پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

پنج شنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

طرح جهادی توسعه فیبر نوری در گلستان آغاز شد

براساس برنامه‌‌ریزی‌‌های انجام شده در شرکت مخابرات ایران، برای سال ۱۴۰۱ علاوه بر اقدامات و طرح‌های معمول در این حوزه، برنامه‌هایی نیز به صورت جهادی آماده شده که توسعه شبکه فیبر نوری در استان گلستان یکی از این برنامه‌ها به شمار می‌‌رود. هدف از این طرح، توسعه زیر‌ساختی فیبر نوری و ارتقای شبکه تلفن همراه و دیتا در استان است که در قالب طرح نجما در گلستان به عنوان یکی از استان‌های پیشرو اجرا می‌شود.

 

 

مجید سلطانی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در مراسم آغاز اجرای این طرح گفت: در دهه گذشته ایران شاهد رشد معمول در اقتصاد دیجیتال بود، به‌طوری که سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص ملی ایران از ۸/ ۳ درصد در سال ۲۰۱۶ به ۹/ ۶ درصد رسیده است. وی افزود: تفکر و اقدام جهادی از سوی تصمیم‌گیران و بازیگران صنعت، لازم بودن سیاست‌های بالادستی و مصوب در اقتصاد مقاومتی از سوی همه نهادهای اثرگذار، نهادینه‌‌سازی رویکرد دانش‌‌بنیان در صنعت بزرگ ارتباطات و فناوری اطلاعات و هم‌‌افزایی عملیاتی با استفاده از نقش‌‌آفرینی مردم در اقتصاد صنعت از الزاماتی است که اگر انجام نشود توسعه استان اتفاق نخواهد افتاد.

 

 

سلطانی به تاثیر سرمایه‌‌گذاری توسعه شبکه باند پهن بر ایجاد شغل اشاره کرد و گفت: اکنون تنها ۲۵ درصد سرمایه ‌آی.سی.تی کشور فعال است. مدیرعامل شرکت مخابرات ایران افزود: در برخی از کشورها درصد قابل توجهی از خانواده‌ها تحت پوشش فیبرنوری قرار دارند، این در حالی است که در گلستان تنها ۳۱ درصد مشترکان از این بستر استفاده می‌کنند. وی اظهار کرد: سهم مخابرات در زیست‌‌بوم کشور در حوزه توسعه اقتصادی رو به افزایش است و اگر ما در این صنعت سرمایه‌‌گذاری کنیم اقتصاد کشور رشد خواهد کرد. سلطانی تصریح کرد: ۸۶ درصد هزینه‌های مخابرات برای نیروی انسانی است و علت آن این است که هزینه‌های نیروی انسانی افزایش یافته اما درآمدهای آن ثابت مانده است. این مقام مسوول افزود: حداقل ۳۰ درصد درآمد شرکت باید سرمایه‌‌گذاری شود و اگر این اتفاق نیفتد از شرکت‌‌های مخابراتی در دنیا عقب می‌‌مانیم.

 

 

وی گفت: براساس آخرین گزارش هیات‌‌مدیره درآمد حاصل از مکالمات تلفن ثابت و تعداد مشترکان تلفن ثابت شرکت مخابرات در سال ۱۳۹۰، ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود اما اکنون در حالی که رشد ۱۰ درصدی مشترکان را در سال ۱۴۰۰ داشتیم اما این درآمد به یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

 

 

علی‌‌محمد زنگانه، استاندار گلستان هم در این مراسم گفت: براساس سند بخشی توسعه در حوزه فناوری و ارتباطات هدف ما ایجاد شهرهای هوشمند در استان گلستان است و البته در این مسیر همراهی همه دلسوزان ضروری است. وی افزود: در گذشته گام‌‌های ارزشمندی در راستای ایجاد زیرساخت‌‌های توسعه فناوری‌‌های دیجیتال در استان برداشته شده و امیدواریم همین طور که تاکنون ۳ هزار کیلومتر فیبر نوری در گلستان اجرا شده، ادامه این مسیر نیز با سرعت بالا اجرایی شود. استاندار گلستان اظهار کرد: طرح‌های ارزشمندی در استان در حال اجراست یا برنامه‌‌ریزی اجرای آن در حال انجام است که پیوست فناورانه در هر طرح ضروری است و می‌تواند ما را در نیل به اهداف توسعه یاری کند. پیش از این فیبرنوری در استان صرفا مناطق دارای مشترک با تراکم بالا در دسترس بود که با اجرای این طرح تمامی شهرها و روستاهای گلستان از مزیت فیبر نوری بهره‌‌مند خواهند شد.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992