پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

http://khaneroshan.ir/?p=37843

قیمت بلیت هواپیما به نرخ قبلی برگشت!

مقصود اسعدی سامانی با اعلام این خبر اظهار داشت: با توجه به دستور دادستان مبنی بر برگشت قیمت‌های بلیت پروازهای داخلی به نرخ‌های قبلی و اعمال نشدن افزایش ۳۰ درصدی در قیمت‌ها، ‌‌تابع دستورات دادستان هستیم و ‌نرخ بلیت پروازهای داخلی به قیمت قبلی باز می‌گردد.

 

 

وی ادامه داد: هزینه شرکت‌های هواپیمایی از سال گذشته تاکنون نظیر هزینه دیگر شرکت‌ها و نهادهای خدماتی افزایش بسزایی یافته است در حالی که درآمد شرکت‌ها افزایش نیافته است، قطعا در صورت تعدیل نشدن نرخ بلیت پروازهای داخلی، شرکت‌های هواپیمایی برای تأمین قطعه و موتور هواپیما با چالش جدی مواجه می‌شوند و این مسأله موجب زمین‌گیری تعداد هواپیمای بیشتر ناوگان و تحت تأثیر قرار گرفتن ایمنی پرواز می‌شود‌.

 

 

به گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در حال حاضر از ۳۳۰ فروند هواپیمای موجود در ناوگان هوایی کشور، ۱۷۵ فروند هواپیما فعال است،‌ زیرا شرکت‌های هواپیمایی مشکل نقدینگی برای کمبود موتور دارند و زیان‌ده هستند بنابراین تعداد هواپیماهای زمین‌گیر افزایش یافته است.

 

 

اسعدی سامانی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد پروازهای شرکت‌های هواپیمایی دولتی زیان‌ده است، اظهار داشت: درآمد شرکت‌های هواپیمایی که همان نرخ بلیت است، ریالی است اما باید هزینه‌هایی نظیر خدمات فرودگاهی را دلاری پرداخت کنیم.

 

 

* ستاد تنظیم بازار قیمت بلیت هواپیما را تعیین می‌کند

وی ادامه داد: طبق دستوری که خروجی جلسات سران ۳ قوه بوده و ابلاغ شده است‌ تا پایان سال ۱۴۰۲ همه نرخ‌ها باید در ستاد تنظیم بازار مصوب و سپس ابلاغ شود و در موضوع نرخ بلیت هواپیما هم همین موضوع صادق است و ستاد تنظیم بازار ‌قیمت بلیت هواپیما را تعیین می‌کند.

 

 

‌دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: مصوبه شورای عالی هواپیمایی درباره افزایش ۳۰ درصدی نرخ بلیت پروازهای داخلی مربوط به پنج ماه پیش است اما ابلاغ نشدن آن ترک فعل نهادهای متولی است.

 

 

وی با اشاره به اینکه حدود ۶۵ درصد هزینه شرکت‌‌های هواپیمایی ارزی است، افزود: زمانی که این افزایش ۳۰ درصدی نرخ بلیت پروازهای داخلی در شورای عالی هواپیمایی تصویب شد قیمت دلار زیر ۳۰ هزار تومان بود اما امروز قیمت دلار بالای ۴۰ هزار تومان است.

 

 

* رئیس سازمان هواپیمایی: شورای‌ عالی هواپیمایی از تعیین قیمت بلیت منع شد‌
بنابراین گزارش، محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی نیز امروز درباره قیمت بلیت هواپیما گفته است: با افزایش هزینه‌ها، شرکت‌های هوایی خواستار افزایش قیمت بلیت هواپیما شدند و این درخواست در شورای‌ عالی هواپیمایی هم بررسی شد.

 

 

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اما با ابلاغ ریاست جمهوری، شورای‌عالی هواپیمایی از تعیین قیمت بلیت هواپیما منع شد و اکنون بر اساس دستور ریاست جمهوری، ستاد تنظیم بازار مسئول قیمت‌گذاری بلیت هواپیما است.

 

 

وی اظهار کرد: شورای‌عالی هواپیمایی با بررسی همه جوانب نرخ را به ستاد تنظیم بازار اعلام کرده است و مسئول تأیید و تعیین نرخ بلیت هواپیما، ‌ستاد تنظیم بازار است‌.

 

 

محمدی‌بخش افزود: ‌تا زمانی که ستاد تنظیم بازار قیمت جدید بلیت هواپیما را اعلام نکرده است، هر‌گونه افزایش قیمت بلیت غیرقانونی است و شرکت‌‌های هواپیمایی نمی‌توانند نرخ بلیت را افزایش دهند.

 

 

بنابراین‌ گزارش روز گذشته مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌‌های هواپیمایی گفته بود: طبق قانون برنامه پنجم نرخ بلیت حمل و نقل هوایی آزاد شده و باید تابع عرضه و تقاضا باشد. بر اساس بند (ب) ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه و تسری آن در ماده ۵۳ قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف است نسبت به آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازی اقدام کند. طبق قانون مجلس آزادسازی نرخ بلیت تکلیف دولت است و نمی‌تواند از آن عبور کند‌؛ امسال هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی افزایش یافت، پیشنهاد رشد ۴۰ درصدی نرخ بلیت را با ادله به شورای عالی هواپیمایی ارائه دادیم، اما در بهار امسال در شورای عالی هواپیمایی نرخ ۳۰ درصد تصویب شد که ظاهراً در ستاد تنظیم بازار هم به تصویب رسیده است.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992