پایگاه خبری اصناف و بازرگانی

جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

http://khaneroshan.ir/?p=28395

تاثیر ایران بر بازار رسمی نفت

قیمت نفت روز سه‌شنبه به دلیل پیش‌رفت در مذاکرات وین برای احیای برجام اندکی کاهش یافت. این نشان می‌دهد بازار نفت به مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی چشم دوخته و افزایش صادرات نفت ایران می‌تواند بازار نفت را متحول کند. بهای معاملات آتی نفت برنت با ۱۴ سنت یا ۰٫۱ درصد کاهش به ۹۶٫۵۱ دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) نیز ۱۶ سنت یا ۰٫۲ درصد کاهش یافت و به ۹۰٫۶۰ دلار در هر بشکه رسید.
اتحادیه اروپا اواخر روز دوشنبه متن «نهایی» احیای برجام را برای تایید واشنگتن و تهران ارائه کرد. یک مقام بلندپایه اتحادیه اروپا گفت که انتظار می رود تصمیم نهایی در مورد این پیشنهاد ظرف ” چند هفته” اتخاذ شود.


ویوک دار، تحلیلگر بانک مشترک المنافع، در یادداشتی گفت: «در حالی که جزئیات مربوط به زمان از سرگیری صادرات نفت ایران حتی در صورت احیای این توافق نامشخص است، مطمئناً زمینه برای افزایش نسبتا سریع صادرات نفت ایران وجود دارد».
این بدان معناست که اروپا با توجه به تحریم روسیه نیازمند جدی نفت ایران برای گذران دوره زمستان است و بلافاصله بعد از احیای برجام ایران می‌تواند صادرات رسمی نفت خود را تا ۱٫۵ میلیون بشکه در روز بالا برده و سهم خود از بازار نفت را به ۱٫۵ درصد برساند.
این تحلیلگر به رویترز گفته احیای برجام احتمالاً با توجه به اینکه بازارها باور ندارند که توافقی حاصل شود، قیمت نفت را به شدت کاهش خواهد داد.
بازگشت ایران به بازار نفتی دنیا در شرایط فعلی یک مخالف بزرگ دارد که از قضا هم‌پیمان استراتژیک تهران نیز هست، روسیه به نظر می‌رسد مخالف اصلی بازگشت ایران به بازارهای جهانی به شمار می‌رود و تضاد منافع این کشور با صادرات نفت ایران بسیار جدی است. همین موضوع نیز باعث شد در دورهای قبلی مذاکرات به کارشکنی دست بزند و حالا همه چیز به ایران بستگی دارد زیرا تصمیم نهایی با ایران است.

» مطالب توصیه شده

» سایت خوان گروه رسانه‌ای هفت اقلیم هنر

© کپی‌رایت ۲۰۲۲, تمامی حقوق متعلق است به گروه رسانه‌ای چکاد است  |  خانه روشن

» میدان بهارستان، کوچه جورکش، بن‌بست طالقانی، پلاک7

»راه‌های ارتباطی: 36915842-021 ؛ 09377397992