پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

انتقاد تند روزنامه اصولگرا از زارع پور

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دیروز (۴ بهمن ۱۴۰۱) به مجلس رفت تا به این سوال عباس مقتدایی، نماینده مردم اصفهان پاسخ دهد که علت استنکاف او و شرکت مخابرات از اجرای قانون درخصوص تبدیل وضعیت ایثارگران شرکت مخابرات چیست و چرا در قامت وزیر جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت حاکمیتی خود برای اجرای قانون استفاده نمی‌کند؟

 

 

مجلس از چه چیزی قانع نشد؟

کاری به مدل پاسخ دادن‌های زارع‌پور نداریم که حتی اگر اسم و عنوانش را هم از ابتدای اظهاراتش برداریم، می‌توان فهمید اینها را او گفته و طبق معمول از وظایفی که برعهده‌اش بوده شانه خالی کرده و بیش از آن که وزیر ارتباطات باشد، سخنگوی ستاد فیلترینگ بوده، مساله مهم‌تر اینجا ولی دغدغه مجلس و اجحافی است که با این سوال و آن کارت زرد به وزیر اول به همه مردم ایران و بعد به ایثارگران عزیز کرد و با طرح چنین مساله و سوالی، به نوعی این پیام را به جامعه فرستاد که دغدغه و مطالبات ملت، جایی در خانه و اذهان نمایندگان ملت ندارد و مجلس چیزهایی را پیگیری می‌کند که خودش می‌خواهد، گزینشی، بی‌اولویت و گم بین انبوهی از مطالبات و مسائل روز جامعه!

 

 

بعد از شاهکار روز گذشته مجلس اما یک سوال اساسی ذهنم را درگیر کرد و آن هم اینکه فرق بین مطالبات مردم با نمایندگان‌شان در مجلس چیست و آنها از چه چیزهایی قانع نمی‌شوند و نمایندگان‌شان با چه چیزهایی؟ برای فهم این موضوع، سوای تجربه زیسته و ارتباط و اطلاعات روزانه‌ای که از منابع مختلف و مشاهدات شخصی عایدم می‌شود، گشتی میان اخبار موجود هم زدم تا ببینم واقعا چه بلایی بر سر فضای مجازی، زندگی مردم و کسب‌وکارهایشان آمده و نمایندگان مردم، پی چه چیزهایی در این دریای مطالبات می‌گردند؟

 

 

PSPها بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان از فیلترینگ زیان دیدند
کاهش استفاده از اینترنت همراه در ماه‌های مهر و آبان امسال -که به‌دلیل اختلال در دسترسی و فیلتر شدن اپلیکیشن‌هایی مانند اینستاگرام، واتساپ، گوگل‌استور و… بوده- منجر به خرید کمتر شارژ تلفن همراه (برای سیم‌کارت‌های اعتباری) و بسته‌های اینترنتی شده و تاثیر خود را بر درآمد شرکت‌های پرداخت الکترونیکی به‌صورت مستقیم نشان داده است. این شرکت‌ها هرکدام میلیاردها تومان کاهش درآمد در این دوماه به‌ثبت رسانده‌اند که مجموع این کاهش به بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

 

 

سهم ۸۴ درصدی اینستاگرام در کسب‌وکارها قبل از فیلترینگ

طبق گزارش مرکز تجارت، اینستاگرام با سهم ۸۴ درصدی و پس از آن ۴۹ درصد کسب‌وکارها از واتساپ و ۳۲ درصد هم از تلگرام استفاده می‌کنند. طبق گفته‌های مدیر پایش تتا ضریب نفوذ اینترنت به ۱۲۷.۲درصد رسیده که بالاتر از میانگین آسیا و جهان است و ضریب نفوذ شبکه اجتماعی ۵۶ درصد و تعداد کاربران ۴۸ میلیون نفر برآورد شده است. در سال گذشته تعداد کاربران اینترنت با رشد ۱۳درصدی به ۱۰۶.۹۲ میلیون نفر رسیده بود.

