پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

پنج شنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=31069

کسب‌و‌کار پایدار
هنگ‌کنگ چگونه به اجرای ESG متعهد است؟

هنگ‌کنگ، با کمک بخش‌های بانکداری و خدمات مالی باثبات، ارتباطات بین‌المللی قوی و پایبند بودن به قوانین مرتبط، به قطب سرمایه‌گذاری ESG در آسیا تبدیل شده است. در متن مقاله«شورای توسعه خدمات مالی هنگ‌کنگ» (FSDC) که یک بدنه مشاوره‌ای در حمایت از صنعت خدمات مالی محلی است، آمده: «هنگ‌کنگ به علت ظرفیت جهانی در تامین سرمایه، تجربه گسترده در مدیریت ریسک و تخصص ویژه در خدمات‌دهی به سرمایه‌گذاران و فعالان مالی بین‌المللی، تعداد زیادی از صاحبان و مدیران دارایی را جذب کرده تا فرصت‌های ESG را کشف کند. از آنجا‌ که تامین مالی سبز، کلید توسعه «منطقه خلیج بزرگ» است، نقش هنگ‌کنگ در ارائه پشتیبانی خدمات مالی، برجسته‌تر خواهد شد.»

 

 

هدایت مبالغ سرمایه‌گذاری ESG

اصطلاح ESG در اوایل دهه ۲۰۰۰ مطرح شد و FSDC نخستین بار در مقاله‌ای در سال ۲۰۲۰ که در یک فضای محلی منتشر شده بود، از آن استفاده کرد. عنوان مقاله این بود: «هنگ‌کنگ: تبدیل شدن به قطب سرمایه‌گذاری جهانی ESG در آسیا.» FSDC نخستین مقاله در مورد تامین مالی سبز را در سال ۲۰۱۶ منتشر کرده بود. خیلی از پیشنهادهایی که در این مقاله مطرح شده بود، ظرف یک سال عملی شد و FSDC میزبان میزگردهایی با حضور صاحبان دارایی‌ محلی، مدیران دارایی و دیگر ذی‌نفعان بود تا در مورد اینکه این شهر چگونه می‌تواند به قطب تاثیرگذاری مالی پایدار و سبز تبدیل شود، بازخورد بگیرد.

 

 

پاتنی‌وو، از شرکای شرکت KPMG در چین که ریاست عملیات زیست‌محیطی‌، اجتماعی و نظارتی این شرکت در هنگ‌کنگ را بر عهده دارد، می‌گوید: «یکی از اتفاق‌های کلیدی این بود که قانون‌گذاران هنگ‌کنگ با مسوولیت‌های مختلف گرد هم آمدند تا بخش‌های تخصیص سرمایه مدیریت دارایی، بانک و بیمه با هم هماهنگ شوند و یک صدا داشته باشند.» «مرجع پولی هنگ‌کنگ» (HKMA) و کمیسیون اوراق بهادار و آتی، پیشتاز ایجاد تامین مالی سبز و پایدار بودند و گروه‌های مالی دیگر و همچنین دو وزارتخانه دولتی هم از این طرح حمایت کردند.

 

 

به گفته وو، «این لحظه مهمی برای هنگ‌کنگ بود. ESG یک موضوع پرکار است و استانداردها، چارچوب‌ها و دسته‌بندی‌های زیادی دارد. وضوح هدف آن هم از ضروریات بود. خیلی مهم است که در هنگ‌کنگ، رویکرد واحدی نسبت به تضمین بهترین استانداردها و نظارت‌های بین‌المللی وجود داشته باشد.» امروز، این گروه پیشرو دو جریان مهم را ایجاد کرده و پیگیری می‌کند: یکی برای داده و دیگری برای گفت‌وگو در مورد ظرفیت‌سازی که هم بخش دولتی و هم بخش خصوصی برای توسعه ESG هنگ‌کنگ با هم، همکاری داشته باشند. پارک یو کیونگ، مدیر نظارت و سرمایه‌گذاری مسوولانه صندوق مدیریت دارایی APG آسیا، با نظرات وو موافق است و می‌گوید: «هنگ‌کنگ به عنوان یک مرکز مالی سبز در منطقه خلیج بزرگ، می‌تواند از اندازه و بلوغ بازارهای سرمایه‌ای و ثروت دانش ESG خود برای انتقال جریانات مالی سبز به بقیه دنیا، بهره‌برداری کند.»

 

 

طبق اعلام FSDC در حالی که دارایی‌های تحت مدیریت در پنج بازار ESG اروپا و همچنین در آمریکا، کانادا، ژاپن، استرالیا/ نیوزیلند در دو سال منتهی به ۲۰۱۸ به میزان ۳۴ درصد رشد کرده و به ۳/ ۳۰ تریلیون دلار رسیده، سرمایه‌گذاری در ESG در کل آسیا چندان فراگیر نیست و این در حالی است که این منطقه پتانسیل‌های زیادی دارد. کل دارایی‌های ESG در آسیا(به جز ژاپن) در پایان سال ۲۰۲۰ به ۴/ ۲۵ میلیارد دلار رسید و البته FSDC انتظار دارد در سال‌های آینده به رشد قابل توجهی برسد.

 

 

استقبال از تنوع در ESG

علاوه بر اینها، HKMA که صندوق ارزی ۵۳۶ میلیارد دلاری هنگ‌کنگ را مدیریت می‌کند، یک طرح کمک مالی سبز و پایدار سه ساله را در مه ۲۰۲۱ معرفی کرد که به وام‌دهندگان و صادرکنندگان اوراق قرضه قانونی، سوبسید می‌دهد تا هزینه‌های اضافه آنها را در راستای این هدف پوشش دهد. HKMA از آن موقع، بیشتر سرمایه خود را صرف سهام و اوراقی می‌کند که به اصول ESG پایبند هستند. «برنامه اوراق قرضه سبز دولتی» که در سال ۲۰۱۸ شروع شده و سقف استقراض آن ۱۰۰ میلیارد دلار هنگ کنگ است، برای نخستین بار اوراق سبز مستقل در آسیا منتشر کرد.

 

 

هنگ‌کنگ در فوریه امسال، اوراق قرضه سبز به ارزش ۲/ ۷میلیارد دلار فروخته است و قصد دارد تا پنج سال آینده، ۵/ ۱۷۵میلیارد دلار هنگ‌کنگ در قالب بدهی پایدار (بدهی دولتی قابل وصول در حال و آینده) بفروشد. پارک می‌گوید: «این برنامه معیاری برای محصولات اوراق سبز در بازار تعیین می‌کند و نمونه‌ای برای دیگر اوراق مالی سبز بالقوه است. همچنین آگاهی از تلاش‌های هنگ‌کنگ را در فعالیت‌های مالی سبز افزایش می‌دهد. به‌طور خلاصه، وقتی یک رویکرد کل‌نگرانه نسبت به ESG داشته باشیم، همه ما برنده هستیم.»

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992