پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

روسیه از سوی آمریکا به نقض معاهده کنترل تسلیحات هسته‌ای متهم شد

وزارت خارجه آمریکا روسیه را به نقض معاهده کنترل تسلیحات هسته‌ای میان دو کشور متهم کرده است.

 

 

دولت آمریکا در گزارشی به نهاد قانونگذار این کشور مدعی شده روسیه به تعهدات خود ذیل یک معاهده کنترل تسلیحاتی میان واشنگتن و مسکو پایبند نبوده است.

 

 

طبق نوشته روزنامه فایننشال‌تایمز، وزارت خارجه آمریکا مدعی شده روسیه با مانع‌تراشی در بازرسی‌ها و عدم حضور در جلسات معاهده موسوم به «استارت نو» (نیواستارت) را نقض کرده است.

 

 

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت: «امتناع روسیه از تسهیل فعالیت‌های بازرسی مانع برخورداری آمریکا از حقوق مهم خود ذیل این معاهده شده و حیات این پیمان کنترل تسلیحاتی میان آمریکا و روسیه را به مخاطره می‌اندازد.»

 

 

هفته گذشته گروهی از قانونگذاران جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا با نگارش نامه‌ای خطاب به «جو بایدن»، رئیس‌جمهور کشورشان از او خواستند تشخیص دولت خود را درباره وضعیت پایبندی روسیه به پیمان استارت نو مشخص کند.

 

 

پیمان اسارت‌نو، معاهده‌ای برای کاهش تسلیحاتی هسته‌ای است که میان ایالات متحده آمریکا و فدراسیون روسیه منعقد شده است.

 

 

این پیمان ۸ آوریل ۲۰۱۰ در شهر پراگ، پایتخت جمهوری چک میان دو طرف امضا شد و از ۵ فوریه ۲۰۱۱ به اجرا درآمد. این توافق در سال ۲۰۲۱ تمدید شد و قرار است تا ۵ فوریه ۲۰۲۶ ادامه داشته باشد. طبق این معاهده تعداد کلاهک‌های هسته‌ای استراتژیک دو طرف نبایستی از ۱۵۵۰ تجاوز کند.پ

 

 

روسیه ۱۷ مردادماه اعلام کرد بازرسی‌هایی که تحت این پیمان با ایالات متحده آمریکا از اماکنی در روسیه انجام می‌شده‌اند را به حالت تعلیق درآورده است.

 

 

وزارت خارجه روسیه در آن زمان در توضیح درباره دلیل این تصمیم گفت: «مسکو به دلیل اصرار واشنگتن بر تلاش برای آغاز فعالیت‌های بازرسی بر اساس شرط‌هایی که در آنها واقعیت‌های فعلی در نظر گرفته نشده‌اند مجبور به اتخاذ این تصمیم شده است.»

 

 

مسکو تأکید کرد شرایط مطرح‌شده از سوی واشنگتن «باعث ایجاد مزایای یکجانبه برای ایالات متحده شده و فدراسیون روسیه را از حق انجام بازرسی در خاک آمریکا محروم می‌کنند.»

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992