پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=28412

قاچاق غیر قابل کنترل سوخت

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: مساله ای که امروز ما نگران آن هستیم، بحث قاچاق حامل های انرژی است. در حالی که دولت محدودیت هایی ایجاد می کند، باز شاهد قاچاق فرآورده های نفتی در کشور هستیم. البته با پیگیری های انجام شده در حال حاضر این نگرانی به حداقل رسیده است. اما قاچاق سوخت همچنان ادامه دارد و نگرانیم که حتی با وجود محدودیت ها نتوانیم قاچاق سوخت را کنترل کنیم.

محمد طلا مظلومی، عضو کمیسیون انرژی در خصوص افزایش قیمت حامل‌های انرژی عنوان کرد: موضوع افزایش قیمت انرژی مدت‌ها است که به صورت شایعه در بین مردم بازگو می‌شود. با توجه به وضعیت معیشت مردم این موضوع به یک دغدغه اصلی برای کمیسیون انرژی و کسانی که پیگیر آن هستند، تبدیل شده است.

وی در ادامه توضیح داد: لذا در چند جلسه که اعضای کمیسیون انرژی با وزیر نفت و معاونین ایشان داشتند این موضوع به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و با پیگیری مجدانه این سوال مطرح شد. اما در هر دیدار آقای اوجی و معاونین ایشان تاکید کردند که برنامه‌ای برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی خصوصاً بنزین در سال جاری نداریم. در آخرین جلسه‌ای که هفته گذشته اعضای کمیسیون انرژی با وزیر و معاونین داشتند، این موضوع مجدداً یادآوری و تاکید شد که با توجه به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم این موضوع در دستور کار وزارت نفت نیست.

مظلومی در ادامه بیان کرد: اما مساله‌ای که ما امروز نسبت به آن نگران هستیم، بحث قاچاق حامل‌های انرژی است. در حالی که دولت محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند اما باز شاهد قاچاق فرآورده‌های نفتی در کشور هستیم. البته با پیگیری‌های صورت گرفته این نگرانی به حداقل رسید. اما هنوز قاچاق سوخت ادامه دارد و نگرانی ما از این بابت است که با وجود محدودیت‎‌‌ها باز نتوانیم قاچاق سوخت را کنترل کنیم.

عضو کمیسیون انرژی در ادامه تصریح کرد: به همین دلیل در بحث بهینه‌سازی مصرف سوخت کمیسیون انرژی جلسات مختلفی با وزارت نیرو و نفت  برگزار کرده است. در بحث خودرو و مصرف بهینه از سوخت بنزین و گازوئیل و همچنین در بحث وسایل سرمایشی و گرمایشی وزارت نیرو برنامه‌هایی ارائه داده است. خصوصاً در بحث استفاده بهینه از آب که امروز به عنوان یک مشکل اساسی در جامعه ما مطرح است، طرح‌هایی ارئه شده است.

مظلومی در خصوص عدم دستیابی به توافق در مذاکرات برجامی و تحریم‌های بیشتر منابع نفتی، خاطر نشان کرد: افزایش تحریم‌های نفتی ایران سخن جدیدی نیست. بارها خصوصاً در سال‌های اخیر این موضوع تکرار شده است. اما با تمام محدودیت‌ها و تحریم‌های ظالمانه فروش نفت ادامه یافته است و ارز وارد کشور کرده‌ایم. آن چیزی که امروز دولت و مجلس پیگیر آن هستند، بحث لغو تحریم‌ها است.

وی ادامه داد: اما بیشتر بحث بی اثر کردن تحریم‌ها، مورد توجه قرار گرفته است، خصوصاً در بحث فروش نفت. با تمام محدودیت‌ها ما فروش نفت داریم و وزیر نفت نیز اعلام کرد. فروش بسیار خوب است و مشتریان بسیار زیادی داریم. مراجعات بسیاری به کمیسیون انرژی برای خرید نفت وجود دارد. همچنین با سفر اخیر پوتین، هیات چینی و اردوغان  به ایران توافقاتی صورت گرفته است که می‎تواند به بی‌اثر کردن تحریم‌های کشور کمک کند.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992