 

 

روند کاهشی شبکه الکترونیک پرداخت کارت بعد از فیلترینگ

بانک مرکزی نیز به‌عنوان یکی از نهادهایی که آمار دقیق تراکنش‌های بانکی را در اختیار تاکنون از اظهارنظر پرهیز کرده و تنها در هشتادوهشتمین گزارش شاپرک به روند کاهشی شبکه الکترونیک پرداخت‌کارت اشاره شده است. براساس این گزارش در مهرماه سال ۱۴۰۱، براساس گزارش مهرماه ۱۴۰۱ شاپرک، سهم ابزار پذیرش اینترنتی از تعداد تراکنش‌ها در این ماه ۴.۴۴ درصد بوده است و این آمار کاهشی ۰.۴۱ درصدی را نسبت به شهریور ۱۴۰۱ نشان می‌دهد.

 

 

یک سوم درآمد شرکت پست بعد از فیلترینگ کاهش یافت

محمود لیائی، مدیرعامل شرکت ملی پست و معاون وزیر ارتباطات در روز جهانی پست به کاهش یک‌سوم درآمد شرکت پست اشاره داشت و گفت: «با توجه به اختلال اینترنت و فیلتر پلتفرم‌های خارجی مثل اینستاگرام و واتساپ، درآمد شرکت پست یک‌سوم کاهش یافته است و این موضوع نشان می‌دهد یک‌سوم مرسوله‌های پستی و معاملات از طریق اینترنت بین‌الملل و پلتفرم‌های خارجی انجام می‌گرفت. هرچند این گفته بعدا از سوی وی رد شد.»

 

 

اینستاگرام زمینه اشتغالزایی یک‌میلیون نفر را فراهم کرده بود

براساس گزارش تکراسا، در میان شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام با ۴۱۵ هزار فروشگاه اینستاگرامی بازیگر اصلی صنعت تجارت اجتماعی ایران است. ضریب نفوذ ۷۱ درصد شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها در میان مردم ایران و حضور ۴۴ میلیون کاربر فعال ایرانی در اینستاگرام موید این موضوع است. طبق تخمین تکراسا، روزانه ۳۱۰ تا ۴۷۰هزار سفارش خریدوفروش در اینستاگرام انجام می‌شود که زمینه اشتغالزایی مستقیم یک‌میلیون نفر را فراهم کرده است.

 

 

گردش مالی ۳۵ هزار میلیارد تومانی تجارت الکترونیکی در اینستاگرام قبل از فیلتر

امین کلاهدوزان، سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در اظهارنظری کل حجم گردش مالی تجارت الکترونیکی را که در بستر اینستاگرام اتفاق افتاده بین ۲۵ تا ۳۵ همت اعلام کرده که بنابر تخمین‌های صورت‌گرفته ۳. ۳ درصد از کل گردش مالی تجارت الکترونیکی در سال گذشته بوده‌ است. طبق آمار مرکز تتا، کسب‌وکارهایی که در حوزه تجارت الکترونیکی، تنها در بستر اینستاگرام فعالیت می‌کنند حدود ۳۰۰ تا ۳۲۰ هزار واحد است و از ۴۰۰ هزار کسب‌وکاری که در حوزه تجارت الکترونیکی فعال هستند نزدیک به ۸۰ هزار واحد از آنها در بیرون از اینستاگرام نیز فعال هستند.

 

 

زیان ۸۰ هزار میلیارد تومانی واحدهای صنفی با قطعی و محدودیت اینترنت

علیرضا کلاهی، رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران با اشاره به گزارش اتاق بازرگانی گفت: «واحدهای صنفی و بنگاه‌های اقتصادی طی یک‌ماه گذشته با قطعی و محدودیت اینترنت، زیان ۸۰ هزار میلیارد تومانی دیده‌اند.»

 

 

هر ساعت قطعی اینترنت ۱.۵ میلیون دلار ضرر اقتصادی به کشور می‌زند
حسین سلاح‌ورزی، در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی عنوان کرد: «براساس سهمی که حوزه‌ آی‌تی در تولید ناخالص داخلی کشور دارد، هر ساعت قطعی اینترنت ۱.۵ میلیون دلار ضرر اقتصادی می‌زند. همچنین معیشت حدود ۹ میلیون نفر از جمعیت کشور که خدماتشان را به‌صورت آنلاین عرضه می‌کردند، دچار خطر شده است».

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992