پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

پنج شنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

آبیاری و زمین‌های زیر کشت در ایران

ثبت جهانی نظام کشاورزی مبتنی بر قنات به عنوان سیستم مهم کشاورزی، ایران به عنوان نخستین و تنها کشور دارای دارای میراث ثبت شده تبدیل کرده‌است. با وجود اینکه ایران کشور وسعی است، روی هم رفته خاک ایران برای کشاورزی در ابعاد بزرگ چندان مناسب نیست. هنوز ۶۳درصد زمین‌های با ظرفیت کشت دست نخورده باقی مانده و در ایران از ۵۰ درصد ظرفیت و استعداد زمین‌های تحت عملیات کشاورزی استفاده می‌شود.

در ایران هم زمین‌‌های نیاز به آبیاری و هم زمین‌‌های باران سیر وجود دارد. زمین‌های زیر کشت ایران در حدود ۱۶ میلیون هکتار برآورد می‌شود. ارزش تجارت محصولات غذایی و کشاورزی در ایران در سال ۱۳۹۲ بالغ بر ۱۸ میلیارد و ۴۱۲ میلیون دلار بوده و از این مقدار ۵٫۲ میلیارد دلار مربوط به صادرات غذایی و کشاورزی و حدود ۱۳ میلیارد و ۲۱۴ میلیون دلار نیز مربوط به واردات محصولات غذایی و کشاورزی کشور بوده‌است.

بیشترین اراضی زراعی کشور به ترتیب در استان‌های خوزستان، خراسان رضوی، فارس، کرمان و اصفهان قرار گرفته است. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در دهه ۹۰، از کل زمین‌ های زراعی ایران، ۵۶ درصد زیر کشت گندم، ۱۸ درصد زیر کشت جو، ۳ درصد زیر کشت برنج و ۲۳ درصد زیر کشت دیگر محصولات هستند.

بر پایه گزارشی در سال ۹۹ و بنابر اطلاعات فائو، ایران از ده کشور بزرگ جهان در تولید محصولات کشاورزی بوده ‌است. بنابر گفته کارشناسان فائو، ایران توانایی تولید و تأمین کل نیاز داخلی و کشورهای پیرامون خود به محصولات کشاورزی را دارد و می ‌تواند نیاز کشور های هم ‌مرز با خلیج فارس را نیز برآورده کند.

تولیدات کشاورزی از ۸/۹۶ میلیون تن در سال ۹۲ با ۶/۶ درصد رشد به بیش از ۱۰۳ میلیون تن در سال ۹۳ رسیده ‌است. ارزش صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی از ۶/۵ میلیارد دلار در سال ۹۳ به ۵/۶ میلیارد دلار در سال ۹۴ رسید.

 

موانع و چالش‌ها

بر پایه گزارشی در اسفند ۹۸، کشاورزی ایران با سه چالش کاهش یافتن سطح زیر کشت، نیاز به الگوی کشت درخور و نیاز به هماهنگی با تغییر های اقلیمی رو به ‌رو شده ‌است. همچنین در این گزارش اعلام شد که دولت این دوره در معرفی کردن کشت جایگزین به کشاورزان، ناتوان بوده ‌است.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992