پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=35627

تل آویو به حمله به کاروان ایرانی اقرار کرد

«حمایت حداکثری از ادامه حمایت از اوکراین»، «تاسیس ارتش فضایی در کره جنوبی»، «اعتراض ایروان به مسدود شدن جاده مرزی»، «درخواست برجامی چین از آمریکا»، «اقرار تل آویو به حمله به کاروان ایرانی»، «ادعای پهپادی جدید علیه تهران» و «واکنش ها به حذف ایران از کمیسیون مقام زن» مهم ترین سرخط رسانه های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده اند.

 

 

حمایت حداکثری از ادامه حمایت از اوکراین
اکثر شهروندان اروپایی به رغم تبعات جنگ خواستار ادامه حمایت اتحادیه اروپا از اوکراین هستند . آخرین نظرسنجی‌ها در اتحادیه اروپا حکایت از آن دارد که حمایت این نهاد اروپایی از اوکراین در برابر تهاجم نظامی روسیه همچنان موافقت قریب به اتقاق شهروندان قاره سبز را به همراه دارد.

 

 

یوروبارومتر در آخرین نظرسنجی خود نشان می‌دهد که به رغم نگرانی‌ها در خصوص احتمال ضعیف شدن حمایت اروپایی‌ها از اوکراین در صورت طولانی شدن تهاجم تمام عیار روسیه، اما اکثریت قریب به اتفاق شهروندان ساکن در کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنان خواستار حمایت اتحادیه از کی‌یف هستند.

 

 

تاسیس ارتش فضایی در کره جنوبی
ارتش آمریکا روز چهارشنبه رسما از راه‌اندازی یک نیروی فضایی در کره جنوبی برای نظارت بر فعالیت‌های موشکی و هسته‌ای پیونگ‌یانگ خبر داد. این نیروی ویژه فضایی همچنین واشنگتن را قادر خواهد ساخت تا علاوه بر کره شمالی، دیگر رقبای خود یعنی چین و روسیه را بهتر زیر نظر داشته باشد.

 

 

واحد نیروی فضایی ایالات متحده به گفته فرمانده نظامیان آمریکایی مستقر در سئول «شناسایی و ردیابی لحظه‌ای موشک‌های بالستیک شلیک شده از سوی کره شمالی وهشدار به موقع در خصوص شلیک آنها را تضمین می‌کند».

 

 

اعتراض ایروان به مسدود شدن جاده مرزی
ارمنستان روز چهارشنبه جمهوری آذربایجان را به مسدود کردن یک جاده ارتباطی میان این کشور و منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی متهم کرد. به ادعای مقامات ایروان، بسته شدن این مسیر تدارکاتی که برای ساکنان منطقه قره‌باغ کوهستانی بسیار حیاتی است می‌تواند یک بحران انسانی را در این بخش از قلمرو منطقه قفقاز رقم بزند.

 

 

ده‌ها تظاهرکننده آذربایجانی از روز دوشنبه کریدور لاچین، تنها جاده ای که قره باغ کوهستانی را به ارمنستان متصل می کند، به بهانه‌های زیست محیطی مسدود کرده‌اند. این تظاهرات و متعاقب آن مسدود شدن کریدور لاچین به ظاهر در اعتراض به «استخراج غیرقانونی مواد معدنی و آسیب راسندن به محیط زیست» صورت گرفته است. ارمنستان اما ضمن اعتراض به این اقدام، جمهوری آذربایجان را به سازماندهی و تدارک این تظاهرات به «بهانه‌‌ای واهی» متهم کرده است. کریدور لاچین که برای ساکنان بخش خودمختار قره‌باغ کوهستانی از حیث تامین کالا و تدارک لجستیکی از اهمیت بالایی برخوردار است بر اساس توافق صلح میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان باید باز نگاه داشته شود.

 

 

درخواست برجامی چین از آمریکا
وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین، در پاسخ به پرسشی پیرامون احیای برجام گفت: «ایران اخیراً حسن نیت و انعطاف خود را در مورد برخی از موضوعات باقی مانده در مذاکرات نشان داده است و آمریکا باید به آن واکنش مثبت نشان دهد و راه‌هایی برای همکاری با ایران برای دستیابی به نتیجه زودهنگام مذاکرات بیابد». او افزود: «گره زدن موضوع هسته ای ایران با موضوعات دیگر یا تشدید تحریم ها و فشار بر ایران به صورت یکجانبه، مذاکرات را به بن‌بست می‌کشاند و حتی تلاش‌های دیپلماتیک قبلی را خنثی می‌کند».

