پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

http://khaneroshan.ir/?p=37910

کد اقتصادی چیست و چه کاربردی دارد؟ مراحل ثبت نام و دریافت کد اقتصادی

آیا می‌دانید کد اقتصادی چیست؟ تمامی شرکت‌ها برای فعالیت به کداقتصادی نیاز دارند. در این مقاله خواهیم گفت منظور از کد اقتصادی چیست و به بررسی مراحل دریافت کد اقتصادی می‌پردازیم. پس اگر با کد اقتصادی آشنایی ندارید تا انتهای مقاله همراه سپیدار سیستم باشید تا همه اطلاعات موردنیاز را دریافت کنید.

کد اقتصادی چیست؛ کد اقتصادی اشخاص حقوقی و حقیقی ؛ کد اقتصادی چند رقمی است؟
کد اقتصادی یک عدد ۱۲ رقمی برای شناسایی یک واحد اقتصادی است. کداقتصادی چیزی مثل کد ملی یک شخص است، اما برای یک واحد اقتصادی و یک کسب و کار مشخص می‌شود. پس در پاسخ به سوال کد اقتصادی شرکت چیست می‌توان گفت که این کد، یک عدد منحصربه‌فرد است که برای هر واحد اقتصادی با دیگر واحدهای اقتصادی تفاوت دارد.

به عبارتی کداقتصادی، کدی ۱۲ رقمی اقتصادی است که توسط سازمان امور مالیاتی که خود زیرمجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی هست تعیین و به یک کسب و کار ارائه می‌شود.

سازمان امور مالیاتی در سراسر کشور، اشخاص حقیقی و حقوقی را با شماره کد اقتصادی می‌شناسد. به کد اقتصادی شماره اقتصادی هم می‌گویند. پس طبیعی است که برای برخی از کاربران سوال شود شماره اقتصادی چیست و چه فرقی با کداقتصادی دارد. نکته‌ای که مشخص است این است که، هر شرکت به یک شماره اقتصادی (کداقتصادی) نیاز دارد. این شماره اقتصادی نحو عملکرد یک واحد اقتصادی و فعالیت‌های آن ازجمله خدمات یا خرید و فروش را در قراردادها و فاکتورها مشخص می‌کند. حالا که دیگر می‌دانید کد اقتصادی چند رقمی است و چه تعریفی دارد باید با موارد کاربرد آن آشنا شوید.

شماره اقتصادی چیست
لیست موارد کاربرد کداقتصادی
شاید برای مواردی مثل صدور فاکتور رسمی یا تنظیم دفاتر قانونی به کداقتصادی نیاز نداشته باشید اما مطمئن باشید کاربردهای کد اقتصادی فراتر از تصور خواهد بود. در خصوص کاربرد کداقتصادی (شماره اقتصادی) نیز می‌توان به موارد زیادی اشاره کرد. برای مثال، درصورتی‌که قصد دریافت کارت بازرگانی داشته باشید باید کد اقتصادی هم در اختیار داشته باشید. موارد دیگری هم وجود دارند که برای آن‌ها نیز به کد اقتصادی نیاز خواهید داشت:

دریافت گواهی ارزش‌افزوده
شرکت در مناقصه‌ها و مزایده‌ها
عقد قراردادهای تجاری با اشخاص حقیقی یا حقوقی
ارائه اظهارنامه مالیاتی
ارائه اظهارنامه ارزش‌افزوده
چرا دریافت کد اقتصادی مهم است؟
تمامی فعالیت‌های افراد حقیقی و حقوقی با کد اقتصادی صورت می‌گیرد. در ادامه تعدادی از مهم‌ترین موارد کاربرد کد اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی را بررسی می‌کنیم:

۱ – کد اقتصادی، عددی که به شرکت شما اعتبار می‌دهد
درصورتی‌که بخواهید برای شرکت خود یک قرارداد سودآور با شرکت‌های بزرگ فراهم کنید، احتمالاً شرکت‌های طرف قرارداد از شما کد اقتصادی درخواست می‌کنند و ممکن است به همین علت جزئی یک قرارداد ارزشمند را از دست بدهید. چنین قراردادهایی می‌توانند وضعیت شرکت شما را کاملاً تغییر دهند، اما ممکن است به علت نداشتن کد اقتصادی از دست بروند.

