پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

http://khaneroshan.ir/?p=37986

شباهت و تفاوت نرم افزارهای ابری با تحت وب در چیست؟

اگر به دنبال انتخاب و خرید نرم افزار بوده باشید یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شما بررسی «شباهت و تفاوت نرم افزارهای ابری حسابداری با تحت وب» خواهد بود. برای کمک به تصمیم‌­گیری درست در خرید نرم افزار حسابداری آنلاین، لازم است به این تفاوت‌ها و شباهت‌ها بپردازیم. ما در این مقاله از سری مقالات سپیدار سیستم ابعاد کامل شباهت و فرق نرم افزار ابری حسابداری و تحت وب را در اختیارتان قرار می­‌دهیم.

ابتدا به طور مختصر به تعریف ماهیت دو نرم افزار حسابداری تحت وب و ابری می پردازیم. سپس تفاوت‌ها و شباهت‌های هر کدام را بررسی و در انتها از این اطلاعات نتیجه‌گیری خواهیم‌کرد.

نرم افزار ابری چیست؟
نرم افزار حسابداری ابری یا حسابداری آنلاین در فضای ابری کار می‌­کند. فضای ابری، جایی مجازی برای ذخیره سازی داده‌ها است و پردازش آن با کمک اینترنت انجام می‌شود. از طریق مرورگر، مشابه وب سایت، می­‌توان به نرم افزارهای ابری دسترسی داشت. نرم افزار یک آدرس دارد و با ورود به آن می‌­توانید کار خود را آغاز کنید. از لحاظ کارکرد و خدمات با نرم افزار سنتی که روی هارد کامیپوتر نصب می­‌شد، فرقی ندارد. فقط مزایای بیشتری نسبت به آنها دارد.

نرم افزار ابری چیست؟
همه امور حسابداری را می‌­توان از هر جایی بدون نیاز به نصب نرم افزار، اینترنتی انجام داد. با ابزارهای مختلف همچون موبایل، لپ تاپ و تبلت می‌­توانید مدیریت مالی کسب و کار خود را در اختیار داشته باشید. اطلاعات این نرم افزارها از خطر نابودی دور است. اما در صورت بروز مشکل، به راحتی قابل بازیابی است.

نرم افزار تحت وب چیست؟
نرم افزار تحت وب از لحاظ کارکرد، فرقی با نرم افزار ابری ندارد. نوعی وب اپلیکیشن است که با شبکه ارتباطات http در دسترس قرار می­‌گیرد. راه اجرای نرم افزار تحت وب مرورگرهاست. این نوع از نرم‌افزارها از طریق مرورگرها در دسترس هستند. البته باید توجه داشت در این مدل از نرم افزارها شما نیاز به زیرساخت فنی و سرور اختصاصی دارید و حفظ و نگهداری از اطلاعات بر عهده خود شماست.

نرم افزار تحت وب چیست؟
کاربرد نرم افزار حسابداری ابری و نرم افزار تحت وب
نرم افزار حسابداری ابری، گزینه‌‌ای مناسب برای مدیریت حسابداری کسب‌وکارهای مختلف از جمله موارد زیر است:

شرکت‌های کوچک و متوسط
رستوران‌ها
مغازه‌ها و فروشگاه‌ها در اصناف گوناگون
انبارها
فروشگاه‌های آنلاین
نرم افزارهای تحت وب و ابری شامل ماژول‌ها و سیستم‌های مختلفی هستند که با توجه به نرم افزاری که انتخاب می‌کنید می‌تواند گستره گوناگونی از این ماژول‌ها را شامل شود. سیستم‌ها و ماژول‌هایی همانند موارد زیر:

سیستم حسابداری
سیستم خرید و فروش
سیستم دریافت و پرداخت
سیستم مدیریت انبار و انبارداری
سیستم مدیریت بهای تمام شده
گزارشگیری
و…
برخی از شرکت‌های تمامی ماژول‌ها را در هر دو نسخه ابری و تحت وب ارائه می‌دهند و برخی دیگر دارای تفاوت‌هایی هستند. بهتر است پیش از انتخاب نرم افزار، نیازمندی‌های خود را دقیق مشخص کنید.

معایب استفاده از نرم‌افزارهای تحت وب چیست؟
این نرم افزار بسیار کاربردی است اما عیب بزرگ آن این است که امکان استفاده از آن در زمان قطعی اینترنت وجود ندارد.

شباهت نرم افزار حسابداری ابری و تحت وب
نرم افزار حسابداری ابری با نرم افزار تحت وب شباهت­‌های بسیاری دارد. این موارد، در واقع، مزایای این دو نرم افزار حسابداری آنلاین هم به شمار می­‌روند. در ادامه، نگاهی به مزایای حسابداری ابری و تحت وب می­اندازیم.

