پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=34618

در بحبوحه بحران اقتصادی و تعیین سقف قیمت نفت روسیه
سیاست ثابت نگه داشتن تولید توسط اوپک پلاس

اين تصميم دو روز پس از آن اتخاذ می شود که دولت های گروه هفت با سقف قيمتی بر روی نفت روسيه موافقت کردند.

تصمیم اوپک پلاس (سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش از جمله روسیه) در ماه اکتبر مبنی بر کاهش ۲ میلیون بشکه در روز (حدود ۲% تقاضای جهانی) از نوامبر تا پایان سال ۲۰۲۳، موجب خشم آمریکا و دیگر دولت های غربی شد.

واشنگتن اين گروه و عربستان سعودی را به همراه روسيه علیرغم جنگ مسکو در اوکراين متهم کرد.

اوپک پلاس استدلال میکند کاهش تولید برای جلوگیری از تضعیف بیشتر اقتصاد است. کاهش تقاضای نفت از طرف چین و سایر کشورها و  افزایش نرخ بهره ی سود، باعث گمانه زنی هایی می شود که  این گروه بازهم خروجی های خود را کاهش دهد.

گروه توليد کنندگان نفت در روز یکشنبه تصميم گرفتند که فعلا اقدام جدیدی انجام ندهند. اعضای مهم و تصمیم گیرنده در روز يکم فوريه جلسه ای خواهند داشت تا جلسه ی اصلی که قرار است در ۳و۴ ژوئن برگزار شود را کنترل و نظارت کنند.

دولت های  گروه ۷G و استراليا در روز جمعه برای قیمت نفت روسیه توافق کردند. آنها تصمیم گرفتند رییس جمهور پوتین را متقاعد کنند که برای هر بشکه نفت خام روسیه حداکثر ۶۰ دلار دریافت کند تا قیمت  نفت روسيه را با بازارهای جهانی هم سو کنند.

مسکو اعلام کرد که نفت خود را به قیمتی که بخواهد میفروشد و سقف قیمت تعیین شده توسط ۷G برایش بی اهمیت است و همچنین روسیه در حال بررسی نحوه پاسخ گویی به انها می باشد.

بسياری از تحليلگران و وزيران اوپک گفته اند تعیین سقف قيمت موجب سردرگمی میشود و احتمالا ناکارآمد است چراکه مسکو بيشتر نفت خود را به کشورهایی مانند چين و هند می فروشد که از محکوم کردن جنگ در اوکراين خودداری کرده اند.

منابع خبری می گویند نشست اوپک در روز شنبه و نشست اوپک پلاس روز یکشنبه در مورد تعیین سقف قیمتی برای روسیه توسط ۷G هیچگونه گفتگویی نداشته اند.

الکساندر نواک معاون نخست وزير روسيه روز يکشنبه گفت: روسيه ترجيح خواهد داد توليد را کاهش دهد تا نفت را زير سقف قيمتی عرضه کند و این سقف ممکن است بر ديگر توليدکنندگان هم تاثير بگذارد.

منابع به رویترز گفته اند چند عضو اوپک پلاس از تعیین سقف ابراز ناامیدی کرده اند و می گویند این اقدام ضد بازار و در نهایت می تواند توسط غرب علیه هر تولیدکننده ی دیگری هم مورد استفاده قرار گیرد.

آمريکا گفت هدف از اين اقدام اوپک نيست.

جی پی مورگان روز جمعه گفت اوپک پلاس می تواند تولید را در سال جدید بررسی کند، این میتواند بر اساس داده های تازه در مورد روند تقاضای چین و انطباق مصرف کنندگان با سقف قیمتی بر خروجی خام روسیه و خط انتقال با تانکر باشد.

 

ترجمه در تحریریه خانه روشن

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992