کداقتصادی
۲ – کد اقتصادی، پیش‌نیاز شرکت در مزایده‌ها و مناقصه‌ها
یکی دیگر از مواردی که اهمیت دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی را نشان می دهد در زمان حضور در مناقصه‌ها و مزایده‌هاست. برای حضور تاثیرگذار در مناقصات و مزایده‌ها و کسب سود در آن‌ها داشتن گرید و رتبه بندی برای شرکت از مهمترین پیش نیازهاست که برای دریافت این موارد به کد اقتصادی نیاز خواهید داشت. به این معنی که ممکن است به دلیل نداشتن گرید مجاز به حضور در مزایده یا مناقصه نباشید.

۳ – برای واردات و صادرات هم به کد اقتصادی نیاز دارید!
بسیاری از افراد به حضور در بازار واردات و صادرات کالاهای مختلف علاقه‌مند هستند. برای حضور در این بازار نیاز به کارت بازرگانی داریم. اما دریافت کارت بازرگانی مستلزم داشتن شماره اقتصادی اشخاص حقوقی و حقیقی (کد اقتصادی) است. در حقیقت بدون داشتن کد اقتصادی فرصت حضور در یک فعالیت پرسود اقتصادی را از دست می‌دهیم. اطلاعات چندانی در مورد کارت بازرگانی ندارید؟ پس مقاله کارت بازرگانی چیست را از دست ندهید.

۴ – کد اقتصادی، جلوگیری از مشکلات مالیاتی
یکی از مهم‌ترین مواردی که هر کسب‌وکاری باید در آن احتیاط کند، موارد مالیاتی است. همان‌طور که می‌دانید هر کسب‌وکاری باید در مهلت مقررشده نسبت به اظهار مالیات و پرداخت آن اقدام کند و درصورتی‌که نظم کافی در ارسال این موارد این داشته باشد طبق قوانین مالیات‌های مستقیم مشمول معافیت‌های مالیاتی می‌شود. ارائه اظهارنامه مالیاتی از مواردی است که برای آن نیاز به کد اقتصاد خواهید داشت. دریافت شماره اقتصادی شرکت (کد اقتصاد) به انجام سریع‌تر فعالیت‌های مالیاتی کمک می‌کند. با آموزش حسابداری و دانستن کامل قوانین و مقررات است که می‌توانید در اظهار و پرداخت مالیات نظم کافی داشته باشید.

کد اقتصادی شرکت چیست
چه کسانی مشمول دریافت شماره اقتصادی هستند؟
تمام شرکت‌ها موظف‌اند نسبت به اخذ شماره اقتصادی اقدام کنند. طبق قانون دریافت کد اقتصادی برای تمام مؤدیان مالیاتی موردنیاز است. تفاوتی ندارد که شخص حقیقی یا حقوقی باشد، درهرصورت باید نسبت به دریافت کد اقتصاد اقدام کند.

اما قانون در مورد دریافت شماره اقتصادی اشخاص حقوقی و حقیقی چه می‌گوید؟ طبق قانون تمام اشخاص حقیقی یا حقوقی که به هر نحوی به فعالیت‌های اقتصادی و تجاری مشغولیت دارند، باید برای دریافت شماره اقتصادی اقدام کنند. البته ثبت شرکت و اخذ کارت بازرگانی نیز برای این افراد، برای درخواست کد اقتصادی ضروری است.

