پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=30720

سیاست گفت‌وگوی دولت رئیسی جواب می‌دهد‌؟
تورهای دانشگاهی جهرمی

ناآرامی‌های اخیر در کشور، دولت را به سمت گفت‌وگوی رودررو با معترضان سوق داده است. از همین‌رو این روزها سخنگوی دولت به نمایندگی از دولت راهی دانشگاه‌هایی شده که طی یک ماه گذشته با برگزاری تجمعاتی نسبت به وضعیت موجود اعتراض کرده‌اند. لزوم گفت‌وگو با معترضان طی یک ماه گذشته بارها از سوی سران قوا مورد تاکید قرار گرفته است، اما آنچه در جامعه و دانشگاه‌ها جریان دارد از نارضایتی منتقدان از شیوه گفت‌وگویی که دولتمردان در پیش گرفته‌اند حکایت می‌کند. با تمام اینها دولتمردان امید دارند که گفت‌وگوهای چهره به چهره با بخشی از منتقدان که عمده آنها را دانشجویان تشکیل می‌دهند بتواند راه را برای بیان مطالبات به شیوه مسالمت‌آمیز باز کند. هرچند هنوز معلوم نیست نتیجه سیاست گفت‌وگوی دولت سیزدهم با معترضان چه خواهد بود.

 

 

نتیجه گفت‌وگوی ۴ساعته در علامه چه بود؟

نخستین بازدید سخنگوی دولت از یک دانشگاه پس از حوادث اخیر روز ۲۶مهر ماه بود. او با حضور در جمع دانشجویان معترض در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی‌(ره) سخنان آنان را شنید و تلاش کرد به سوالات آنان پاسخ دهد، حضوری که البته بی‌حاشیه نبود. آن‌طور که «ایسنا» از این جلسه گزارش داده است جمعی از دانشجویان با آغاز سخنان علی بهادری‌جهرمی در اعتراض به حضور او در دانشگاه سالن را ترک کردند. در ادامه نیز تجمعی اعتراضی مقابل دانشکده حقوق و علوم سیاسی شکل گرفت که بنا برگزارش‌ها با شعارهای تندی همراه بود. عکس‌های منتشر شده از فضای اعتراضی در این دانشگاه نیز نشان می‌داد حضور سخنگوی دولت در دانشگاه علامه طباطبایی‌(ره) در جوی پرتنش صورت گرفته است.

 

 

در این میان یکی از حاشیه‌های این اعتراض‌ها به جریان سخنان اخیر علی دایی از فوتبالیست‌های سابق کشورمان بازمی‌گشت که در صفحه شخصی خود مدعی برخورد با دانش‌آموزان در مدرسه‌ای در اردبیل و مرگ یک دانش‌آموز شده بود. از همین‌رو بهادری‌جهرمی در پاسخ به یکی از دانشجویان در مورد هجمه‌ای که به علی دایی در این مدت وارد شده گفت که اگر علی دایی جلوی دوربین صداوسیما از ماجرای اسرا پناهی که گفته می‌شود در مدرسه‌ای در اردبیل دچار حادثه شده تحقیق و پرس‌و‌جو کند تضمین می‌دهم که در صدا‌وسیما حضور پیدا کرده و درباره این موضوع صحبت کند. البته این تنها موضوعی نبود که از سوی دانشجویان مطرح شد. ماجرای درگذشت مهسا امینی و نیکا شاکرمی نیز از مسائل مطرح شده ازسوی دانشجویان در حضور بهادری‌جهرمی بود. اما فیلم‌های منتشر شده از حواشی حضور بهادری‌جهرمی در دانشگاه نشان می‌دهد دانشجویان معترض از پاسخ‌های سخنگو در مورد مرگ این دو دختر جوان راضی نشده‌اند.

 

 

پس از این حواشی، بهادری‌جهرمی در حساب کاربری خود در توییتر با استفاده از هشتگ «دانشگاه زنده است» نوشت: «امروز برای گفت‌وگوی بی‌واسطه بیش از چهار ساعت در جمع دانشجویان پرشور دانشگاه علامه طباطبایی حضور یافتم و از پویایی محیط لذت بردم. بیان صریح گلایه‌ها ویژگی جریان مطالبه‌گر دانشجویی است. به گفت‌وگو با منتقد و معترض، به عنوان یک وظیفه ادامه خواهیم داد.»

 

 

گفت‌وگوها ادامه می‌یابد؟

جهرمی روز گذشته در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی حضور یافت. حضوری که بنا بر گزارش خبرگزاری فارس، از همان ابتدا با التهاب و سر دادن شعارهایی تند، ازسوی دانشجویان همراه بود. براساس این گزارش بعد از آغاز مراسم، با وجود درخواست سخنگوی دولت از دانشجویان برای ایجاد فضای گفت‌وگو و پرسش و پاسخ، برخی افراد حاضر در سالن اجتماعات دانشگاه مانع از ایراد سخنرانی بهادری‌جهرمی شدند. دراین میان اگرچه سخنرانی سخنگوی دولت ناتمام ماند، اما در بخشی از سخنانش در جمع دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر با ابراز خوشحالی از اینکه درجمع دانشجویان و دانشگاه هستم گفت: ما همیشه دنبال تحقق آزادی، استقلال و آبادی بودیم. شعارهای «زن، زندگی، آزادی» و «مرد، میهن، آبادی» را این روزها زیاد شنیدیم، ما هم عرض کردیم شعارمان همین است «زن، زندگی، آزادی» و «مرد، میهن، آبادی»؛ دوستش داریم و می‌خواهیم به آن برسیم.

 

 

مشابه این شعارها را در ادوار مختلف هم در کشورمان و هم در خیلی از کشورهای دیگر شنیده‌ایم. آرمان‌های ما که می‌خواهیم به آن برسیم به ویژه جامعه ما که جامعه تمدن‌ساز و فرهنگی هست آرمان‌های روشنی هست. ما همیشه دنبال تحقق آزادی، استقلال و آبادی بودیم. ما حق داریم که می‌خواهیم به آزادی، استقلال و آبادی برسیم چون کشوری با ذخایر و منابع بسیار قوی و گسترده داریم و ایران با منابع و ذخایری که دارد باید جزو کشورهای برتر جهان شود. سخنگوی دولت درخصوص پیگیری علت فوت مرحومه مهسا امینی نیز گفت: این دولت آن‌قدر غیرت داشت که به محض اینکه حادثه ناگوار یعنی درگذشت دختر این ملت، خانم مهسا امینی را شنید، نه تنها در سطح استاندار و فرماندار بلکه به محض انتشار خبر درگذشت، شخص رئیس‌جمهور از داخل سفر خارجی دستور پیگیری دادند و به محض حضورشان در ایران با پدر مهسا امینی صحبت کردند.

 

بیشتر بخوانید: هالووین بازار جهانی مسکن

 

بهادری‌جهرمی ادامه داد: درگذشت خانم مهسا امینی یک بهانه و جرقه و حادثه تلخی بود برای نمایان شدن اعتراض‌های گذشته. به این ترتیب به نظر می‌رسد دومین حضور سخنگوی دولت در جمع دانشجویان نیز نتوانسته دانشجویان منتقد را آرام و راضی کند. با این حال آن‌طور که خبرگزاری تسنیم به نقل از بهادری جهرمی در پایان حضورش در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی اعلام کرده مسیر گفت‌وگو با جدیت ادامه خواهد داشت.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992