 

 

اقرار تل آویو به حمله به کاروان ایرانی
رئیس ستاد ارتش اسرائیل اعلام کرد این رژیم چند هفته قبل، یک محموله ایران را در مرز عراق و سوریه هدف قرار داده است. آویو کوخاوی به زمان دقیق این حمله اشاره‌ای نکرد اما هجدهم آبان‌ ماه گزارش‌هایی از هدف قرار گرفتن یک محموله ایرانی در مرز سوریه و عراق، از سوی هواپیماهای ناشناس منتشر شده بود.

 

 

رسانه های ایران و همچنین رسانه‌های نزدیک به حشد الشعبی در عراق در آن زمان اعلام کردند که آمریکا و اسرائیل یک کاروان حامل سوخت ایران برای لبنان را هدف قرار داده است. اما آویو کوخاوی ادعا کرده این کاروان حامل تسلیحات ایران بود. رئیس ستاد ارتش اسرائیل ادعا کرده نیروهای امنیتی اسرائیل اطلاع داشتند که تانکر شماره ٨ از میان ٢٥ تانکر، حامل تسلیحات بوده و به همین دلیل جنگنده‌های اسرائیلی وارد عمل شده و این کاروان را نابود کردند. مقامات عراق پیشتر گفته بودند این حمله با پهپاد صورت گرفته است، اما کوخاوی گفته که جنگنده‌های اسرائیل این حمله را انجام داده‌اند.

 

 

ادعای پهپادی جدید علیه تهران
روز چهارشنبه مقامات اوکراین مدعی شدند ۱۳ پهپاد ساخت ایران همزمان با به صدا درآمدن آژیر حمله هوایی در پایتخت و مناطق اطراف آن سرنگون شدند. آنها ادعا کردند ارتش اوکراین روز چهارشنبه ۱۳ پهپاد ساخت ایران را بر فراز کی‌یف و مناطق اطراف آن سرنگون کرد. این رخداد در پی یک رشته انفجار در پایتخت اتفاق افتاد که مقامات اوکراینی، آن را تداوم «ترور انرژی» روسیه علیه این کشور توصیف کردند. مسئولان شهر کی‌یف اعلام کردند که دو ساختمان اداری آن بر اثر سقوط پهپاد آسیب دیده است. سویتلانا وودولاگا، سخنگوی خدمات امداد و نجات کی‌یف، گفت که هیچ تلفات و قربانی‌ای در پی این رخداد وجود ندارد.

 

 

ویتالی کلیچکو، شهردار این شهر، در پستی در تلگرام نوشت که انفجار‌هایی در منطقه مرکزی پایتخت، شوچنکیفسکی، (محل استقرار بسیاری از سازمان‌ها و ساختمان‌های دولتی) رخ داده است و ۱۰ پهپاد ساخت ایران سرنگون شده‌اند. مقامات اوکراینی در شرایطی این اتهامات را تکرار می کنند که تهران بارها هر گونه مداخله در جنگ اوکراین را رد کرده است.

 

 

واکنش ها به حذف ایران از کمیسیون مقام زن
در پی صدور قطعنامه حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده مدعی شد این اقدام «نشانه‌ای» دیگر از «اجماع فزاینده بین‌المللی» درباره ایران است. کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا هم در توییتی به این مسئله واکنش نشان داد و ادعا کرد این مسئله یک پیروزی برای معترضان در ایران است. رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هم گفت که این رای «پیام آشکاری به زنان و دختران ایران» بود.

 

 

در مقابل، ناصر کنعانی سخنگوی وزرات امور خارجه جمهوری اسلامی این مسئله را اقدامی سیاسی، فاقد وجاهت قانونی، برخلاف منشور و ایجاد کننده رویه‌ای نادرست در این نهاد بین المللی دانست و آن را شدیدا محکوم کرد. کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه در واکنش به تصویب قطعنامه اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد گفت که آمریکا «به تنها چیزی که در ایران نمی اندیشد، حقوق زنان و دختران است». وی افزود که ایالات متحده «در پس بیانیه ها و اظهارات مزورانه و ریاکارانه خود، تنها منافع و اهداف غیرانسانی و ضد حقوق بشری خود را پیگیری می کند.»

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992