پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=30283

رفتن فاطمی امین قطعی است
جلسه ویژه رئیس‏‌جمهور در مورد فاطمی‌‏امین

در جلسه علنی روز گذشته مجلس استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام وصول شد. استیضاح وزیر صمت در تیرماه نیز مطرح بود اما قالیباف رئیس مجلس درخواست کرد تا برای تفکیک وزارتخانه صمت دو ماه به دولت فرصت داده شود. اما به‌رغم گذشت بیش از دو ماه از آن زمان تفکیک وزارت صمت انجام نشد و در نهایت بار دیگر استیضاح وزیر صمت مطرح شد.

 

جلسه رئیس‌جمهور با استیضاح‌کنندگان وزیر صمت

لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع ‌‌و معادن در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اشاره به جلسه رئیس‌جمهور با استیضاح‌کنندگان وزیر صمت گفت: این جلسه با دعوت دفتر رئیس‌جمهور انجام شد. آقای رئیسی در جلسه با من و دو نفر دیگر از استیضاح‌کنندگان از اقدام نمایندگان در تمام شئون نمایندگی از جمله سوال، مشاوره و استیضاح دفاع و استفاده از این ابزار را جزو وظایف نمایندگان دانستند. ایشان توصیه ای برای کوتاه آمدن از استیضاح وزیر صمت مطرح نکردند. او ادامه داد: به نظر بنده جلسه رئیس‌جمهور با نمایندگان استیضاح‌کننده به این منظور بود که آقای رئیسی از نظرات استیضاح‌کنندگان و پاسخ هایی که وزیر صمت باید بدهند، ارزیابی داشته باشند.

 

 

این نماینده مجلس درخصوص نظر رئیسی درباره تفکیک وزارت صمت گفت: دولت باید برای تفکیک وزارت صمت لایحه بدهد؛ اما احتمالا فکر می‌کنند طرحی که قبلا در مجلس بوده باید بار دیگر در دستور قرار بگیرد. بنابراین هنوز تصمیم‌گیری درباره تفکیک وزارت صمت نشده است. آقای رئیسی با تفکیک وزارت صمت موافق بودند و اعتقاد داشتند که وزارت بازگانی باید تشکیل شود. بنابراین مجلس و دولت باید در جلسه‌ای برای تفکیک صمت راهکار پیدا کنند.

 

 

سیاهکلی درخصوص تعداد امضای استیضاح وزیر صمت تاکید کرد: استیضاح در سایت ۳۱امضا دارد؛ اما در واقع حدود ۴۰امضا دارد که فرصت نکردیم این امضا‌ها را در سایت ثبت کنیم. او ادامه داد: وزیر ۱۰روز کاری فرصت دارد که به صحن بیاید. به نظر می‌رسد ۱۰ آبان ماه وزیر برای استیضاح به صحن علنی می‌آید. این نماینده مجلس با اشاره به تلاش‌های دولت برای منتفی کردن استیضاح ادامه داد: طبیعی است که دولت تلاش‌هایی انجام دهد تا استیضاح منتفی شود؛ اما وزیر صمت دوبار برای استیضاح به کمیسیون آمده و در هر دو بار نتوانسته است رای اعتماد از کمیسیون بگیرد.

 

 

فشار بر نمایندگان برای پس گرفتن امضا

احمد علیرضا‌بیگی، نماینده تبریز و از نمایندگان استیضاح‌کننده وزیر صمت در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با انتقاد از عملکرد وزیر صمت گفت: کشور در حوزه تولید با مشکلات اساسی مواجه است که البته همه این مشکلات مربوط به وزیر صمت نیست و به سیاست‌های اصلی دولت برمی‌گردد که باید در مسیر رونق تولید باشد؛ اما این‌چنین نیست. وزیر صمت نتوانسته است نشان دهد که وضعیت کنونی را می‌تواند به سمت اصلاح ببرد و ما آثار اصلاح را نمی‌بینیم. او با اشاره به فشار بر نمایندگان برای پس گرفتن امضاهای استیضاح وزیر صمت تاکید کرد: فشار زیادی روی نمایندگان استیضاح‌کننده بود تا امضاهایشان را پس بگیرند؛ اما دولت موفق نشد. این نماینده مجلس ادامه داد: تفکیک وزارت صمت هم مطرح شد که مغلطه بیخودی بود. چون دولت برای تفکیک، نیازمند تصویب مجلس بود. اما دولت با این موضوع وقت خرید تا بتوانند نمایندگان استیضاح‌کننده را راضی کنند؛ اما موفق نشدند.

 

 

خودروسازی حیاط‌خلوت دولت‌ها

از سوی دیگر مصطفی رضاحسینی قطب‌‌آبادی، نماینده شهربابک و عضو کمیسیون صنایع و معادن در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» در قامت مخالف استیضاح وزیر صمت گفت: در اوضاع فعلی دولت تغییر وزیر صمت به صلاح نیست.

 

آقای فاطمی‌امین جوان است و تجربه دارد. برخی جاهایی که ما انتظار داریم ایشان کار انجام دهد در ید ایشان نیست. او ادامه داد: یکی از محورهای استیضاح بحث واگذاری خودروسازان به بخش خصوصی است. اما این حوزه دست ایشان نیست که بخواهد تصمیم‌گیری کند، بلکه نگاه حاکمیتی است. ۴۳سال است که می‌خواهند این کار را انجام دهند؛ اما هیچ‌کس نتوانسته و بعد از این هم کاری در این زمینه انجام نمی‌شود؛ چون حوزه خودروسازی حیاط‌خلوت دولت‌ها است. این نماینده مجلس اظهار کرد: یکی از ایراداتی که به وزیر صمت وارد است استفاده از معاونان و مدیران است که باعث دلخوری و عدم پیشرفت پروژه‌ها شدند. بنابراین باید اصلاح در حوزه مدیریتی به وجود بیاید. فاطمی‌امین فرد مناسبی برای وزارت صمت است و امیدوارم که رای به استیضاح داده نشود.

 

 

رئیس‌جمهور خودش فاطمی‌امین را جابه‌جا می‌کند

رضاحسینی گفت: به نظر می رسد آقای رئیس‌جمهور نگذارند استیضاح انجام شود. با توجه به اینکه استیضاح وزیر صمت اعلام وصول شده احتمالا آقای رئیسی جابه‌جایی را در مجموعه‌شان انجام دهند و از فاطمی‌امین در جای دیگری استفاده کنند تا استیضاح در دولتشان انجام نشود. برداشت من از شخصیت آقای رئیسی این است که نمی‌خواهد استیضاحی در دولتش انجام شود و انتقال قدرت آرامی را انجام خواهند داد. این عضو کمیسیون صنایع ادامه داد: تفکیک وزارت صمت برای زمان خریدن بود و فرار رو به جلو بود تا چند ماه استیضاح را برای ایجاد تعامل دولت با نمایندگان به تعویق بیندازند. در همین راستا مصطفی میرسلیم، نماینده تهران و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اشاره به مشکلات متعدد در وزارت صمت گفت: وزیر صمت مسوولیت‌های متعددی دارد و درهمه مسوولیت‌هایش موفق نبوده است. وزیر صمت بعد از طرح استیضاحش در مجلس قول‌هایی به نمایندگان داد؛ اما این قول‌ها عملیاتی نشد. پاسخ وزیر صمت نمایندگان استیضاح‌کننده را مجاب نکرده است. او با بیان اینکه مخالف تفکیک وزارت صمت هستم، تاکید کرد: تفکیک وزارت صمت برخلاف سیاست کلی است و نباید دولت را گسترده کنیم.

 

 

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992