پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=37464

حسابداری تعهدی چیست

بخشی از حسابداری به وجوه نقد برمیگردد و بخش دیگر مربوط به امور غیر نقدی میباشد که در حسابداری تعهدی منظور عقد قرارداد های سازمان میباشد و نه صرفا مبالغ مربوط به دریافتی ها و پرداختی ها.

در تعریف حسابداری تعهدی میتوان گفت کلیه ثبت های قرارداد ها و انجام معاملات و پرداختی هایی که در زمان خاصی تحقق میابد و کلیه ثبت حساب ها و گزارش های مالی جز حسابداری تعهدی میباشد.

در تعریف حسابداری تعهدی به زبان ساده میتوان این گونه مثال زد که فرض کنید شرکتی در قراردادی ۳۰درصد سود خواهد داشت ولی هنوز سودی دریافت نکرده است. به نوع حساب کردن درامد ها حسابداری تعهدی گفته میشود.

حسابداری تعهدی به انگلیسی Accrual Accounting میباشد که در معنا و مفهوم محاسبه هزینه و درامد ها به روش غیرنقدی کاربرد دارد.

در صورت یکه میخواهید اطلاعات بیشتر در مورد انواع حسابداری و به طور کلی کاربرد حسابداری کسب کنید پیشنهاد میشود مقاله حسابداری چیست را مطالعه کنید.

مزایای حسابداری تعهدی
مزایای حسابداری تعهدی
شاید این سوال برای شما پیش اید برای مواردی که ثبت وجوه نقد مطرح نیست و اطلاعات در مورد قرارداد ها و امور غیرنقدی است چه مزیتی برای این حسابداری وجود دارد.

در توضیح مزایای حسابداری تعهدی میتوان گفت با بهره گیری از اطلاعات سازمانی میتوان صریح تر تجزیه و تحلیل های مالی را انجام داد، گزارش های صحیحی از فعالیت های سازمان دریافت میشود، میتوان میزان درآمد ها و هزینه ها را تعیین نمود.

از دیگر مزایا حسابداری تعهدی میتوان به آگاهی از ارزش موجودی ها و دارایی های سازمان اشاره کرد که با بهره گیری از اصول حسابداری تعهدی میتوان موجودی های ثابت سازمان را ثبت نمود که از آن جمله میتوان به ماشین الات و تجهیزات اشاره کرد.

در مورد مزایای حسابداری تعهدی میتوان گفت که شما میتوانید هزینه تمام شده کلیه پروژه ها و هزینه استهلاک و تمامی هزینه هایی که در سازمان انجام میشود را تعیین نمایید.

معایب حسابداری تعهدی
باتوجه به این مورد که در حسابداری تعهدی شما با وجه نقد سر و کار ندارید احتمال آن که درآمدی که شناسایی میشود وصول نشود زیاد است و این مورد یکی از معایب حسابداری تعهدی به شمار میرود.

تفاوت حسابداری تعهدی و حسابداری نقدی
حسابداری تعهدی نقطه مقابل حسابداری نقدی میباشد. در تعریف حسابداری نقدی میتوان گفت شما با وجوه نقد سر و کار دارید و تمامی مبادلات نقد مورد بررسی قرار میگیرد. در حسابداری تعهدی مواردی که هنوز مبلغی دریافت نشده است مورد بررسی و محاسبه قرار میگیرند.

با تکیه بر این تعارف میتوان گفت حسابداری تعهدی برای مجموعه هایی که تکیه بر سودآوری ندارند و عملکرد آن ها بر اساس سود مورد انالیز و تحلیل قرار نمیگیرد چندان مناسب نیست.

همچنین حسابداری تعهدی نمیتواند برنامه مناسبی را برای تخصیص منابع و هزینه های مشترک ارائه دهد و همین امر میتواند سبب شود در گزارش های مالی اشکالاتی رخ دهد.

ویژگی حسابداری تعهدی
برای ویژگی های حسابداری تعهدی میتوان به ۴ مورد اشاره کرد:

از اصل تطابق هزینه و درامد در آن استفاده میشود.
میتوان درآمد هزینه بدهی و طلب در دوره های مالی را شناسایی و ثبت نمود.
میتوان عملکرد مالی یک کسب و کار را اندازه گیری نمود.
برای برنامه ریزی های مالی آینده و مدیریت منابع فعلی به کمک مدیران میاید.
تاثیر حسابداری تعهدی
به طور کلی میتوان گفت حسابداری تعهدی میتواند اطلاعات مختلفی را به اطلاعات مالی اضافه میکنند. مواردی که در حسابداری تعهدی ذکر میشوند میتوانند ابهامات در مورد درامد ها و بدهی ها را تخریب کنند و کمک میکنند که درآمد های سازمان دقیق تر پیش بینی شوند و رد عین حال کمک میکند بدهی هایی که در آینده برای سازمان وجود دارد تحت کنترل قرار بگیرد.

