پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

پنج شنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=35546

واکنش تند ایران به حذف عضویتش از کمیسیون مقام زن سازمان ملل

ایسنا : نماینده ایران در سازمان ملل گفت: جمهوری اسلامی ایران پیش نویس قطعنامه E/۲۰۲۳/L.۴ برای پایان دادن به عضویت ایران در کمیسیون مقام زن را قاطعانه رد و به شدت محکوم می کند.

سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل روز سه شنبه در جلسه بررسی پیش نویس قطعنامه E/2023/L.4 تحت عنوان «پایان دادن به عضویت جمهوری اسلامی ایران در کمیسیون مقام زن برای باقی دوره ۲۰۲۲-۲۰۲۶ عضویت آن» ذیل دستورکار ۱۹(a) پیشرفت زنان در شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل (اکوسوک) نیویورک، به تشریح مواضع کشورمان در مخالفت با پیش نویس مذکور پرداخت.

متن این سخنرانی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

خانم رئیس،
امروز، شاهد یکی دیگر از سیاست‌های خصمانه آمریکا در قبال مردم ایران به ویژه زنان ایرانی که تحت عنوان دفاع از حقوق بشر و در قالب “سیاست حذف کردن” که مختص ایالات متحده و متحدانش می باشد، هستیم.
آمریکا و متحدانش در سرنگونی چندین دولت مشروع به دو روش آشکار و پنهان مشارکت و دخالت داشته اند. اگر نتوانند دولت دست نشانده خود را به قدرت بازگردانند، کودتایی به راه خواهند انداخت، اگر قادر به متوقف کردن پیشرفت شما در علم، فناوری و انرژی هسته ای نباشند، دانشمندان شما را ترور خواهند کرد. اگر از اطاعت یا سر خم کردن در برابر سیاست های ظالمانه آنها امتناع کنید، آنها اقدام به اعمال فشارهای حداکثری و تحمیل تحریم های غیرقانونی حتی بر حوزه دارویی خواهند کرد، و اگر نتوانند از پیوستن شما به یک نهاد بین المللی جلوگیری کنند، هر کاری که برای خاتمه دادن به عضویت شما در آن نهاد لازم باشد انجام خواهند داد.
تمامی این سیاست‌ها که تقریباً ۴۰ سال علیه جمهوری اسلامی ایران اجرا شده، با قصد جلوگیری از پیشرفت ایرانیان، به‌ویژه زنان و دختران ایرانی می باشد.
خانم رئیس،
موضوع کاملا روشن است. جمهوری اسلامی ایران از طریق انتخاباتی شفاف و دموکراتیک و با حمایت گروه آسیا و اقیانوسیه با کسب ۴۳ رای از میان ۵۴ کشور عضو اکوسوک به عضویت کمیسیون مقام زن درآمده است.
درخواست ایالات متحده کاملاً غیرقانونی است زیرا اعضای اکوسوک کاملاً آگاه هستند که هیچ سابقه ای در رویه کار این شورا برای خاتمه دادن به مشارکت یک عضو منتخب در کمیسیون کارکردی آن وجود ندارد و همچنین آیین کار مربوطه نیز از این اقدام پشتیبانی نمی کند.
با این وجود، یکی از اعضا – یک عضو قلدر که به دلیل نافرمانی از منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین‌الملل بدنام است – قصد دارد درخواست غیرقانونی خود مبنی بر پایان دادن به عضویت یک عضو منتخب از کمیسیون را تنها بر اساس ادعاهای بی‌اساس و استدلال‌های ساختگی و با استفاده از روایتهای جعلی و ساختگی دنبال نماید که به نوبه خود نه تنها منجر به ایجاد سابقه ای خطرناک در کار اکوسوک می شود بلکه حاکمیت قانون را در سیستم سازمان ملل تضعیف می نماید.
خانم رئیس،
این اقدام غیرقانونی آمریکا در قبال ایران با توجه به خصومت دیرینه آن با مردم کشورم به هیچ وجه غیرمنتظره نیست، اما در صورتی که چنین تصمیمی عملی شود، برای یکپارچگی سیستم سازمان ملل به شدت خطرناک خواهد بود. اقدام ایالات متحده با روح و متن منشور سازمان ملل، به ویژه یکی از اصول بنیادین آن مبنی بر برابری حاکمیتی کشورها در عضویت از طریق مشارکت معنادار و برابر آنها در همه مجامع چندجانبه گرا، که به عنوان ستون اصلی چندجانبه گرایی و سیستم سازمان ملل متحد شناخته می شود، در تضاد است. این رفتار غیرقانونی آمریکا همچنین ممکن است منجر به ایجاد سابقه ای ناصواب با عواقب بسیار گسترده شود.
خانم رئیس،
این درخواست صرفاً نمونه بارز دیگری از ریاکاری ایالات متحده است. ایالات متحده برای دستیابی به هدف سیاسی نامشروع خود، سوء استفاده و منحرف کردن مفاهیم ارزشمندی مانند حقوق بشر را به یک رویه استاندارد تبدیل کرده و با استفاده از پلتفرم ها و منابع سازمان ملل به نوعی به آن دست یافته است. وجود قطعنامه پرسابقه ای در کمیسیون مقام زن که مصیبتهای وحشتناک زنان فلسطینی در مناطق تحت اشغال اسرائیل را شناسایی می کند، نمونه بارز این استانداردهای دوگانه و ریاکاری است. در حالی که بررسی پیامدهای اشغالگری اسرائیل بر مردم فلسطین در دستور کار اکوسوک نیز قرار دارد، ایالات متحده در مورد نقض حقوق زنان فلسطینی توسط اسرائیل سکوت کرده است.

خانم رئیس،
برای ایالات متحده غیرقابل تحمل است که شاهد حضور فعالانه زنان قوی، پویا، خودکفا و هوشمند ایرانی در زندگی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی باشد.

خبر ناامیدکننده ای برای ایالات متحده وجود دارد: چه ایران عضو کمیسیون مقام زن باشد و چه نباشد، زنان و دختران ایرانی به طور فعال و مؤثر در بسیاری از مجامع بین المللی به مشارکت خود ادامه خواهند داد.
خانم رئیس،
ما قویاً معتقدیم که همه کشورهای عضو باید هر اقدامی که نتیجه فرآیندهای دموکراتیک در سازمان ملل را به خطر انداخته و سابقه‌ای اختلافی و چالشی را در راستای تحقق اهداف سیاسی محدود برخی کشورهای مدعی حمایت از حقوق بشر ایجاد می‌کند، محکوم کند. لذا جمهوری اسلامی ایران پیش نویس قطعنامه E/۲۰۲۳/L.۴ را قاطعانه رد و به شدت محکوم می کند و از اعضای اکوسوک تقاضا دارد که به این پیش نویس رای منفی ارائه دهند.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992