۱٫ قابل استفاده در هر شرایطی
از لحاظ کارکرد فرقی ندارند؛ به راحتی می­توان برای انجام امور مهم حسابداری روی نرم افزار ابری و تحت وب حساب کرد. همه داده ها روی سرور ذخیره می­شوند و در هر زمان و مکان قابل دسترس هستند. برای افرادی که نیاز به دورکاری دارند، نرم افزار حسابداری ابری بهترین گزینه است.

شباهت نرم افزار حسابداری ابری و تحت وب
۲٫ هماهنگی در داده­‌ها و سیستم حسابداری
همه افراد در بخش حسابداری می‌توانند در هر زمان و مکانی اطلاعات را وارد کنند، به‌طوری که دیگران هم به آنها دسترسی داشته باشند.

۳٫ امنیت داده‌­ها
روزانه، از داده‌­ها و اطلاعات نرم افزار ابری، نسخه پشتیبان تهیه می‌­شود. به این ترتیب، احتمال از بین رفتن اطلاعات به صفر درصد می­‌رسد.

۴٫ بدون نیاز به زیرساخت جدید
برای استفاده از این نرم افزارها نیازی به ایجاد زیرساخت و تجهیزات جدید ندارید؛ بنابراین هزینه‌ها کاهش پیدا خواهد کرد و تنها چیزی که نیاز دارید مودم و اینترنت است.

۵٫ کاهش هزینه‌ها
برخلاف نرم افزار سنتی، نرم افزارهای آنلاین حسابداری، قیمت بالایی ندارند. به همین دلیل حتی برای کسب و کارهای کوچک به صرفه هستند. مدیریت مالی شرکت تازه تأسیس، با نرم افزار ابری هزینه کمتری دارد. با استفاده از نرم افزار ابری حسابداری، هزینه خرید قفل نرم افزار و نگهداری آن حذف می‌­شود.

۶٫ قابلیت به روزرسانی
نرم افزار ابری حسابداری بدون هزینه اضافی مرتب به روزرسانی می‌­شود. نسخه جدید مطابق با آخرین فناوری اطلاعات در کمترین زمان در اختیار کاربران قرار می­‌گیرد.

۷٫ قابل استفاده برای یک تا چند شعبه
مدیریت حسابداری شعب مجموعه های بازرگانی، فروشگاه ها و انبارها با نرم افزار حسابداری ابری و تحت وب به راحتی امکان پذیر است.

۸٫ بدون محدودیت ثبت اطلاعات و کاربر
نرم افزار ابری حسابداری و تحت وب هیچ محدودیتی در تعداد کاربران و ثبت اطلاعات اسناد، ثبت انبار و کالا ندارند.

مقایسه ویژگی‌های نرم افزار ابری با نرم افزار تحت وب
مقایسه نرم افزار حسابداری تحت وب با ابری کاربردهای بسیار مهمی دارد. یکی از مهم‌ترین مزایای دانستن تفاوت نرم‌افزار تحت وب با نرم‌افزار ابری، آگاه‌سازی مشتریان است. هنوز هم بسیاری از مشتریان وجود دارند که تصور می‌کنند نرم افزارهایی که تحت وب اجرا می‌شوند، همان نرم افزارهای ابری هستند. اما این تصور اشتباه است. درست است که هر نرم افزار مبتنی بر وب ظرفیت ذاتی برای تبدیل به یک برنامه ابری را دارد، اما برای تبدیل شدن به نرم افزار حسابداری ابری، وجود یک سری ویژگی‌های غنی و سفارشی سازی شده واجب است. در تصویر زیر به مقایسهٔ ویژگی‌های نرم افزارهای ابری با تحت وب می‌پردازیم:

تفاوت نرم‌افزار تحت وب با نرم‌افزار ابری چیست؟
با وجود شباهت های بسیار زیاد نرم افزار ابری حسابداری با تحت وب، در عمل متوجه تفاوت هایی بین این دو می شوید. در ادامه به بررسی دقیق‌تر تفاوت نرم‌افزار ابری با تحت وب می‌پردازیم:

فرق نرم افزار ابری با نرم افزار تحت وب
تفاوت در ماهیت و نحوه اجرا
شاید بشود گفت بزرگترین تفاوت این دو نرم افزار سخت‌افزارهای مورد نیاز برای اجرای آنها است. در نرم افزار تحت وب همان‌طور که گفته شد شما نیاز به یک سرور اختصاصی دارید و نرم افزار در سرور شما نصب خواهد شد. همچنین پشتیبان‌گیری از اطلاعات نیز بر عهده خودتان است. در نرم افزارهای ابری این موارد توسط شرکت ارائه دهنده انجام می‌شود و شما نیازی به سخت افزارهای پیچیده ندارید.