با بهره گیری از حسابداری تعهدی میتوان مشکلاتی که به صورت احتمالی ممکن است در جریان وجوه نقد پیش بیاید شناسایی و برای رفع این مشکلات راهکار های کاربردی ارائه شود.

مثال حسابــداری تعــهدی
برای آن که بهتر بتوانید تعریف حسابداری تعهدی را درک کنید و بتوانید به سوال حسابداری تعهدی چیست پاسخ دهید در این قسمت شما را با مثال حسابداری تعهدی به این درک مفهومی از تعریف حسابداری تعهدی هدایت میکنیم.

فرض کنید شرکتی یک تلویزیون به مشتری میفروشد و از کارت اعتباری و یا پول هزینه ان را دریافت میکند.در حسابداری نقدی زمانی که پول از مشتری دریافت میشود درآمد تعیین میشود و ثبت میگردد.

در صورتی که تلویزیون با کارت اعتباری خریداری شود درآمد ممکن است تا یک سال شناسایی نشود. در روش حسابداری تعهدی فروش تلویزیون زمانی تعیین میشود که مشتری صاحب آن شده باشد. در این روش پول نقد در بانک وجود ندارد ولی در حساب های دریافتنی، فروش اقلام ثبت شده است و در عین حال درامد فروشنده افزایش یافته است.

چرا از حسابداری تعهدی استفاده می شود
به طور کلی در مورد علت استفاده از حسابداری تعهدی این است که در موسسات و سازمان ها میتوان مبنای بهتری برای عملکرد ها در اختیار داشت زیرا واقعی بودن عملکرد مالی برای یک سازمان میتواند اهمیت بالایی داشته باشد.

ثبت در حسابداری تعهدی
ثبت در حسابداری تعهدی
ثبت حسابداری تعهدی مانند ثبت های مالی انجام میشود که برای درک بهتر آن مثالی را برای شما عزیزان توضیح میدهیم.

تصوور کنید که سازمان A به صورت نسیه یک سری ملزومات خریداری کرده است. در این حالت ثبت این ملزومات به صورت زیر است:

ملزومات (بدهکار)
حسابهای پرداختنی (بستانکار)
در ثبت حسابداری تعهدی بدون آن که دقتی به زمان پرداخت وجه و اینکه کلا وجه پرداخت شده است یا خیر باید تعهد پرداخت آن در بخش حساب های پرداختنی ثبت گردد.

بستن حسابها در حسابداری تعهدی
همان طور که میدانید زمانی که سال مالی به اتمام میرسد باید کلیه حساب های دائمی و موقت تفکیک و بسته شوند که در حسابداری تعهدی برای آن که بتوانید این حساب های را ببندید باید از حساب واسط که اسم ان حساب خلاصه سود و زیان است استفاده میشود.

به طور کلی حساب درامد در جریان یک سال مالی دارای مانده بستانکار میباشد و برای ان که بتوانید این حساب را ببندید باید ان را بدهکار و معادل انچه در این قسمت دارید در حساب واسط خلاصه سود و زیان بستانکار شد.

درآمد (بدهکار)
خلاصه سود و زیان (بستانکار)
در این زمان حساب هزینه در جریان دوره مالی دارای مانده بدهکار میباشد که برای بستن حساب در حسابداری تعهدی باید معادل جمع هزینه، حساب خلاصه سود و زیان بدهکار شود.

خلاصه سود و زیان (بدهکار)
هزینه ها (بستانکار)
در ادامه شما باید از حساب خلاصه سود و زیان مانده بگیرید و در صورتی که بر اساس مانده بدهکار بود یعنی هزینه ها بیشتر بود این نشان میدهد که سازمان زیان دارد و در صورتی که بستانکار شود به جای حساب سرمایه بدهکار میشود و این نشان میدهد که سرمایه سازمان کاهش یافته است.

سرمایه (بدهکار)
خلاصه سود و زیان (بستانکار)
در این حالت اگر مانده حساب خلاصه سود و زیان به صورت بستانکار باشد نشان میدهد که سود اتفاق افتاده و با معکوس کردن حساب خلاصه سود و زیان بسته می شود، به جمع آن حساب سرمایه بستانکار می گردد.

خلاصه سود و زیان (بدهکار)
سرمایه (بستانکار)

سوالات متداول

حسابداری تعهدی چیست؟
حسابداری تعهدی به حسابداری گفته میشود که در مورد امور غیر نقدی در سازمان مورد بررسی قرار میگیرد و در مورد غقد قرارداد ها و تعیین درآمد و هزینه هایی که وصول نشده اند مورد استفاده قرار میگیرند.

مزایای حسابداری تعهدی چیست؟
از مزایا حسابداری تعهدی میتوان به این مورد اشاره کرد که میتوان تحلیل درستی از دارایی ها و سرمایه های سازمان داشت و برنامه ریزی صحیحی در مورد آن ها تدوین نمود. سایر مزایا در مقاله ذکر شده اس

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992