پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=28435

تاثیر تحریم بر روسیه و ایران / روسیه چگونه تحریم را دور زد؟

به بررسی وضعیت تحریمی های اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا در سیستم بانکی دو کشور روسیه و ایران خواهیم داشت.

الویرا نابیولینا رئیس بانک مرکزی روسیه؛ زنی است که توانست با مدیریت  خود اقتصاد کشورش را در دوران جنگ با ناتو ثابت نگه دارد.

در تازه ترین آمار صندوق جهانی پول ، نرخ برابری روبل که پیش از جنگ حدود ۷۵ روبل به یک دلار بود، به ۶۰٫۵۳ رسیده است که آمار خیره کننده ای است و باعث شده است پول روسیه به یکی از  ارز های رایج جهان تبدیل شود.

در تازه ترین توافق، ترکیه پذیرفت که بهای گاز روسیه را با روبل پرداخت کند و دلار را کنار بگذارد.

اما در مقابل نمونه ایرانی آن یعنی رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ، علی صالح آبادی ؛ دلار را به مذاکرات هسته ای گره زده و البته این موضوع مختص این دولت نیست بلکه همه دولت‌ها چنین کرده‌اند و در برابر اتهامات مهم مطرح شده مبنی بر افزایش قیمت دلار به دلیل کاهش قیمت کامودیتی (۱)و نقش بانک مرکزی در گران سازی دلار برای جبران درآمد رانت های صنایع فولاد کشور و پتروشیمی های دولتی سکوت کرده اند که حیرت آور است و نشان می دهد سطح پاسخگویی مقامات ایرانی در وضعیت خوبی قرار ندارد و به افکار عمومی اهمیتی نمی دهند.

مرز تورم به دلیل عدم نظارت جدی بر عملکرد بانک ها و دلار نشان می‌دهد، تورم در دولت سیزدهم از تمام دولت های قبل در سال نخست دولت بیشتر بوده که باعث شده این دولت در همان سال نخست فعالیت با مشکلات متعددی روبه‌رو شود.

پانویس:

۱_کامودیتی (Commodity)  :«کامودیتی مواد اولیهای است که در صنایع، تجارت و قابل معامله در بازار کامودیتی میباشد. به سهامها، داراییها، صنایع و…، که به نحوی از این مواد اولیه استفاده میکنند یا وابسته به این مواد اولیه هستند کامودیتی محور گفته میشود. این وابستگی میتواند در قالب، تغییر قیمت، میزان عرضه و تقاضا (کاهش یا افزایش مقدار کامودیتی) باشد.»

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992