پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اسناد جدید و از طبقه بندی خارج شده انگلیس

شیخ زاید موسس امارات موافق حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه در سال ۱۹۷۱ بود

 

حاکمیت ایران بر جزایر سه گانه

 

بی بی سی سرویس جهانی نوشت: مقامات بریتانیایی در انظار عمومی اظهار داشتند که این سه جزیره متعلق به «شیخ نشین های ساحل آشتی» (امارات امروز) هستند. با این حال، تلگراف‌های محرمانه‌شده‌ای که توسط بی‌بی‌سی کشف شده، نشان می‌دهد که سر ویلیام لوس، مدیر و دیپلمات طولانی مدت مستعمره های بریتانیا، مخفیانه با شاه توافق کرده بود که دو جزیره از سه جزیره را قبل از خروج نیروهای بریتانیا در دسامبر ۱۹۷۱ به ایران تحویل دهد.

 

 

بیشتر بخوانید : تاثیرات جنگ روسیه بر اقتصاد آلمان

 

در ادامه این مطلب آمده است: اسنادی که اخیراً از طبقه بندی خارج شده نشان می دهد که علیرغم اعتراضات بعدی امارات در مورد ادعای «اشغال» جزایر سه گانه توسط ایران در ۳۰ نوامبر ۱۹۷۱، شیخ زاید از ابوظبی و شیخ رشید از دبی – رئیس جمهور و معاون امارات متحده عربی، از تصمیم بریتانیا قبل از ورود نیروهای دریایی ایران به جزایر آگاه شده بودند.

اسناد همچنین نشان می دهد که شیخ زاید با این تصمیم موافق بوده است. در همین حال، امیر شارجه در آخرین لحظه با ایران برای سهیم شدن در اداره ابوموسی موافقت کرد.

در دسامبر ۱۹۷۱ حضور بریتانیا در خلیج فارس به پایان رسید.

بریتانیا هرگز به طور رسمی در خلیج فارس مستعمره نداشت، اما از قرن هجدهم قدرت خارجی اصلی منطقه بود.

امارات متحده عربی، بحرین، قطر و شیخ نشین های ساحل شرقی (ابوظبی، دبی و همسایگان کوچکتر آنها) معاهده تحت الحمایگی را با بریتانیا امضا کرده بودند.

 

 

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992