پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

حق کپی‌رایت برای یک اثر هنری ساخته شده به کمک هوش مصنوعی

هوش مصنوعی

یک هنرمند مستقر در نیویورک به نام Kris Kashtanova اعلام کرد رمان گرافیکی او که شامل آثار هنری تولید شده توسط مدل هوش مصنوعی Midjourney می‌شود، برای اولین بار حق کپی‌رایت ایالات متحده را دریافت کرده است. او در پست خود برای اعلام این موضوع، نوشت: من از دفتر حق تکثیر ایالات متحده آمریکا برای رمان گرافیکی تولید شده توسط هوش مصنوعی خودم حق نشر (کپی رایت) دریافت کرده‌ام. من درباره نحوه ساخت آن صادق بوده‌ام و روی کاور آن به Midjourney اشاره کرده‌ام. این آثار به هیچ وجه تغییر نکرده است.

هوش مصنوعی

یک هنرمند مستقر در نیویورک به نام Kris Kashtanova اعلام کرد رمان گرافیکی او که شامل آثار هنری تولید شده توسط مدل هوش مصنوعی Midjourney می‌شود، برای اولین بار حق کپی‌رایت ایالات متحده را دریافت کرده است.

 

 

Kris Kashtanova، طراح و دوستدار هوش مصنوعی (AI) توضیح می‌دهد که حق کپی‌رایت را برای کمیک بوکی با نام Zarya of the Dawn دریافت کرده است.

او در پست خود برای اعلام این موضوع، نوشت:

«من از دفتر حق تکثیر ایالات متحده آمریکا برای رمان گرافیکی تولید شده توسط هوش مصنوعی خودم حق نشر (کپی رایت) دریافت کرده‌ام. من درباره نحوه ساخت آن صادق بوده‌ام و روی کاور آن به Midjourney اشاره کرده‌ام. این آثار به هیچ وجه تغییر نکرده است.

تلاش کردم تا ثابت کنم که وقتی با استفاده از هوش مصنوعی چیزی خلق می‌کنیم، دارای حق چاپ است. من آن را به عنوان یک هنر تجسمی ثبت کرده‌ام. گواهی من در ایمیل موجود است و امروز شماره و تاییدیه آن را دریافت کردم.»

 

بیشتر بخوانید : دانش آموزانی با کوله بار زندگی بر دوش

 

 

همانطور که وب‌سایت Ars Technica در گزارش خود ذکر می‌کند، Kashtanova با اعلام این موضوع که از مدل‌های هوش مصنوعی ساخت تصویر فقط به عنوان ابزاری کمکی استفاده کرده، با دفتر حق تکثیر ارتباط برقرار کرده است. در واقع او اشاره کرده که داستان کمیک‌ بوک و همچنین طراحی شکل کلی آن را خودش انجام داده است.

احتمال نقض قانون کپی رایت توسط هوش مصنوعی؟

این احتمال وجود دارد که آثار ایجاد شده توسط الگوریتم‌ها یا دستگاه‌ها، در گذشته توسط هنرمندان ثبت شده باشند، زیرا سابقه هنر مولد (Generative art) به دهه ۱۹۶۰ برمی‌گردد. اما این اولین باری است که برای آثار هنری ایجاد شده توسط مدل‌های تصویرسازی هوش مصنوعی جدید، حق چاپ دریافت می‌شود.

در طول چند ماه گذشته، مدل‌های هوش مصنوعی که تصاویر را ایجاد می‌کنند، مورد توجه بسیار زیادی قرار گرفته‌اند و آن‌ها به ابزار مفیدی برای هنرمندان و عکاسان تبدیل شده‌اند. با این حال، فروش آن‌ها در وب‌سایت‌های عکاسی سنتی ممکن است مشکلاتی را به همراه داشته باشد، زیرا هفته گذشته تعداد زیادی از وب‌سایت‌ها ممنوعیت تصاویر هنری ایجاد شده توسط AI را اعلام کردند. از جمله این وب‌سایت می‌توان به Getty Images اشاره کرد که چنین مواردی را دیگر قبول نمی‌کند.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992