور خلاصه به آن ها اشاره می‌کنیم.

۱ – قیمت گذاری بر اساس قیمت تمام شده (بر اساس هزینه)
در استراتژی قیمت گذاری براساس قیمت تمام شده، روشی ساده را در پیش می‌گیریم. هزینه‌های تولید را جمع می‌کنیم و سودی برای محصول در نظر می‌گیریم. قیمتی که برای کالا یا خدمت مشخص می‌شود ترکیبی خواهد بود از هزینه‌های آن به همراه سودی که برای آن مشخص شده است. این استراتژی از پرکاربردترین استراتژی قیمت گذاری بوده و مورد استفاده بسیاری از کسب و کارها نیز هست. البته محاسبه هزینه‌ها و قیمت تمام شده محصولات ممکن است در برخی موارد دشوار باشد، به همین دلیل استفاده از یک نرم افزار مالی می‌تواند کمک زیادی به حل این مسئله کند.

در این استراتژی، میزان سودی که برای یک محصول در نظر گرفته می‌شود نیز بر اساس نرخ بازگشت سرمایه آن صنعت محاسبه می‌گردد. برای مثال اگر در صنعت پوشاک نرخ بازگشت سرمایه ۳۰ درصد باشد، مجموع هزینه و ۳۰ درصد بابت نرخ بازگشت سرمایه قیمت کالا را مشخص خواهند کرد.

معمولا بسیاری از خرده فروشی و عمده فروشی از این فرایند قیمت گذاری استفاده می‌کنند. راستی اگر خرده فروش و عمده فروش محصولات هستید و مباحث مدیریت انبار برایتان اهمیت دارد پیشنهاد می‌کنیم با نرم افزار انبار سپیدار آشنا شوید.

۲ – قیمت گذاری بر اساس میزان تقاضا و وضعیت بازار
وضعیت بازار و میزان تقاضا همیشه مهمترین عامل در نحوه قیمت گذاری کالا و خدمات بوده و هستند. میزان تقاضا برای یک محصول می‌تواند تحت شرایطی مختلفی متغیر باشد. برای مثال ممکن است تقاضا برای یک محصول به خاطر ارزش خاصی که مشتریان برای محصول قائل هستند یا عدم آشنایی مشتریان با محصولات دیگر متفاوت باشد.

در اقتصاد کشور ما نیز چنین روشی برای قیمت گذاری حاکمیت اصلی را دارد. میزان تقاضا و وضعیت بازار در بسیاری از موارد عامل اصلی برای قیمت گذاری کالا و خدمات هستند. این استراتژی قیمت گذاری معمولا زمانی استفاده می‌شود که مشتریان نسبت به قیمت حساسیت کمی داشته باشند و یا چاره ای نداشته باشند جز اینکه با قیمت محصول کنار بیایند.

قیمت گذاری بر اساس میزان تقاضا و وضعیت بازار
۳ – قیمت گذاری بر اساس رقابت و ارزش کالا در ذهن مشتری
در این استراتژی قیمت گذاری رقبا مهمترین عامل در قیمت گذاری خدمات یا محصول به شمار می‌روند. در این قیمتگذاری به جای توجه به میزان تقاضای یک محصول یا هزینه‌های انجام شده برای آن، به عامل رقابت تمرکز می‌شود. رقابت یک محصول از نظر قیمت با رقبای دیگر تاثیر زیادی در ارزش و قیمت گذاری کالا از نگاه مشتری دارد.

برای مثال اگر از استراتژی قیمت گذاری بر اساس رقابت استفاده کنید و روش قیمت گذاری رهبر را برای محصول خود انتخاب کنید و این کار را به درستی انجام دهید می‌توانید ارزش کالا را در ذهن مشتری بالاتر ببرید.

آشنایی با مدل‌های قیمت گذاری کالا و خدمات؛ عوامل تعیین کننده نحوه قیمت گذاری
اما علاوه بر استراتژی‌ها و روشهای قیمت گذاری کالا، بد نیست با مدل‌های قیمت گذاری نیز آشنا شوید. مدل‌های قیمت گذاری، رویکردهایی در تعریف قیمت گذاری هستند که پس از توجه به ۳ عنصر اصلی میزان تقاضا، قیمت تمام شده و رقابت، می‌توانید یکی از آن ها یا ترکیبی از آن ها را برای قیمتگذاری به کار بگیرید.

در این میان پیشنهاد می‌کنیم که اگر به دنبال یک نرم افزار مالی حسابداری مناسب برای فروشگاه می‌گردید در مورد امکانات نرم افزار فروشگاهی سپیدار بیشتر بخوانید.

مدل های قیمت گذاری، مکمل های تصمیم گیری در تعیین قیمت
در ادامه به این مدل‌های قیمت گذاری اشاره می‌کنیم.

قیمت گذاری نفوذی
قیمت گذاری اقتصادی
قیمت گذاری فریمیوم
قیمت گذاری روانی
قیمت گذاری سرشیرگیری
قیمت گذاری گرفتار کننده
قیمت گذاری پویا – بر مبنای زمان
قیمت گذاری بر مبنای بازار
قیمت گذاری مجموعه ای
قیمت گذاری جغرافیایی
قیمت گذاری بالا
قیمت گذاری رهبری محصول / کیفیت
روش کره گیری (سرشیرگیری) در قیمت گذاری چیست؟
در پایان بد نیست به یکی از مهمترین مدل‌های قیمت گذاری بپردازیم. روش سرشیرگیری یکی از پرکاربردترین مدل‌های قیمت گذاری محسوب می‌شود. روش کره گیری که یکی از استراتژی‌های قیمت گذاری محسوب می‌شود ارتباط مستقیمی با انحصار در ارائه محصول یا خدمت مورد نظر دارد. زمانی که محصول شما رقیبی ندارد، آن را با قیمت بالا به بازار ارائه می‌کنید، سپس زمانی که محصول یا خدمت شما رقیبی پیدا کرد قیمت را کاهش می‌دهید.

آنچه باعث می‌شود این استراتژی قیمت گذاری یک راهبرد منطقی به نظر برسد این است که معمولا برای چنین محصولی تقاضای زیادی وجود ندارد که بخواهیم با قیمت پایین بخش زیادی از این تقاضا را جذب کنیم. طبق تجربیات، این روش در نحوه قیمت گذاری کالا و خدمات جدید کارآمدی لازم را دارد.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992