برخلاف نرم افزارهای ابری، نرم افزار تحت وب تنها از طریق اینترنت اجرا نمی­‌شود. می تواند روی شبکه داخلی شرکت هم اجرا شود. همچنین برنامه‌های تحت وب با مرورگر و یک سرور از راه دور کار می‌کند. پشتیبانی برنامه ابری به وسیله بک اِند Back End انجام می شود.

تفاوت در دسترسی کاربران
در نرم افزار تحت وب فرض شده که برای هر کاربر یک نسخه جداگانه نرم افزار روی سرور آن نصب می­‌شود. در نرم افزار ابری یک نسخه برای تمام کاربران است. پایگاه داده کاربرها ممکن است فرق داشته باشد. نرم افزار تحت وب قابلیت چند اجاره ای یا Multi Tenency ندارند. در صورتی که حسابداری ابری از این قابلیت برخوردار است. به همین دلیل، نرم افزار حسابدار ابری به نسبت نرم افزار حسابداری تحت وب کاربردی‌تر است.

تفاوت در امنیت اطلاعات
نرم افزار ابری امکان این را دارد که امنیت اطلاعات حساس را افزایش دهد. در حالی که نرم افزار تحت وب، اطلاعات را از سرور یک شرکت بازیابی می­‌کند.

تفاوت نرم افزار حسابداری ابری و تحت وب در ارائه خدمات
مالکیت نرم افزار ابری حسابداری با توجه به طرح‌­ها و پلن­‌هایی که خریداری می کنید، برای همان مدت اشتراک، قابل استفاده هستند. طرح های این نرم افزار متنوع است مثل ماهانه، شش ماهه و سالانه. اما نرم افزار تحت وب مالکیت مادام العمر دارد.

نرم افزار ابری می‌­تواند برای کاربر سفارشی­‌سازی شود. در حالی که نسخه تحت وب یک سری خدمات مشخص یکسان را به همه کاربران ارائه می‌­دهد.

تفاوت در ذخیره اطلاعات و نسخه پشتیبان
مرکز اصلی ذخیره داده ها در نرم افزار ابری، فضایی در اینترنت است. چند نسخه پشتیبان از اطلاعات از همه جا گرفته می شود. اطلاعات، فضایی از سیستم شخص را نمی گیرد. ضمن این که قابلیت خصوصی سازی فضای ابر هم دارد.

اطلاعات نرم افزار حسابداری تحت وب در یک سرور فیزیکی متصل به اینترنت حفظ می­‌شود. نسخه پشتیبان داده­‌های نرم افزار تحت وب به صورت اتوماتیک توسط شرکت خدمت رسان گرفته می­‌شود.

تفاوت در هزینه و قیمت
قیمت نرم افزار حسابداری ابری، نسبت به قیمت نرم افزار تحت وب کمتر است.

نتیجه­‌گیری
تمام شباهت و تفاوت نرم افزار ابری و تحت وب را برای انتخاب بهتر در نظر بگیرید. با توجه به مزایای هر یک از نرم افزارها، مقدار سرمایه و نیاز خود، نرم افزار حسابداری مناسب خود را انتخاب کنید. ممکن است یک ویژگی یا تفاوت برای یک صاحب کسب و کار امتیاز باشد و برای دیگری نباشد.

فقط فراموش نکنید نرم افزارهای ابری حسابداری سریع­تر در حال به­‌روزرسانی و پیشرفت هستند. هر روز بیشتر وارد زندگی و کسب و کار مردم می­‌شوند. بنا بر این، سرمایه‌­گذاری روی نرم افزاری که به سرعت توسعه می‌­یابد، به صرفه‌­تر است.

سئوالات متداول
نرم افزار تحت وب چیست؟
نرم افزار تحت وب از لحاظ کارکرد، فرقی با نرم افزار ابری ندارد. نوعی وب اپلیکیشن است که با شبکه ارتباطات http در دسترس قرار می‌گیرد. راه اجرای نرم افزار تحت وب مرورگرهاست. این نوع نرم افزارها از طریق ارتباط مرورگرها و https با سرور اجرا می‌شوند.

شباهت نرم افزار حسابداری ابری و تحت وب در چیست؟
نرم افزار ابری حسابداری با نرم افزار تحت وب شباهت‌های بسیاری دارد. این موارد، در واقع، مزایای این دو نرم افزار حسابداری آنلاین هم به شمار می‌روند. ما در این مقاله شباهت‌ها را به طور کامل توضیح دادیم.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992