منظور از کد اقتصادی شرکت چیست؟ کد اقتصادی اشخاص حقوقی
تمام شرکت‌هایی که در زمینه تولید، مونتاژ، توزیع و پخش کالا فعالیت دارند؛ تمام شرکت‌هایی که در زمینه ارائه خدمات فعالیت می‌کنند و کلیه اشخاصی حقیقی که جواز کسب و پروانه فعالیت از یک صنف را در اختیار دارند و البته مکانی هم برای انجام فعالیت دارند، موظف‌اند نسبت به دریافت کد اقتصادی اقدام کنند.

مشخصات کارت اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی
کارت اقتصادی اشخاص حقوقی و حقیقی که کد اقتصادی آن‌ها در این کارت درج‌شده از نظر ظاهر تفاوت‌هایی با هم دارند. در کارت اقتصادی اشخاص حقیقی عکس ۲ در ۳ مؤدی، نام و نام خانوادگی، کد اقتصادی، آدرس محل فعالیت و کد حوزه مالیاتی شخص حقیقی ذکر شده است.

اما در کارت اقتصادی اشخاص حقوقی خبری از عکس نیست، نوع شخص حقوقی ذکرشده است و صدور کارت اشخاص حقوقی به صورت لیزری انجام می‌شود. البته مشخصات شخص حقیقی مؤدی در کارت اقتصادی اشخاص حقوقی نیز وجود دارد.

نمونه کد اقتصادی
چه کسانی مشمول دریافت شماره اقتصادی نیستند؟
طبق قوانین و مقررات افرادی که به فعالیت‌های فرهنگی می‌پردازند نیازی به دریافت کد اقتصادی ندارند. در ادامه می‌توانید لیست کامل کسانی که معاف از دریافت کد اقتصادی هستند را مشاهده بفرمایید:

مسجدها، حسینیه‌ها، تکیه‌ها و هیئت‌ها
اشخاص حقیقی که در زمینه‌های هنری، فرهنگی و ادبی مشغول به فعالیت هستند: برای مثال نویسندگان
اشخاص حقیقی که پیمانکار هستند و ارزش پیمان‌های سالانه آن‌ها به ۵۰ میلیون ریال (۵ میلیون تومان) نرسد.
این افراد نه نیازی به دریافت کد اقتصادی دارند و نه ضرورتی برای دریافت کد اقتصادی در قانون برای آنان مشخص شده است، پس مشمول دریافت شماره اقتصادی نیستند.

چگونه کد اقتصادی بگیریم
چگونه کد اقتصادی بگیریم؟ مراحل ثبت‌نام و دریافت کد اقتصادی
برای دریافت کد اقتصادی باید مراحلی را که طبق قانون مشخص شده انجام شود تا کد اقتصادی توسط اداره دارایی در مرکز استان یا شهرستان موردنظر برای شخص حقیقی یا حقوقی صادر شود.

در ابتدا بر ثبت نام باید به سایت سازمان امور مالیاتی به آدرس gov.ir مراجعه کنید.
بر روی ثبت نام الکترونیکی کد اقتصادی که در قسمت راست صفحه قرار دارد کلیک کنید.
وارد صفحه پیش ثبت نام کد اقتصادی شوید.
اطلاعات درخواستی در این صفحه را وارد کرده و آن را ثبت کنید.
بعد از طی کردن این مراحل باید صبر کنید تا رمز و کد کاربری شما از امور مالیاتی ارسال شود. درصورتی‌که اطلاعاتی نظیر آدرس، کد پستی و اطلاعات دیگر را اشتباه وارد کرده باشید ممکن است این اطلاعات برای شما ارسال نشود.
مجدداً مراحل ۱ و ۲ را تکرار کنید و به مرحله ۷ بروید.
گزینه ثبت نام کد اقتصادی را انتخاب کنید. اطلاعات خواسته‌شده را طبق اسناد و مدارک ثبتی تکمیل و در پایان آن را ذخیره کنید.
درصورتی‌که مشکلی در مراحل قبلی رخ نداده باشد در این مرحله کد اقتصادی برای شما صادر می‌شود.
کد اقتصادی چیست
پیگیری وضعیت ثبت نام کد اقتصادی
در پایان آموزش ثبت نام و دریافت کد اقتصادی لازم است به این نکته مهم نیز اشاره‌کنیم:

درصورتی‌که قصد داشتید از وضعیت ثبت نام کداقتصادی خود مطلع شوید می‌توانید پس از طی کردن مراحل اول و دوم که در بالا ذکر شد، گزینه پیگیری سریع وضعیت ثبت نام کد اقتصادی را انتخاب کنید و پس از واردکردن رمز و کد کاربری خود از وضعیت ثبت نام شماره اقتصادی اطلاع پیدا کنید. همچنین در این بخش اخطار یا اعلام خطاها نیز مشخص است و در صورت لزوم می‌توانید نسبت به رفع آن‌ها از همین بخش نیز اقدام کنید.

کد اقتصادی ۱۶ رقمی چیست؟
همانطور که مطلع هستید، کداقتصادی به شکل ۱۲ رقمی وجود داشت اما با توجه به مشکلاتی که در سیستم مالیاتی کشور ایجاد شده است، کداقتصادی ۱۶ رقمی را ایجاد کردند. این کد همانطور که از نامش مشخص است ۱۶ رقم دارد و برای انجام فعالیت‌های مالی و اقتصادی ضروری است و باید از سازمان امور مالیاتی اخذ شود. تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی برای انجام فعالیت‌های بازرگانی شامل واردات و صادرات به این کد نیاز دارند و در هنگام گرفتن کارت بازرگانی ضروری به نظر می رسد. شما برای گرفتن کد اقتصادی ۱۶ رقمی، باید برای شرکت مورد نظر خودتان در واحد مالیاتی که آدرس شرکت مربوط به آن می شود پرونده مالیاتی تشکیل دهید.

مدارک موردنیاز برای دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی
در پایان بد نیست به مدارک مورد نیاز برای دریافت کد اقتصادی نیز اشاره کنیم تا قبل از اقدام برای ثبت نام از تکمیل آن مطمئن شوید و مجبور به دوباره‌کاری نشوید.

دریافت دفترچه مخصوص (و تکمیل کردن آن) – دفترچه را باید از واحد اطلاعات و خدمات اداره دارایی دریافت کنید.
دریافت فرم‌های مورد نیاز دریافت کد اقتصادی – برای دریافت این فرم‌ها نیز باید به واحد ثبت و شناسایی اداره دارایی مراجعه کنید.
رونوشت شناسنامه و کارت ملی همه اعضای هیئت‌مدیره
رونوشت آگهی تأسیس شرکت (۲ نسخه)
آخرین تغییرات ثبتی شرکت (۲ نسخه)
رونوشت اساسنامه
رونوشت اظهارنامه
رونوشت روزنامه رسمی
رونوشت پروانه و مجوز بهره‌برداری و تأسیس شرکت
رونوشت سند ملک محل فعالیت یا اجاره‌نامه تائید شده از اداره مالیات به همراه رونوشت آن
نامه تاریخ شروع فعالیت (درصورتی‌که شرکت شروع به فعالیت کرده است)
نامه عدم شروع فعالیت (درصورتی‌که فعالیت شرکت شروع نشده است)
رسید پرداخت مالیات حق تمبر به دارایی
کد اقتصادی
کد اقتصادی، نشانه قانونمندی فعالیت‌های شما
در این مقاله به بررسی کامل کد اقتصادی و مراحل کامل دریافت کد اقتصادی را با جزئیات بررسی کردیم. شماره اقتصادی اشخاص حقیقی و البته کد اقتصادی اشخاص حقوقی را می‌توان نشانه قانونمندی فعالیت‌های مالی افراد و شرکت‌ها دانست. شما تجربه‌ای از کداقتصادی دارید؟ آیا تاکنون کد اقتصادی دریافت کرده‌اید؟

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992